|
کدخبر: 325109

افزایش مصرف برق / نیازمند صرفه جویی هستیم

آمار نشان می دهد که مصرف برق نسبت به سال گذشته همین زمان، افزایش پیدا کرده است.

اقتصاد افزایش مصرف برق / نیازمند صرفه جویی هستیم

رعایت الگوی مصرف باید مورد توجه مشترکان پر مصرف برق قرار گیرد تا بتوان تولید و مصرف را مدیریت کرد تا در تابستان پیش رو درگیر مشکل نشویم.

میزان مصرف برق کشور روز گذشته (یکشنبه، دوم اردیبهشت) نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از هشت‌هزار مگاوات افزایش یافت.

این روزها گرچه هنوز برخی نقاط کشور شاهد بارش هستند و انتظار نمی‌رود وضعیت مصرف برق افزایشی باشد، اما طبق آمار تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران، وضع مصرف برق با رشد همراه شده است.

بر این‌ اساس، روز گذشته در ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه میزان مصرف برق به رقم ۴۷ هزار و ۷۱۸ مگاوات رسید. این در حالی است که در زمان مشابه سال گذشته این رقم ۳۸ هزار و ۸۸۵ مگاوات بوده که نشان از رشد بیش از هشت‌هزار مگاواتی دارد.

همچنین مصرف برق شبانه کشور هم بیش از هفت هزار مگاوات رشد داشت. شب گذشته در ساعت ۱۹ و ۲۸ دقیقه عدد مصرف برق به ۴۸ هزار و ۶۵۳ مگاوات رسید. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی میزان مصرف ۴۱ هزار و ۴۶۶ مگاوات بود که رشد بیش از هفت‌هزار مگاوات را نشان می‌دهد.

بخش صنعت کشور روز گذشته ۶ هزار و پنج مگاوات برق مصرف داشت که در ساعت ۱۹ و ۲۸ دقیقه به ۶ هزار و ۲۷۴ مگاوات افزایش یافت.

شب و روز گذشته چهار هزار و ۲۶ مگاوات از تولید برق کشور توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شد.

در سال ۱۴۰۲ و در مقایسه با سال ۱۴۰۱، میزان برق تحویلی به بخش‌های مختلف اعم از خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و سایر مصارف ۵.۲ درصد افزایش داشت.

از وزارت نیرو، آمار و ارقام مرتبط با وضعیت و میزان برق تحویلی به بخش‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، در این سال ۳۳۳ هزار و ۱۷ میلیون کیلووات‌ساعت برق به مشترکان تحویل داده شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۲ درصد افزایش داشت.

درحالی‌که در سال ۱۴۰۱ میزان ۹۸ هزار و ۲۵۵ میلیون کیلووات‌ساعت برق در بخش خانگی مصرف شد، میزان مصرف برق این بخش در سال ۱۴۰۲ با ۶.۴ درصد افزایش به ۱۰۴ هزار و ۵۸۶ میلیون کیلووات‌ساعت رسید.

همچنین میزان مصرف برق بخش عمومی نیز در سال ۱۴۰۲ با ۴.۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۲۹ هزار و ۸۶۷ میلیون کیلووات‌ساعت رسید.

بر اساس گزارش شرکت مادرتخصصی توانیر، میزان مصرف برق در بخش کشاورزی از ۴۵ هزار و ۲۰۶ میلیون کیلووات‌ساعت برق در سال ۱۴۰۱ به ۴۷ هزار و ۲۱۶ میلیون کیلووات‌ساعت رسید که افزایش ۴.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین میزان برق مصرفی صنایع نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۴.۵ درصدی داشت و به‌صورت کلی صنایع ۱۲۰ هزار و ۷۹۲ میلیون کیلووات‌ساعت برق از کل مصرف کشور را به خود اختصاص دادند.

بخش تجاری نیز در سال ۱۴۰۲ با ۷.۱ درصد بیشترین میزان افزایش مصرف برق را داشت و میزان مصرف برق این بخش به ۲۵ هزار و ۸۱۰ میلیون کیلووات‌ساعت رسید.

مستند به این گزارش بخش خانگی ۳۱.۴ درصد، بخش عمومی ۹ درصد، بخش کشاورزی ۱۴.۲ درصد، بخش صنعتی ۳۶.۳ درصد و سایر مصارف نیز ۹.۲ درصد از میزان برق تحویلی را مصرف کردند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها