|
کدخبر: 97808

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون انرژی مجلس:

قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در سال گذشته، دو بار پیشنهاد افزایش قیمت گازوئیل به کمیسیون انرژی مجلس ارائه شد ولی اعضای این کمیسیون و در رأس آن، رئیس این کمیسیون با این پیشنهاد مخالفت شد و با توجه به شرایط موجود کشور قیمت گازوئیل افزایش پیدا نمی‌کند.

گسترش نیوز: با توجه به شرایط موجود حاکم بر بازار نفت جهان و واگذاری ناعادلانه پالایشگاه نفت با نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"احمد صفری" در پاسخ به این پرسش که آینده بازار نفت را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: با شرایط موجود حاکم بر بازار نفت، پیش‌بینی درخصوص آینده نفت ، کار سختی است. وی افزود: حتی بعد از بهبود بیماری کرونا و بهتر شدن شرایط موجود حاکم بر دنیا نمی‌توان این اظهار نظر را داشت که شرایط بازار نفت بهتر خواهد شد و قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

safari.jpg

در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بنزین مورد استفاده در تهران از کیفیت یورو ۵ برخوردار است و آیا کشور در تولید بنزین خودکفا شده است، گفت: بنزین مورد استفاده در تهران از کیفیت یورو ۴ و ۵ برخوردار است ولی در بنزین مورد استفاده در شهرستان‌ها از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. صفری افزود: از زمانی که افزایش قیمت بنزین در کشور اجرایی شد و با توجه به این موضوع، میزان مصرف جامعه، کاهش پیدا کرد بنابراین در حال‌حاضر، بنزین تولیدی کشور، جوابگوی مصرف جامعه است و می‌توان گفت که در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم ولی قبل از گران شدن بنزین به دلیل اینکه میزان مصرف بیشتر بود بنزین تولیدی کشور جوابگوی نیاز جامعه نبود.

پالایشگاه آناهیتا ظرف ۳ سال ساخته می شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه در چه شرایطی قرار دارد، گفت: درخصوص احداث پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه جلساتی با وزیر نفت، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شده است و ۶۷ درصد از سهم احداث این پالایشگاه به یک شرکت خصوصی واگذار شده است و با تعیین تکلیف ۳۳ درصد باقیمانده، کار احداث این پالایشگاه آغاز خواهد شد. صفری افزود: وزارت نفت با مشخص کردن ۳۳ درصد باقیمانده سهم احداث این پالایشگاه، کار ساخت و احداث آن شروع خواهد شد و طبق توافقاتی که انجام شده قرار است این پالایشگاه در مدت سه سال ساخته شود.

قوه قضائیه درخصوص پالایشگاه نفت کرمانشاه تصمیم گیری می‌کند

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که موضوع برگزاری مناقصه پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال‌های گذشته و واگذاری آن با مشکلاتی مواجه بود و درخصوص این پالایشگاه چه تصمیماتی گرفته شده است، گفت: درخصوص برگزاری مناقصه پالایشگاه نفت کرمانشاه و واگذاری آن به دو شرکت صوری که در مناقصه شرکت کرده بودند جلساتی در کمیسیون انرژی مجلس درخصوص تصمیم‌گیری در نحوه واگذاری ناعادلانه این پالایشگاه برگزار شد. صفری افزود: جلسات ما درخصوص تعیین تکلیف این پالایشگاه موثر واقع شد و در تاریخ۱۰/ ۲/ ۹۸ در کمیسیون انرژی مجلس، مصوب شد که پالایشگاه نفت کرمانشاه یا به بخش دولتی واگذار شود و یا اینکه از طریق برگزاری مناقصه، با قیمت روز و کارشناسی شده به بخش خصوصی واگذار شود و این مصوبه به امضای رییس مجلس هم رسید. صفری افزود: این مصوبه مجلس به قوه قضاییه ارسال شده و در آنجا درخصوص واگذاری این پالایشگاه تصمیم‌گیری خواهد شد.

جامعه تحمل گرانی و تورم را ندارد

نماینده مردم کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت گازوئیل در کشور، افزایش خواهد یافت؟ گفت: در سال گذشته، دو بار پیشنهاد افزایش قیمت گازوئیل به کمیسیون انرژی مجلس ارائه شد ولی اعضای این کمیسیون و در رأس آن، رئیس این کمیسیون با این پیشنهاد مخالفت کردند. صفری افزود: ظرفیت جامعه، تحمل گرانی و تورم را نخواهند داشت و با توجه با شرایط کشور، با پیشنهاد افزایش قیمت گازوئیل مخالفت شد. چون با افزایش قیمت گازوئیل، هزینه‌های حمل‌ونقل هم افزایش پیدا می‌کرد و برای جلوگیری از گرانی و ایجاد تورم با این پیشنهاد وزارت نفت مخالفت شد و بایستی قشر مصرف کننده را هم در نظر داشت و با توجه به شرایط موجود امکان افزایش قیمت گازوئیل ممکن نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها