|
کدخبر: 27380

اجرای طرح جایکای ۲ از سال آینده در ۶ استان کشور

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آغاز اجرای مرحله دوم طرح بین‌المللی مشارکتی جنگل و مرتع حوضه آبخیز کارون بزرگ با مشارکت آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در ۶ استان از فروردین سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، ناصر حیدری پوری بیان کرد: با اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست این طرح در چهارمحال و بختیاری، استان‌های حوضه آبخیز کارون شامل فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و اصفهان به مجریان این طرح پیوسته‌اند.

حیدری پوری حفاظت از منابع طبیعی با جلب مشارکت مردمی و جوامع محلی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در طرح جایکا، با آموزش کارکنان اداره کل منابع طبیعی و بهره‌برداران و روستاییان جنگل نشین، نهال‌کاری در معابر عمومی، کمک به کشت گیاهان داروئی به‌خصوص گونه‌های در حال انقراض، برگزاری کارگاه‌های آموزشی زنبورداری و خیاطی، توانمند‌سازی جوامع محلی و راه‌اندازی صندوق‌های اعتبار خرد روستایی، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد تغییر در پوشش گیاهی مراتع و زادآوری جنگل‌های مناطق موردمطالعه ثبت شد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده این طرح پنج‌ساله موفق شد امتیازات قابل قبولی درزمینهٔ ارتباط با روستاییان و تحقق اهداف کسب کند.

حیدری پوری بیان کرد: البته به‌منظور ارتقای بیشتر سطح پایداری طرح و ایجاد همکاری و انسجام درون و برون‌سازمانی، زمان اجرای آن پس از پنج سال به مدت یک سال و نیم دیگر در چهارمحال و بختیاری تمدید شد.

وی تعمیم اجرای طرح جایکا با بهره‌گیری از دانش کارشناسان ژاپنی به استان‌های دیگر حوضه کارون را حیاتی دانست و تأکید کرد: از مدیران کل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های مجری انتظار می‌رود توجه خود را به اجرا تنها در مناطق خاص معطوف نکرده و مدیران شهرستانی را مکلف به تعمیم اجرای این طرح در هر شهرستان کنند.

حیدری پوری بابیان کاهش اعتبارات و بودجه ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در کل کشور تصریح کرد: برای حداقل هزینه کرد طرح‌ها به‌خصوص طرح جایکای ۲ در استان‌ها باید برنامه‌ریزی مدون وجود داشته و در برخی حوزه‌ها بازنگری‌هایی انجام شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اجرای طرح جایکای ۲ اظهار کرد: ازآنجایی‌که اعتبارات این طرح از بودجه سال آینده تأمین می‌شود تاکنون میزان سهم دولت ژاپن و ایران مشخص نشده است.

ناصر حیدری پوری اعلام زمان اتمام طرح را منوط به ارائه برنامه اجرایی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن دانست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها