|
کدخبر: 24308

قائم مقام وزیر نفت به صمت خبر داد

مشکلات صادرات پتروشیمی را برطرف می‌کنیم

صنعت پتروشیمی در ایران تاثیر بسزایی در صادرات غیر نفتی کشور و رسیدن به اهداف تعریف شده در اقتصاد مقاومتی دارد. از این‌رو شاهدیم که تلاش‌ها برای رشد و توسعه این صنعت و گسترش بازارهای صادراتی ادامه‌دار بوده و در اولویت وزارت نیرو قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: اوایل آبان امسال نیز نمایشگاه اختصاصی ایران در استانبول ترکیه برپا شد و در آن شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی حضور پررنگی داشتند. به گفته مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت که در این نمایشگاه حضور داشت، اکنون مقیاس تولید محصولات پتروشیمی در کشور بیش از نیاز بازار داخلی است و دولت قصد دارد مشکلات و چالش‌های سد راه صادرات این محصولات را رفع کند. یکی از پیشنهادهایی که از سوی مسئولان در این بخش مطرح شده، انتخاب ترکیه به عنوان یکی از بازارهای هدف برای صادرات محصولات پتروشیمی است. اجرایی شدن این موضوع می‌تواند پلی به سوی ایجاد بازارهای جدید باشد. برنامه‌های صنعت پتروشیمی کلان است سهم صنعت پتروشیمی در صادرات غیر نفتی ۳۵درصد و در صادرات صنعتی ۳۹ درصد بوده و با توجه به جایگاه صنعت پتروشیمی در رقابت‌های بین‌المللی، نیاز به سرمایه‌گذاری در این صنعت احساس می‌شود. قائم مقام وزیر نفت درباره برنامه‌هایی که برای گسترش بازارهای صنایع پتروشیمی در نظر گرفته شده گفت: برنامه‌های ما در صنعت پتروشیمی کلان است و شامل مواردی همچون وارد کردن دانش فنی و توسعه دانش فنی در داخل کشور بوده و اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.

مرضیه شاهدایی با بیان اینکه به طور طبیعی یکی از بحث‌های اصلی تعریف شده در ایران صادرات محصولات پتروشیمی است در ادامه گفت: اکنون مقیاس کاری در صنعت پتروشیمی افزایش یافته است به گونه‌ای که محصولات تولید شده در ایران از نظر حجم به اندازه‌ای است که بازار داخلی نمی‌تواند همه آن را جذب کند و تنها درصد کمی از آن را می‌توان در داخل کشور به فروش رساند از این رو می‌بینیم شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی صادرات‌محور هستند. وی که در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه به سوالات خبرنگار صمت پاسخ می‌داد با بیان این مطلب افزود: یکی از برنامه‌های وزارت نفت برای پیشبرد اهداف تعریف شده در کشور، این است که مشکلات موجود بر سر راه صادرات را برطرف کنیم. در این زمینه دولت می‌تواند اقدامات مختلفی انجام دهد. برای نمونه اگر تعرفه وارداتی وجود دارد آن را مورد بررسی قرار دهد یا مباحث گمرکی و دیگر موانع موجود در این بخش را رفع کند تا در نهایت بتوانیم بازار صنایع پتروشیمی را در کشورهایی که اکنون در اختیار داریم توسعه دهیم و در کنارش به بازارهای جدید ورود کنیم. این بازارهای جدید شامل بازارهای اروپایی است و ما قصد داریم راهکاری برای ورود به بازارهای جدید اروپایی یافته و با رفع مشکلات موجود در این مسیر، بتوانیم صادرات را توسعه دهیم.

قائم مقام وزیر نفت در ادامه سخنانش درباره برگزاری نمایشگاه و آثار آن بر صنعت پتروشیمی کشور و فعالان این عرصه گفت: نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه بعد از ۱۴ سال برگزار شد و طبیعی است که استقبال، محدود و کم باشد. البته برای حضور شرکت‌های پتروشیمی ایرانی در این نمایشگاه، پیشنهادی از سوی بنده داده شد مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی ایران اگر قرار است در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند به شکل پاویون و یکپارچه حاضر شوند؛ در راستای برگزاری این نمایشگاه‌ها، با حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سفیر ایران نیز صحبت‌هایی شد تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در ایران و ترکیه برگزار می‌شود بر محوریت سازمان نمایشگاه‌ها و توسعه صادرات باشد و به طور منسجم در این نمایشگاه حضور یابند. به گفته وی، خوشبختانه زمانی‌که صنعتگران ایرانی به ترکیه می‌آیند صنعتگران ترک نیز برای حضور در این نمایشگاه تمایل پیدا می‌کنند و با برگزاری میزگرد معاملات و مذاکرات خود را انجام می‌دهند. نگاهی به صادرات غیرنفتی قائم مقام وزیر نفت همچنین در آیین گشایش این نمایشگاه به مسائل مهمی پرداخته و گفته بود: ایران و ترکیه در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصادی و بازرگانی ارتباط مطلوبی دارند. در واقع کشور ترکیه به عنوان همسایه ما همواره از جایگاه مناسبی در تجارت برخوردار بوده است.وی همچنین با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ایران یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران بوده و دومین تولیدکننده در خاورمیانه است از این صنعت به عنوان یکی از مزیت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه سرمایه‌گذاران ترک نام برده بود.بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، صادرات پتروشیمی در ایران بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده و ما نیز شاهدیم که با برداشته شدن تحریم‌ها، بازار این صنعت برای ایران گسترش یافته و سرعت بیشتری به خود گرفته است. در واقع برجام و به نتیجه رسیدن آن موجب شد مذاکرات و تفاهمنامه‌های مهمی با شرکت‌های بین‌المللی داشته باشیم و بتوانیم اهداف تعریف شده در این بخش را به سمت جلو پیش برانیم. وی در ادامه سخنانش از تکمیل ۱۱ طرح پتروشیمی در کشور خبر داده و گفته بود که این مهم، باعث افزایش ظرفیت تولید کشور به حدود ۵میلیون تن در سال شده و در نهایت ظرفیت سالانه کشور را به حدود۶۲ میلیون تن در سال رسانده است که علاوه بر ارتقای جایگاه صنعت پتروشیمی در منطقه و جهان سبب شد حدود ۲۱ میلیون تن محصولات مختلف پتروشیمی صادر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها