|
کدخبر: 97022

گسترش‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازار داغ صادرات سنگ‌های تزئینی

پس از رکود بازار مسکن که موجب رکود بازار سنگ ساختمانی کشور نیز گردید، تنها راه برون‌رفت این صنعت تمرکز بر بازار صادراتی بود. تمرکز فعالان صنعت سنگ روی صادرات سنگ تزئینی سبب شد که میزان صادرات کشور در سال ۱۳۹۵ (۱.۱۳۵ میلیون تن) نسبت به سال ۱۳۹۴ (۷۶۸ هزار تن) حدود ۵۰ درصد و در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۴ صد در صد رشد را تجربه نماید.

گسترش‌نیوز: صنعت سنگ ایران با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر که بخش عمده‌ای از آنها در مناطق روستایی و محروم کشور مشغول به فعالیت هستند از رسته فعالیت‌های مهمی است که دارای مزیت نسبتی در کشور محسوب می‌شود و می‌بایست در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه‌ای نمود.

رتبه چهارم ایران در سنگ‌های تزئینی

ایران با داشتن رتبه اول در تنوع و همچنین رتبه چهارم در میزان ذخایر سنگ تزئینی در دنیا، با ۲۱۱۲ پروانه بهره‌برداری معدن و ظرفیت اسمی ۳۰ میلیون تن و ۶۵۰۰ واحد فرآوری با ظرفیت اسمی ۱۸۰ میلیون متر مربع، ظرفیت مناسبی جهت گسترش و توسعه هرچه بیشتر این صنعت و تبدل شدن به یکی از قطب‌های منطقه‌ای و جهانی را دارد.

در سال‌های اخیر به طور متوسط حجم استخراج سنگ تزئینی از معادن کشور بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون بوده است که همواره کمتر از یک میلیون تن از آن به بازارهای بین‌المللی صادر گردید. در واقع رونق بازار داخلی سنگ در طول سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ موجب تمرکز بیش از حد فعالان صنعت سنگ بر روی بازارهای داخلی شده بود. پس از رکود بازار مسکن که موجب رکود بازار سنگ ساختمانی کشور نیز گردید، تنها راه برون‌رفت این صنعت تمرکز بر بازار صادراتی بود. تمرکز فعالان صنعت سنگ بر روی صادرات سنگ تزئینی سبب شد که میزان صادرات کشور در سال ۱۳۹۵ (۱.۱۳۵ میلیون تن) نسبت به سال ۱۳۹۴ (۷۶۸ هزار تن) حدود ۵۰ درصد و در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۴ صد در صد رشد را تجربه نماید.

رشد مناسب صادرات سنگ‌های تزئینی

ایران در سال ۱۳۹۶ با مجموع صادرات ۱.۵۵ میلیون تن (‌شامل ۱.۰۵ میلیون تن در بخش کوپ و ۴۹۹ هزار تن در بخش سنگ‌های فرآوری شده) به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار توانست سهم خود را در بین صادرکنندگان برتر دنیا افزایش دهد. گرچه با توجه به ظرفیت‌های صنعت سنگ ایران، روند افزایش صادرات سنگ‌های تزئینی کشور که در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است می‌بایست افزایش بیشتری پیدا کند.

در نمودارهای زیر روند صادرات سنگ‌های تزئینی کشور در دو بخش فرآوری شده و سنگ کوپ نمایش داده شده است. همانطور که در نمودار زیر نمایش داده شده است میزان صادرات سنگ فرآوری شده هرساله افزایش پیدا کرده است. این امر از یک طرف ناشی از تمرکز کارخانه‌داران بر روی بازارهای صادراتی و رکود بازار مسکن در داخل کشور بوده و از طرف دیگر حضور فعال در بازارهای بین‌المللی می‌باشد.

saderate sangfaravari.jpg

saderate sangfaravarikop.jpg

تا قبل از سال ۱۳۸۹، روند رو به رشد مناسبی برای صادرات سنگ خام در کشور وجود داشت اما در سال ۱۳۸۹، وزارت صمت طی یک مصوبه، تعرفه ۷۰ درصد بر صادرات سنگ کوپ وضع نمود که این امر منجر به افزایش نرخ کوپ ایرانی در بازارهای جهانی گردید و تقاضا برای آن کاهش یافت. در نهایت در سال ۱۳۹۰ این مصوبه لغو گردید ولی روند نزولی تقاضا برای سنگ خام ادامه یافت تا سال ۱۳۹۴ که با رفع تحریم‌های بین‌المللی از یک سو و رکود بازار مسکن از سوی دیگر فعالان این بخش، فعالیت خود در بازارهای بین‌المللی را افزایش داده و توانستند میزان صادرات کوپ را به حدود ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش دهند. روند صعودی توسعه صادرات سنگ خام نیز تا سال ۱۳۹۶ ادامه پیدا کرد، در این سال میزان صادرات سنگ خام ایران به ۱.۰۵ میلیون تن رسید.

varedatesang0213.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها