|
کدخبر: 320595

بازنشستگی /بیمه تکمیلی بازنشستگان/ سازمان تأمین اجتماعی

تعرفه های درمان از عهده سالمندان خارج است/تعرفه های خصوصی و دولتی

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران درباره وضعیت سالمندان در کشور، اعلام کرد که تا سال ۱۴۲۰ تقریباً ۲۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و بر ضرورت داشتن یک بدن سالم در طول عمر تأکید کرد. او اظهار داشت: در دوران سالمندی، افراد بیشتر به خدمات درمانی و فیزیوتراپی نیاز دارند، اما عدم وجود پوشش بیمه‌ای مناسب در این حوزه باعث مشکلاتی برای مردم شده است. با توجه به وجود بیمه تکمیلی، حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های درمان از جیب خود مردم تامین می‌شود.

اقتصاد تعرفه های درمان از عهده سالمندان خارج است/تعرفه های خصوصی و دولتی

احمد مؤذن‌زاده با اشاره به وضعیت فعلی، اظهار کرد که در حال حاضر حدود ۸ درصد از جمعیت کشور ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند. در گذشته، افرادی که ۶۰ سال به بالا بودند، به عنوان سالمند تلقی می‌شدند، اما اکنون سن سالمندی به ۶۵ سال به بالا افزایش یافته است. بنابراین، در حال حاضر حدود ۷ میلیون و نیم نفر از جمعیت کشور به عنوان سالمندان شمارش می‌شوند.

وی افزود: اگر سن سالمندی را ۶۵ سال به بالا در نظر بگیریم در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور سالمند خواهند بود. به عبارتی از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود. همان طور که می‌دانید افراد سالمند نسبت به دیگر افراد جامعه به خدمات درمانی بیشتری نیاز دارند که یکی از این خدمات درمانی بحث فیزیوتراپی است.

مؤذن‌زاده، بیشترین مشکلات رایج مردم در بحث اسکلتی‌- عضلانی را ساییدگی مفاصل و مشکلات ستون فقرات عنوان کرد و گفت: درمورد مشکلات اسکلتی عضلانی باید توجهات را به سمت زندگی شهرنشینی و کم تحرکی افراد جلب کنم که با نشستن‌های طولانی، نداشتن فعالیت فیزیکی، فقر حرکتی و چاقی همراه است و فقط هم مختص دوران سالمندی نیست. در نوجوانان و جوانان هم این فقرحرکتی دیده می‌شود. در کنار این مشکلات، شکستگی‌ها بر اثر تصادفات هم بسیار در جامعه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی مردم به واسطه بیماری بسیار کاهش پیدا کرد، افزود: با توجه به پایان همه‌گیری کرونا و از سرگیری فعالیت‌ها متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از لحاظ فعالیت‌های حرکتی به دوران قبل کرونا بازگردیم و اثرات آن را اکنون در جوانان و نوجوانان جامعه می‌بینیم.

جدی گرفتن افسردگی و پوکی استخوان در دوران سالمندی

این فیزیوتراپیست در این باره که با روند رو به رشد پیری جمعیت، چطور می‌توانیم زندگی سالم‌تری برای دوران سالمندی داشته باشیم، اظهارداشت: اگر می‌خواهیم در دوران سالمندی جسمی سالم داشته باشیم باید از الان سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کنیم. از تغذیه مناسب گرفته تا حضور در محیط سالم و همچنین افزایش فعالیت‌های روزانه و چکاپ‌های سالانه کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، مداخلات زودهنگام صورت گیرد. بخشی از سبک زندگی سالم، مربوط به فعالیت‌های روزانه و تحرک است. متخصصان در این حوزه باید این آگاهی را به مردم بدهند که چگونه فعالیت‌هایشان را انجام دهند تا استخوان و مفاصل‌شان دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان در خانم‌های بالای ۵۰ سال بسیار شایع است، گفت: یکی از دلایل اصلی پوکی استخوان، بی‌توجهی به نکاتی است که می‌تواند فرد را از ابتلا به این بیماری و عوارض آن حفاظت کند.

مؤذن‌زاده افزود: یکی از مواردی که افراد بویژه سالمندان را به سمت بیماری‌ها سوق می‌دهد، بحث افسردگی در دوران پیری است چرا که این افراد احساس می‌کنند دیگر برای جامعه مفید نیستند و تمایلی به سالم نگهداشتن خود و فعالیت فیزیکی ندارند.

استفاده درست از پله!

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به رواج برخی باورهای اشتباه در میان افراد گفت: یکی از این باورها در خصوص استفاده از پله است. به طورکلی در افرادی که مشکل ساییدگی مفصل زانو ندارند، استفاده از پله به روش درست، می‌تواند در بهبود قدرت عضلات، دامنه حرکتی، وضعیت قلبی و تنفسی مؤثر باشد. اما نکته‌ای که مردم باید به آن توجه داشته باشند، نحوه درست پایین آمدن از پله است؛ فشاری که پایین آمدن از پله به پا و زانو وارد می‌کند، بسیار بیشتر است و مشکلاتی که اکنون با جوان‌ها داریم در همین زمینه است. بالا رفتن از پله که خلاف جاذبه است با مکث صورت می‌گیرد اما در خصوص پایین آمدن از پله می‌بینیم که جوان‌ها با سرعت این کار را انجام می‌دهند و همین امر سبب آسیب به زانو می‌شود چرا که فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌شود. توصیه ما این است که در هنگام پایین آمدن از پله آرام و شمرده قدم بردارند.

۴۵ دقیقه پیاده‌روی بهترین ورزش برای سالمندی

مؤذن‌زاده درباره استفاده سالمندان از پله گفت: سالمندان در زمان بالا رفتن از پله برای کاهش درد در زانو و مفاصل، این کار را با مکث و به صورت یک پله یک پله انجام دهند و زمان پایین آمدن از پله احتیاط بیشتری داشته باشند. به هر حال بالا و پایین کردن پله به افرادی که در سنین سالمندی و دچار پوکی استخوان و ساییدگی مفاصل هستند، توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین ورزش برای این گروه از افراد، پیاده‌روی روزانه حدود ۴۵ دقیقه است که می‌تواند تأثیر بسیاری در روند سلامتی‌شان داشته باشد.

هزینه‌های فیزیوتراپی بر دوش مردم است

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به بار هزینه‌های فیزیوتراپی بر دوش مردم عنوان کرد: یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های فیزیوتراپی، توسط مردم پرداخت می‌شود. این سبب می‌شود بسیاری از مردم، نتوانند برای درمان به بخش خصوصی مراجعه کنند، به همین دلیل بار بیماری را بر دوش می‌کشند. آنان اگر بخواهند خدمات فیزیوتراپی را از مراکز دولتی و با تعرفه دولتی دریافت کنند، باید مدت‌ها پشت نوبت بمانند چرا که تعداد مراکز دولتی بسیار اندک است و ۷۵ درصد از خدمات ارائه شده در حوزه توانبخشی در بخش خصوصی انجام می‌شود.

مؤذن‌زاده افزود: سازمان‌های بیمه‌گر پایه، تعرفه‌های بخش خصوصی را براساس سهم خودشان در تعرفه‌های دولتی پرداخت می‌کنند، برخی از بیمه‌های تکمیلی تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه را اجرا نمی‌کنند و برخی از خدمات نوین فیزیوتراپی را هم پوشش نمی‌دهند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران درخصوص تعیین تعرفه‌های خدمات فیزیوتراپی گفت: دو نوع تعرفه در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد که هر دو تعرفه در شورای عالی بیمه تعیین می‌شود. بر اساس قانون، ترکیب شورای عالی بیمه سلامت باید از دریافت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمت باشد که تعرفه‌های بخش دولتی را بر اساس نرخ تمام شده احصا کنند. بعد از آن، ارزش افزوده، ارزش سرمایه‌گذاری و استهلاک سرمایه، محاسبه و به تعرفه‌های بخش دولتی اضافه و به بخش خصوصی ابلاغ می‌شود. ازآنجا که سرانه سلامت به صورت واقعی تعیین نمی‌شود، تعرفه‌ها پایین است.

مؤذن‌زاده، افزود: این درحالی است که همین تعرفه‌های غیرواقعی هم اغلب به صورت مرتب از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز پرداخت نمی‌شود یا با تأخیر چند ماهه صورت می‌گیرد. هنگامی که گردش مالی مراکز درمانی دچار مشکل شود این مراکز نمی‌توانند به درستی به فعالیت خود ادامه دهند یا اصلاً خدماتی ارائه دهند.

منبع: ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها