|
کدخبر: 321721

قیمت برق/بازار انرژی/برق خانگی

افزایش ظرفیت نیروگاه های حرارتی / امکان صرفه جویی برق فراهم شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی اعلام کرده است که توان نیروگاه های حرارتی افزایش پیدا کرده است.

اقتصاد افزایش ظرفیت نیروگاه های حرارتی / امکان صرفه جویی برق فراهم شد

با افزایش توان این نیروگا های حرارتی، امکان صرفه جویی برق قوت گرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با اتصال نخستین واحد گازی نیروگاه سبزوار به شبکه سراسری برق کشور از مرز ۷۵ هزار مگاوات گذشت.

هادی مدقق با اشاره به سنکرون واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی سبزوار، افزود: در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم ۲۹ واحد گازی به ظرفیت سه هزار و ۹۳۵ مگاوات به همراه ۱۳ واحد بخار به ظرفیت دو هزار و ۱۳۶ مگاوات به شبکه برق کشور متصل شده‌اند که از محل احداث واحدهای بخار یاد شده سالانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: واحدهای سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی (سه واحد)، قشم پاسارگاد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه، المهدی، سبزوار و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: همچنین در این مدت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان (دو واحد) نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

مدقق گفت: این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت اگزوز واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند و احداث این واحدها منجر به صرفه‌جویی سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کرده است، بیان کرد: در حاضر حاضر ۶۲۴ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۲ نیروگاه کشور وظیفه تأمین ۹۳ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند که بیش از ۶۸ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

تئوری نیروگاه حرارتی بسیار ساده‌است. یک نیروگاه حرارتی به صورت کلی شامل یک ژنراتور‌است که با کمک توربین بخار به حرکت درمی‌آید. بخار از طریق بویلرهای پرفشار به دست‌می‌اید.به صورت کلی ، ذغال سنگ طبیعی و ذغال سنگ قهوه ای  و یا گاز سوخت بویلرهااست. ذغال سنگ طبیعی به عنوان سوخت بویلر مورد استفاده‌قرار‌گرفته‌می‌شود که دارای ۸ الی ۳۳  درصد مواد فرار و ۵ تا ۱۶ درصد خاکستر‌است. برای بهبود بازده گرمایی ذغال به صورت پودر شده در بویلر قرارمیگیرد.

در نیروگاه‌حرارتی ذغال سنگ بخار در بویلر بخار با فشار بالا تولیدمی‌شود که این موضوع ناشی از احتراق سوخت‌است. مجدد این بخار از سوپر هیتر عبور‌می‌کند. این بخار داغ شده به توربین وارد شده و تیغه های آن را به گردش‌درمی‌آورد. توربین به صورت مکانیکی با موتور کوپل‌شده‌است و رتور با تیغه‌های توربین می‌چرخد. پس از ورود به توربین، فشار بخار ناگهان افت می‌کند و حجم مربوط به بخار افزایش‌می‌یابد. پس از اعمال انرژی به روتور توربین، بخار از تیغه های توربین عبور کرده و به کندانسور‌می‌رسد. در کندانسور ، آب سرد با کمک پمپ شروع به گردش‌می‌کند تا  بخار مرطوب با فشار پایین به مایع تبدیل‌شود. این آب خروجی سپس برای افزایش دمای آب تغذیه مورد‌استفاده‌قرارمی‌گیرد. مجدد در فشار بالا گرم‌می‌شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها