|
کدخبر: 130065

کودکان اصفهانی؛ داوران جشنواره بین المللی فیلم

جشنواره امسال، اولین جشنواره سینمایی کشور است که به موضوع کرونا پرداخته است. بخش کرونا روایت درباره تجربه کودکان و نوجوانان از شرایط کرونا است. موضوع یا سازندگان این آثار کودکان و نوجوانان هستند و داوری این بخش با مشارکت سازمان نظام پزشکی انجام می شود.

فرهنگی و اجتماعی کودکان اصفهانی؛  داوران جشنواره بین المللی فیلم

پخش و داوری مجازی و آنلاین سی و سومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان سبب شد تا هزار کودک و نوجوان فرصت محک زدن اندیشه ها و سلایق هنری خود در حوزه فیلم سازی و نمایش را به دست آورند و جشنواره سی و سوم، رویکردی جدید با عنوان اشتراک ایده و دغدغه ها را به فضای جشنواره ای کشور اضافه کرد.

امسال جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با تاثیر از شرایطی که همه جهان را درگیر خود کرده است، به صورتی متفاوت از سال های قبل برگزار شد تا در دوره ای که جشنواره با اپیدمی قرن حاضر یعنی بیماری کرونا معاصر شده بود، روزهای متفاوتی در خانه های کودکان و نوجوانان ایرانی رقم بخورد.

روزهایی که کودکان و نوجوانان نه فقط شهر اصفهان بلکه همه شهرهای ایران و حتی جهان می توانند در بستر اینترنت به تماشای ۱۰۷ عنوان فیلم در ۳۹ باکس در پلتفرم‌ های نماوا، فیلیمو و تیوا بنشینند و رای و نظر خود را اعلام کنند. با فراهم شدن این بسترها امسال یک هزار کودک و نوجوانان توانستند آثار جشنواره سی و سوم را داوری کنند و به طور متوسط در همه بخش ها ۲۰درصد به میزان استقبال اضافه شده است.

این دوره جشنواره با شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» به ارتباط میان فرزندان و خانواده وتوسعه ارتباطات اجتماعی و فرهنگی میان حوزه خانواده و سینما می پردازد تا از این رهگذر در شهری که در یک قدمی دریافت نشان شهر دوستدار کودک قرار دارد، یکی از مولفه ها تاثیرگذار در تحقق شهر متناسب با زیست کودکان، جامه عمل بپوشد.

جشنواره بین المللی3

برای ایجاد عدالت فضایی در شهری که چندین دوره متوالی توانسته میزبانی یکی از معتبرترین جشنواره های جهانی را به ثبت برساند، در همین روزها با حضور مدیران شهری سینما مهتاب به عنوان اولین و مجهزترین سینمای غرب اصفهان در اختیار شهروندان و مردم رهنان قرار گرفت.

البته توسعه عدالت تنها منحصر به اقدامات عمرانی نبود و شهرداری اصفهان از محل صرفه جویی در هزینه های امسال جشنواره که به ۵۰۰میلیون تومان رسیده است، این رقم را در مناطق کمتربرخوردار شهر اصفهان در قالب امکاناتی برای کودکان هزینه می کند.

جشنواره امسال، اولین جشنواره سینمایی کشور است که به موضوع کرونا پرداخته است. بخش کرونا روایت درباره تجربه کودکان و نوجوانان از شرایط کرونا است. موضوع یا سازندگان این آثار کودکان و نوجوانان هستند و داوری این بخش با مشارکت سازمان نظام پزشکی انجام می شود.

۶ اثر از اصفهان در بخش کرونا روایت، داستانی بلند، فیلم کوتاه داستانی، پویانمایی و فیلم کوتاه در جشنواره امسال شرکت کرده اند که برخی از آنها با حمایت شهرداری تولید شده است.

کودکان در بستر بیماری هم از یاد جشنواره کودک نرفته اند و با تمهیداتی که از سوی مدیران جشنواره در نظر گرفته شده، هر شب گروهی برای اجرای برنامه های شاد که حال و هوای جشنواره را برای کودکان زنده کند، به بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین (ع) شهر اصفهان می روند.

علاوه بر کودکان اصفهانی، کودکانی شهر هم پیوند اصفهان یعنی شهر بنت سیستان و بلوچستان هم در شادی جشنواره شریک شده اند و با حضور گروهی از شهر اصفهان در بنت، هروز برنامه های متناسب با کودکان و نوجوانان اجرا می شود.

جشنواره بین المللی2

تعدادی از فیلم ها هم برای کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، کودکان ناشنوا و نابینا، مناسب سازی شده است.

صدا و تصویر سی و سومین دوره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به چهار گوشه دنیا و پنج قاره جهان نیز رسید و امسال پیام های مکتوب و ویدئویی شهرداران شهرهای خواهرخوانده شهر اصفهان از جمله  شهرداران فلورانس ایتالیا، فرایبورگ آلمان، ایسی له مولینو فرانسه، کوالالامپور مالزی، داکار سنگال و بعلبک لبنان پاسخی بود به جهانی سازی دستاوردهای این جشنواره که به دست دست اندرکاران این رویداد فرهنگی – هنری رسید.

سی و سومین دوره و همزمانی آن با شیوع بیماری کرونا پیوند دنیای دیجیتال و هنر هفتم را محکم تر کرد به طوریکه تجربه برگزاری متفاوت آن به الگویی برای اجرای سایر جشنواره های ملی و بین المللی کشور و شاید هم دنیا تبدیل شده است تا در روزهایی که شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان با اضطراب ناشی از یک بیماری همه گیر مواجه هستند، پنجره ای به سوی نشاط اجتماعی و اشتراک دغدغه ها باز کند.

خبرنگار: افسانه خدایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها