|
کدخبر: 10943

نوبت به توسعه زیرساخت‌ها رسید

نصرالله جهانگرد / رییس سازمان فناوری اطلاعات

در راستای بهره‌مندی از مزایای شبکه ملی اطلاعات، به عنوان بزرگترین طرح زیرساختی کشور، از ابتدا اجرای ۳ فاز پیش‌بینی شده بود. بر همین اساس هم در شهریور ۹۵ فاز نخست که همان فاز استقرار به شمار می‌آید، افتتاح شد و در بهمن ۹۲ فاز دوم شبکه ملی اطلاعات به نام فاز فعالیت به مرحله بهره‌برداری رسید و در نهایت توانستیم به فاز پایانی یعنی بهره‌برداری کامل از این شبکه برسیم. برای اجرای این طرح در سطح ملی مصوبات تعیین شده از سوی شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای مرتبط به اجرا رسید تا شاهد شبکه‌ای کامل، کوشا و مستقل با امکان عرضه محتوای صوتی و تصویری با سرعت‌های مختلف باشیم.

در بررسی نتایج اجرای این دو فاز می‌توان به تغییرات ایجادشده در شبکه ارتباطی کشور اشاره کرد. در حال حاضر سهم ترافیک خارج به داخل از ۹۵ درصد به ۶۰ درصد رسیده و به جای آن سهم ترافیک داخلی افزایش یافته است. در ادامه این رشد و توسعه زیرساختی، امیدوار هستیم که با افزایش انتقال (هاست‌)های میزبان‌های سایت‌های داخلی به شبکه پهن باند بومی، سهم محتوای داخلی افزایش یابد و نسبت ترافیک داخلی به خارجی مانند تمام کشورهای پیشرفته به نسبت ۸۰ به ۲۰ یا ۷۰ به ۳۰ برسد.

همچنین در ادامه نتایج حاصل از اجرای این دو فاز توانستیم ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت بین‌المللی را به ۲ برابر و پهنای باند داخلی را به ۱۵ برابر افزایش دهیم. باید توجه داشت که مهم‌ترین سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه شبکه در روستاها بود که با موفقیت در حال انجام است و تاکنون نتایج بسیار مثبتی را برای ایران به همراه آورده است. همچنین رتبه زبان فارسی در اینترنت از رتبه چهاردهم به رتبه نهم رسید که باز هم دستاوردی مثبت و از نتایج شبکه ملی اطلاعات به شمار می‌آید. در ادامه این موفقیت‌ها توانستیم ضریب نفوذ توسعه پهن باند را هم در بخش خانگی و هم در بخش ارتباطات سیار افزایش دهیم و به دنبال آن نیز شاهد افزایش متوسط سرعت موبایل باشیم.

بر همین اساس هم امیدواریم روند افزایش سرانه ترافیک در میان مصرف‌کنندگان داخلی را به صورت دنباله‌دار و تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ شاهد باشیم. در بحث فاز سوم شبکه ملی اطلاعات نیز مهم‌ترین هدف ما کاهش هزینه ترافیک و توسعه زیرساخت‌ها بود تا به این ترتیب کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت با رشد و رونق مواجه شوند. در ادامه این اهداف نیز امیدواریم به زودی طرح تفکیک ترافیک داخل از خارج به طور کامل اجرایی شود و شاهد دستاوردهای آن باشیم.

همچنین در راستای این طرح توانستیم زیرساخت‌های ارتباطی اینترنت اشیا یا IOT را به اجرا درآوریم و توسعه شبکه شهری را توسط اپراتور خصوصی تجربه کنیم. در ادامه این موفقیت‌ها حالا به دنبال توسعه در بخش‌های زیرساختی از طریق تمرکز زدایی اپراتورها در مرکز و توسعه پوشش پهن باند در سراسر کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم مراکز داده را نیز در کشور توسعه دهیم. همچنین در ادامه برنامه‌ریزی‌ها قصد داریم ضمن حمایت از توسعه کسب و کارهای دیجیتالی، سرمایه‌گذاری بر شبکه‌های درون استانی را افزایش دهیم و به این ترتیب شاهد تحول در شبکه مخابرات باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها