|
کدخبر: 24351

مسجد جامع بروجرد در انتظار آزادسازی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: مسجد جامع بروجرد سال‌هاست که منتظر آزادسازی حریم است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، حجت‎الله یارمحمدی اظهار کرد: شبستان زمستانی مسجد جامع که بنابر شواهد از الحاقات عهد تیموری است از سمت دیوار شمالی به محوطه مدرسه نیایش متصل است و به‎دلیل اختلاف سطح در فصل پر بارش سال رطوبت از محوطه به دیوار نفوذ می‎کرد. در سال ۹۱ بااجرای برنامه مرمتی کانل دفع رطوبت احداث و خطر آسیب در این قسمت رفع شد.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی هیچ‎گاه اعلام نکرده که نیازهای مرمتی مسجد جامع پایان یافته و به همین دلیل هم مرمت مسجد جامع به عنوان یک پروژه مستمرملی در دستور کاری سازمان میراث فرهنگی است و سالانه بنابر میزان اعتبار تخصیصی و با توجه به اولویت، بخش‎هایی از نیازهای این اثر تاریخی رفع می‎شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد اضافه کرد: با وجود اینکه مسجدجامع یکی از عناصر منحصر بفرد و بی‌بدیل شهر بروجرد است هیچ‎گاه کوچکترین همراهی از سوی برخی مدعیان ظاهرا نگران در این رابطه وجود نداشته و علاوه برآن معمولا درقامت یک طلبکار و منتقد ظاهر شده و به ‏گونه‏‎ای رفتارمی‎شود که گویی هیچ آگاهی از نیازهای مرمتی وجود ندارد.

یارمحمدی بیان کرد: در قسمت غربی مسجد در تراز پایین‎تر از سطح کوچه مجاور، فضایی قراردارد که مسیر گاو رو نام دارد. سال‎ها توجه چندانی به این فضای مسقف وجود نداشته و مملو از نخاله و خاک بود که طی یک اقدام فوری، پاک‌سازی و دیوارهای آن برای جلوگیری از ریزش تثبیت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد خاطرنشان کرد: مسجد جامع بروجرد بدلیل برقرار بودن برنامه‎ای مذهبی نظیر سایر مساجد دارای هیات امنا است و هیچ‎ گاه برای نگهداری تحویل سازمان میراث فرهنگی نشده که همه مسئولیت با این سازمان باشد. هرچند بدلیل ارزش و اهمیت تاریخی معماری آن همواره مورد توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی بوده است.

یارمحمدی اظهار کرد: مسجد جامع بروجرد سال‌هاست که منتظر آزادسازی حریم است اگر به واقع عضو محترم شورا علاقمند مسجد جامع و آثار تاریخی هستند قدمی در تحقق این اقدام ضروری و افزایش ارتباط بصری و حیاء این اثر فاخر شهری بردارند. آثار تاریخی شهر متعلق به همه مردم است در صورتیکه شورای شهر به وظایفی که قانونگذار برای حفاظت از آثار تاریخی شهرها به عهده شورا گذاشته عمل کنند روشن می‎شود که اظهارات اخیر از روی مسئولیت‎پذیری است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها