|
کدخبر: 31969

بهشت روی زمین کجاست؟ + تصاویر

موریس، کشوری جزیره‌ای در جنوب غربی اقیانوس هند است. این کشور کوچک، طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد و جاذبه‌هایی بکر و دیدنی دارد.

گسترش نیوز: جمهوری موریس کشوری جزیره‌ای با طبیعتی بسیار متفاوت و زیبا است. ساحل‌ها، اقامتگاه‌ها، سنت‌ها و بسیاری جاذبه‌های دیگر این کشور مسافران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود می‌خواند.

موریس کشوری جزیره‌ای در جنوب غربی اقیانوس هند است که در حدود ۹۰۰ کیلومتری شرق ماداگاسکار واقع شده است. مساحت این کشور ۲۰۴۰ کیلومترمربع، یعنی تقریبا سه برابر شهر تهران است. خط ساحلی دور جزیره ۱۸۰ کیلومتر است که تمامی آن از ماسه‌های نرم، سفید و درخشان پوشیده شده ‌است.

این کشور در نیمکره جنوبی زمین واقع شده، بنابراین فصول آن برعکس نیمکره شمالی است. موریس از جاذبه‌های توریستی متنوع و شگفت‌انگیزی بهره‌مند است؛ علاوه بر سواحل بسیار زیبا، رودخانه، مرداب، کوه، جنگل‌های زیبا، گونه‌های جانوری و گیاهی فراوان، دهانه‌های آتشفشانی، آبشار و آثار تاریخی را نیز می‌توان در این جزیره رؤیایی مشاهده کرد. سازمان جهانی جهانگردی موریس را به عنوان یکی از ده مقصد برتر توریستی دنیا معرفی کرده است.

در ادامه با حقایقی جالب درباره‌ی موریس آشنا می‌شویم.

mooris2.jpg

بهشت روی زمین

بسیاری از اهالی معتقد هستند که مارک تواین، نویسنده‌ی مشهور، این جزیره را بهشت روی زمین توصیف کرده است. البته مارک تواین بعد از سفرش به موریس در سال ۱۸۹۶، زیبایی خیره‌کننده‌ی طبیعت این کشور را ستایش کرده و در وصف آن مطالبی نوشته است، ولی مقایسه‌ی موریس با بهشت به نظر می‌رسد که کار یکی از اهالی این جزیره است که به کشور خود می‌بالد. مارک تواین در یکی از آثار خود نوشته است: «ابتدا موریس ساخته شده و سپس بهشت را از روی موریس ساخته‌اند.»

تحت سلطه هلند، فرانسه و بریتانیا بوده است

نخستین کسی که جزیره‌ی موریس را دید، دریانوردی عرب بود، ولی نخستین کسی که در این جزیره سکونت کرد فردی پرتغالی بود که کشور موریس را در سال ۱۵۰۷ پایه‌گذاری کرد. از سال ۱۶۳۸ تا ۱۷۱۰ این کشور تحت سلطه‌ی هلندی‌ها بود و نام موریس را برای آن انتخاب کردند. فرانسوی‌ها از سال ۱۷۵ تا ۱۸۱۰ بر این جزیره سلطه داشتند و آن را «ایزل دو فرانس» نامیدند. بریتانیا در سال ۱۸۱۰ بر این جزیره تسلط یافت و در کمال تعجب، نام اولیه‌ی آن یعنی موریس را برگزید. پنجاه سال پیش یعنی در ۱۲ مارس ۱۹۶۸، این کشور اعلام استقلال کرد.

موریس کشوری با فرهنگ‌ها، اقوام، مذاهب و زبان‌های گوناگون است. اهالی این کشور به زبان‌های انگلیسی و فرانسه مسلط هستند و لهجه‌هایی دارند که بر اساس زبان فرانسوی شکل گرفته است. مساجد، کلیساها و معابد متعددی که در این کشور وجود دارد به خوبی تنوع مذهبی آن را نشان می‌دهد.

یک رمان فرانسوی این کشور را به شهرت رساند

رمان «پل و ویرجین» نوشته‌ی ژک هنری برناردن دو سنت پیر، باعث شد که این کشور بیش از پیش به شهرت برسد. اقامت موقتی زوج این رمان، کشور زیبای موریس را به مردم معرفی کرد و نام آن را بر سر زبان‌ها انداخت.

mooris.jpg

زیبا، دورافتاده و بکر

البته این روزها همه می‌دانند که موریس کجا است؛ در اقیانوس هند در ۹۰ کیلومتری سواحل ماداگاسکار. از بریتانیا و با هواپیمایی بریتیش ایرویز و ایر موریس می‌توانید مستقیما به موریس پرواز کنید. این پرواز حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

به غیر از هتل‌های جذاب و سواحل دیدنی، موریس جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. با وجود اینکه کشوری کوچک است و وسعت قابل توجهی ندارد، پر از شگفتی‌های طبیعی و مناظر خارق‌العاده و متنوع است. از قله‌های بلند و سربه‌فلک کشیده تا دره‌ها، آبشارها و جنگل‌های کاج. دریاچه‌های زیبا با پوشش جانوری متنوع یکی دیگر از جنبه‌های زیبایی موریس است. حدود هشت میلیون سال پیش، سطح اقیانوس هند فوران کرده و این جزیره‌ی دیدنی را شکل داده است. در آرامش این جزیره‌ی دورافتاده، دنیای جدیدی شکل گرفته است. مخلوقات عجیب و گیاهان شگفت‌انگیز، پوشش گیاهی و جانوری خاص این جزیره را تشکیل می‌دهند.

یک گونه پرنده منقرض شده، موریس را مشهورتر کرد

همه‌ی گونه‌های جانوری جالب و متنوعی که در موریس زدگی می‌کنند، درحال‌حاضر زنده نیستند و بعضی از آنها منقرض شده‌اند. دودو نام پرنده‌ای بی‌پرواز و منقرض‌شده است. زیستگاه این پرنده جزیره موریس در اقیانوس هند بوده‌ است. این پرنده در سال ۱۶۸۱ منقرض شد. دودو به تیره‌ی کبوتریان تعلق داشت و حدود یک متر ارتفاع و وزنی نزدیک به ۲۰ کیلوگرم داشت و از میوه‌ها تغذیه و روی زمین آشیانه‌سازی می‌کرد.

دودوها از معروف‌ترین جانوران منقرض‌شده هستند که به‌عنوان یک مثال برای چگونگی انقراض استفاده می‌شوند، چرا که انقراضش در تاریخ ثبت شده و فعالیت‌های بشر، مستقیما در نابودی آن سهیم بوده ‌است. بعضی از ضرب‌المثل‌های انگلیسی از داستان انقراض دودو سرچشمه می‌گیرد.

این پرنده، بومی موریس است و چند دهه پیش منقرض شده است. نخستین باری که از این پرنده صحبتی به میان آمده، به سال ۱۵۹۸ برمی‌گردد. بیشتر شهرت این پرنده به خاطر نام برده شدن از آن در ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب است. با وجود اینکه این پرنده در قرن هفدهم میلادی بسیار فراوان بوده، ولی آثار بسیار کمی از آنها به جا مانده است. تنها چند نمونه از اسکلت این پرنده در موزه‌های تاریخی طبیعی سراسر دنیا نگهداری می‌شود.

شن‌های رنگارنگ

تپه‌های شنی جنوب غربی موریس یکی از جنبه‌های دیدنی طبیعت این کشور است. در این منطقه تپه‌های شنی فراوانی وجود دارد که از رنگ‌های مختلف در حدود ۷ رنگ متمایز، تشکیل شده‌اند. البته گردشگران فقط از فواصل دور می‌توانند این منظره‌ی زیبا را تماشا کنند. در تصویر بالا نمونه‌ای از این تپه‌های رنگارنگ را مشاهده می‌کنید.

پرجمعیت‌ترین کشور افریقایی

این کشور نسبت به وسعت، کشوری پرجمعیت است. حدود ۱٫۳ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و جمعیت آن ۱۶۴۳ نفر به ازای هر مایل مربع است. فقط تعداد کمی از کشورهای دنیا تراکم جمعیتی بیشتر از این مقدار دارند.

تعداد گردشگران این کشور از اهالی آن بیشتر است

سال گذشته حدود ۱٫۳۶ میلیون گردشگر به موریس سفر کردند که از جمعیت آن بیشتر است. اقتصاد این کشور که زمانی وابسته به کشاورزی بوده، اکنون به میزان قابل توجهی با گردشگری گره خورده است.

هنوز هم جای بکر و خلوت در موریس پیدا می‌شود

این کشور جمعیت زیاد و گردشگران زیادی دارد. با وجود این، هنوز هم جای بکر و خلوت در آن پیدا می‌شود. دره‌های زیبا با مسیرهای پیاده‌روی شگفت‌انگیز و جنگل‌های دیدنی زیادی دارد که در آنها به ندرت کسی را می‌بینید و می‌توانید از خلوتی طبیعت بکر لذت ببرید. هنگام گشت و‌گذار در طبیعت بکر موریس، گونه‌های جانوری بومی مختلفی را خواهید دید.

این کشور را از روی نام یک فرد نام‌گذاری کرده‌اند

هلندی‌ها این جزیره را از روی نام پرنس موریس نام‌گذاری کرده‌اند. موریس یکی از ۲۵ کشور دنیا است که نام آنها از روی اسامی افراد مختلف انتخاب شده است.

به گزارش سازمان صلح جهانی در سال ۲۰۱۷، فقط ۴ کشور هیچ تنشی با کشورهای همسایه نداشتند و اخیرا در هیچ جنگ و منازعه‌ی داخلی و بین‌المللی درگیر نبوده‌اند. موریس یکی از این چهار کشور است.

انتخابی عالی برای سفر لوکس و ارزان

موریس به عنوان مقصدی برای سفر ماه عسل زوج‌های جوان و سفرهای لوکس شناخته می‌شود. در موریس می‌توانید با قیمت‌های معقول و مقرون‌به‌صرفه، سفری لوکس را تجربه کنید. نرخ خدمات نسبت به کیفیت آن‌ها، پایین است و در واقع با پرداخت کمترین هزینه می‌توانید بهترین امکانات را دریافت کنید و سفر لوکس و در عین حال ارزان را تجربه کنید.

منبع: کجارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها