|
کدخبر: 13785

مهمترین برنامه‌های شریعتمداری از قول معاونش

امروز محمد شریعتمداری برنامه های خود را در مجلس شورای اسلامی به طور شفاهی اعلام کرد و در پی آن منتقدان و حامیان او به اظهار نظرهایی دست زدند.

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم مشاور اجرایی رییس جمهوری بوده است. محسن بهرامی ارض اقدس، معاون او که به برنامه هایش آشنایی زیادی دارد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش در خصوص مهمترین برنامه های اعلام شده از سوی شریعتمداری گفت: محمد شریعتمداری در جلسه دفاع از برنامه های خود به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی نکات بسیار مهمی را مطرح کرد.

وی گفت: از جمله این نکات مهم، اصلاحات ساختاری بانک ها و نقدینگی مورد نیاز صنعت است. صنعت کشور با تسهیلات ۲۵ تا ۳۰ درصدی قابل بازسازی نیست و نظام بانکی کشور باید برای این مهم به سمت کاهش نرخ تسهیلات حداکثر تا سقف تورم حرکت کند.

بهرامی ارض اقدس بیان کرد: دومین نکته مهم در میان وعده های شریعتمداری، تعدیل نرخ ارز متناسب با تورم داخلی و خارجی بود. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که با تثبیت نرخ ارز، واردات و قاچاق تشویق و تقویت و صادرات تضعیف می شود. ما برای این که این روند را معکوس کنیم باید نرخ ارز را همه ساله بر اساس تورم داخلی و خارجی اصلاح کنیم.

وی گفت: شریعتمداری موضوع رقابت پذیری کالاهای داخلی را نیز مورد تاکید قرار داد که بخشی از آن به ایجاد تقاضا در بازار داخلی و تولید صادرات محور باز می گردد.

بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: مادامی که ما از لحاظ کیفیت و قیمت محصولات تولید داخلی قابل رقابت با نوع مشابه در بازار داخلی نباشد و مصرف‌کنندگان ترجیح ندهند کالای داخلی را استفاده کنند و در بازار جهانی امکان رقابت نداشته باشیم، اگر اندازه تولید داخلی ما به اندازه مصرف داخلی باشد، این تولید فاقد توجیح اقتصادی و محکوم به فنا است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: تاکید بر تولید صادرات محور برای برون رفت از شرایط موجود یکی از موضوعات مهم مورد اشاره شریعتمداری بود. همچنین نکته دیگر مربوط به معدن بود. او اشاره داشت که کمتر از ۹ دهم درصد ظرفیت‌های معدنی در حال استفاده است که نشان از توجه او به حوزه معدن است. کشور ما کلکسیون معادن مهم جهان را دارد اما از این ظرفیت ها آن طور که باید استفاده نشده است. باید به سمتی برویم که معدن جایگزین نفت شود. با توجه به این ظرفیت امکان جذب سرمایه خارجی برای حداکثر کردن بهره‌وری از معادن نیز فراهم است.

وی گفت: موضوع دیگری که شریعتمداری به آن اشاره کرده و همه موارد قبلی را پوشش می دهد تلاش برای هماهنگی با اضلاع دیگر دولت از جمله بانک مرکزی ، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و دارایی برای بهبود کسب و کار هست. شریعتمداری از شرایط فعلی رتبه جهانی ما در کسب و کار گلایه کرده و برای بهبود این امر هدف گذاری دارد. او به تطابق برنامه هایش با اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز، قانون توسعه برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی تاکید دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها