|
کدخبر: 17105

نشانه‌های مثبت ورود حقوقی‌ها به بازار

اینکه درحال‌حاضر رویه کل بازار مثبت است اتفاق خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: اما نمادهای شاخص از قبیل فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و به طور عمده گروه‌های پتروشیمی که از سهام‌های صندوق توسعه بازار به حساب می‌آیند، به طور تقریبی هر روز روبه رشد هستند که این موضوع عاملی برای مثبت شدن شاخص کل شده است. درحال‌حاضر نمادهای ۳۰ شرکت بزرگ درحال رشد هستند که حجم معاملات خوبی در بازار دارند و این رشد و حجم منجر به رشد ارزش سهام این گروه شده است که تبلورش را روز گذشته در شاخص کل دیدیم.

سیدسلمان نصیرزاده مدیرتحلیل یک موسسه اقتصادی، با بیان این مطلب به صمت گفت: به نظر می‌رسد درحال‌حاضر، نشانه‌های مثبتی در بازار دیده می‌شود، به این معنی که هر زمان حقوقی‌ها وارد بازار شوند نشانه مثبتی برای کل بازار است. در ۳-۲ سال گذشته شاهد این بودیم که نبض بازار بیشتر در دست سهامداران حقیقی بود و حقوقی‌ها از این فرصت برای سبک کردن سهام خودشان یا افزایش نقدینگی استفاده می‌کردند. تحلیلگران بازارسرمایه همواره کم‌عمق بودن بازار را به نبود سهامداران حقوقی ارتباط می‌دادند به طوری که همین موضوع باعث می‌شد رشدهای بازار موقتی باشد.

وی افزود: از چند هفته گذشته شاهد این رویه بودیم و درحال‌حاضر نقش شرکت‌های حقوقی در حال افزایش است. به این شکل که بیشتر سهام شرکت‌های بزرگ مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفته است. از سوی دیگر برخی معامله‌گران با تردید به این موضوع نگاه می‌کنند، به طوری که معتقدند بازار به صورت مصنوعی در حال رشد است و همگن و هماهنگ با همه گروه‌های بازار نیست. به این معنی که رشدی که در گروه‌های بزرگ‌ بازار دیده می‌شود در گروه‌های کوچک‌تری مثل کانه غیرفلزی، سیمانی وساختمانی دیده نمی‌شود. البته من این دیدگاه را قبول ندارم و معتقدم بازار باید حرکتش را با گروه‌های بزرگ شروع کند و اگر قرار بر رشد بازار و شروع رونق باشد، این اعتمادسازی باید در گروه‌های بزرگ شکل بگیرد. نصیرزاده با بیان اینکه معامله‌گران باید به این نتیجه برسند که پول‌های هوشمند در حال ورود به سهم‌های بزرگ است، تصریح کرد: سهام‌های کوچک پشتوانه مناسبی برای جذب سرمایه‌های پرحجم نخواهد بود و در نتیجه این شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند بخش مهمی از سرمایه‌ها را به خودشان جذب کنند.

وی افزود: بازار در هفته‌های گذشته چند نشانه مثبت دریافت کرد، نرخ سود بانکی یکی از این نشانه‌ها بود که برخلاف دوره‌های پیشین، بانک مرکزی نظارت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها داشت و تاثیر این شیوه‌نامه در بازارهای رقیب دیده شد. اما درحال‌حاضر بعد از ۱۱ شهریور شاهد هستیم که نرخ‌های موثر کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۷ درصد رسیده است. همین موضوع نشان می‌دهد نرخ سود که به‌عنوان مهم‌ترین مولفه رقیب بازارسهام بود درحال کنترل است. از این رو، قدری فضای رقابتی که متاثر از سودها بود درحال کاهش است. این فعال بازارسرمایه با اشاره به کاهش سپرده‌گذاری‌های بلندمدت، تاکید کرد: رفتن به سمت سپرده‌گذاری در حساب‌های کوتاه‌مدت نشان می‌دهد نقدینگی آماده ورود به سایر بازارها است. حالا این بازار می‌تواند بورس یا سایر بازارها با بهبود سیاست‌های تولید می‌تواند وارد این بخش شود. این اتفاق نشان می‌دهد پول آماده ورود به سایر بازارها است.

به گفته نصیرزاده، نقش پرنگ‌تر حقوقی‌ها در بازارسهام و رشد‌های چند روز پیش در سهام شرکت‌های بزرگ، این نوید را می‌دهد که کم‌کم می‌توان به بازارسرمایه اعتماد بیشتری کرد، البته به‌شرط اینکه شرایطی مثل عوامل سیاسی از قبیل روابط ایران و امریکا به‌ویژه در حوزه برجام که پول را فراری دهد تاثیرگذار باشد. وی با تاکید بر اینکه باقی سهام‌های بازار به تبعیت از سهم‌های بزرگ رشد خواهند داشت، گفت: این روند از بازارهای جهانی و حرکت گروه فلزات اساسی و کانه فلزی شروع شد، به نظر می‌رسد بعد از این رشد گروه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و خودرو در چند هفته شکل بگیرد و سایر گروه‌ها از قبیل سیمانی، انبوه‌سازی، کانه‌های غیرفلزی و کاشی و سرامیک نیز به این حرکت می‌پیوندند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها