|
کدخبر: 320753

قیمت دلار/قیمت سکه/بازار ارز

توقف فروش دلار با نرخ دولتی در بانک مرکزی عراق

منبع اطلاعاتی اعلام کرد که فروش دلار با قیمت رسمی بانک مرکزی عراق به مسافران متوقف شده است. این منبع افزود که این توقف در اکثر بانک‌های دولتی رخ داده است.

اقتصاد توقف فروش دلار با نرخ دولتی در بانک مرکزی عراق

وی اشاره کرد که بانک مرکزی عراق قصد دارد، سازوکار جدیدی برای دریافت ارز مسافرتی راه اندازی کند.گفتنی است بانک مرکزی عراق برای مسافران عراقی که به کشورهای مشخص شده از سوی بانک سفر می کنند، مبلغ ۳ هزار دلار ارز می دهد.این ارز در صورت سفر درمانی به ۶ هزار دلار افزایش می یابد اما شامل سفر به ایران، سوریه و لبنان نمی‌شود.

فروشنده تور: آقا، من به شما گفتم که این موضوع قانون سازمان حج و زیارت است و من قدرتی برای تغییر آن ندارم. اما می‌توانید به جای دلار، ارز مسافرتی دینار دریافت کنید. هر چند دینار نسبت به دلار ارزش کمتری دارد، اما باز هم به طور عمومی ارزان‌تر از بازار به شما فروخته می‌شود.

ارائه ارز مسافرتی به مسافران تور هوایی کربلا

حدود ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد به زائران تور هوایی کربلا تعلق می‌گیرد. اما طبق قانون سازمان حج و زیارت، در صورت سفر زمینی به کربلا، این مقدار ارز مسافرتی به شما تعلق نمی‌گیرد. به جای آن، مقداری دینار عراقی به شما داده می‌شود. ارز مسافرتی مقداری ارز دولتی‌ست که به عنوان کمک هزینه به مسافران کربلا و نجف می‌دهند. اما این تنها تفاوت تورهای زمینی و هوایی کربلا نیست. در ادامه کیفیت سفر زیارتی با تورهای هوایی و زمینی کربلا را برای شما مقایسه کرده‌ایم.

رزرو تور زمینی کربلا فقط با نصف قیمت تور هوایی

در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲) قیمت تور هوایی کربلا، ۲ برابر قیمت تور زمینی است. قیمت بلیط هواپیما کربلا در اختلاف قیمت تور زمینی و هوایی تاثیر دارد.  اما بخش عمده‌ای از این اختلاف قیمت به تفاوت کیفیت هتل‌ها در تور هوایی و زمینی مربوط می‌شود.

رزرو لوکس‌ترین هتل‌ها برای تور هوایی کربلا

فقط هتل‌هایی با درجه تصنیف «۱ ج، ۲ الف، ۲ ب، ۲ ج» برای تور هوایی کربلا رزرو می‌شوند. این در حالیست که انواع هتل‌ها از درجه «۲ ب الی ۳ ج» برای تورهای زمینی رزرو می‌شوند. به هر حال کیفیت هتل‌ها در تورهای هوایی در حد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره است در حالی که در تورهای زمینی می‌توان هتل‌های در حد ۳ ستاره هم رزرو کرد. البته درجه بندی هتل‌ها در عراق برخلاف کشورهای دیگر بر اساس تعداد ستاره انجام نمی‌شود. می‌توانید با درجه بندی هتل‌های عراق در صفحه تور کربلا آشنا شوید. این اختلاف کیفیت هتل‌ها در تورهای هوایی و زمینی یکی از علل اصلی اختلاف قیمت تور هاست.

زیارتی‌تر بودن حال و هوای سفر با تور زمینی

در تورهای کربلا چه زمینی و چه هوایی، مدیر کاروان به همراه مداح از ابتدای سفر در هواپیما و اتوبوس شما را همراهی خواهند کرد. حتی در زمان بازگشت نیز آن‌ها همراه شما خواهند بود. اما در تورهای زمینی، مداح کاروان در اتوبوس برای مسافران روضه خوانی می‌کند. به همین دلیل در مسیر سفر زمینی حال و هوای زیارتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که چنین برنامه‌ای توسط مداح در هواپیما اجرا نمی‌شود.

سخت‌گیرانه چک کردن اعتبار پاسپورت در سفر هوایی

شاید شما هم بدانید که می‌توان با پاسپورتی که کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد، از مرز زمینی عراق عبور کرد. (البته این کار ریسک بالایی دارد و در صورتی که ماموران مرزی به شما اجازه عبور ندهند، تمام هزینه‌های رزرو هتل و بلیط اتوبوس سوخت می‌شود. این ریسک را مسافران فقط در موقعیت‌هایی که زمان کافی برای دریافت پاسپورت جدید ندارند به جان می‌خرند) اما در سفر هوایی، پاسپورت‌تان باید حداقل ۶ ماه اعتبار از زمان سفر را داشته باشد. در غیر این صورت بی شک ریجکت می‌شوید.

راحت‌تر بودن سفر هوایی نسبت به تور زمینی کربلا

در سفر هوایی پس از حدود ۱/۵ ساعت هواپیما در شهر نجف فرود می‌آید. یعنی در تور هوایی کربلا نسبت به تور زمینی، فاصله کمی با زیارت دارید. اما در تور زمینی،‌ بدون در نظر گرفتن معطلی در مرز، حداقل ۱۳ ساعت در راه خواهید بود. به همین دلیل سفر زمینی کربلا برای افراد کم توان مانند سالمندان یا کودکان، سخت‌تر از سفر هوایی است.

محدودیت‌های زیاد تور هوایی نسبت به تور زمینی

از نظر مدت اقامت شما در عراق، تورهای هوایی محدود هستند. یعنی معمولا در سفر هوایی حدود ۷ شب در عراق اقامت خواهید داشت. در حالی که در سفر زمینی، مدت اقامت شما متغیر است. یعنی سفر زمینی می‌تواند از ۶ شب تا ۱۰ شب به طول بی‌انجامد. این موضوع بستگی به برگزار کننده تور و زمان سفرتان دارد.

در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲) مبدا تورهای هوایی کربلا شهر‌های مشهد و تهران هستند. در گذشته از شهر‌های اصفهان و شیراز هم امکان سفر هوایی وجود داشت. اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. البته بعضی شهر‌های شمالی مانند مازندران، گاهی اوقات به مقصد نجف پرواز برگزار می‌کنند. این در حالیست که تورهای زمینی از اکثر شهر‌ها و شهرستان‌ها با اتوبوس برگزار می‌شود. البته شهر‌هایی که تعداد مسافران کمتری دارند، فقط گاهی اوقات تور زمینی برگزار می‌کنند.

منبع: طلا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها