|
کدخبر: 124183

جزئیات جدید از تحریم ‌های آمریکا علیه ایران

رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای محدود کردن برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و سلاح‌های متعارف ایران فرمان اعمال تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۷شخص حقیقی و حقوقی صادر کرده است.

سیاست جزئیات جدید از تحریم ‌های آمریکا علیه ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه طی بیانیه‌ای از صدور فرمان وضع تحریم‌های جدید علیه ۲۷ نفر از اشخاص و نهادهای مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران خبر داد.

دونالد ترامپ در این بیانیه با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: «دولت من هرگز به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای و همچنین تهدید دیگر کشورهای جهان با موشک‌های بالستیک جدید و سلاح‌های متعارف را نخواهد داد. در هیم راستا من یک فرمان اجرایی صادر می‌کنم و به‌موجب آن ضمن بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را نیز علیه بیش از ۲۰ نهاد و شخص حامی برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های مرتبط با سلاح‌های متعارف ایران وضع می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه طبق فرمان اجرایی وی ۲۷ نهاد و شخص مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران تحریم می‌شوند، اظهار داشت: «اقدامات امروز من پیام روشنی است به حکومت ایران و آن بخش از جامعه بین‌المللی که از ایستادگی در برابر ایران امتناع می‌کند. دولت من همه ابزارهای موجود را برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف ایران به کار می‌گیرد.»

اواخر مردادماه امسال قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی –که روز ۲۷ مهرماه سال جاری منقضی می‌شود- تنها دو رأی مثبت که یکی از آنها رأی خود آمریکا بود، کسب کرد و تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران با شکستی مفتضحانه مواجه شد.

کمتر از یک هفته پس از این شکست بزرگ، دولت آمریکا تلاش دیگری را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق فعال‌سازی مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌های چندجانبه علیه ایران آغاز کرد؛ در حالی که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، استفاده از این مکانیسم تنها برای کشورهای مشارکت‌کننده در برجام –که آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسماً از جمع آنها خارج شده- امکان‌پذیر است.

در آخرین دقایق شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ مرداد به‌وقت تهران، دولت آمریکا رسماً درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را که برداشته شدن آنها بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود، به شورای امنیت ارائه کرد.

پس از ارائه این درخواست به شورای امنیت از سوی آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت بلافاصله با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده و حق استفاده از مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد، مخالفت خود را با اقدام آمریکا ابراز داشتند.

حتی بزرگترین متحدان اروپایی آمریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) کمتر از یک ساعت پس از آن‌که مایک پامپئو درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه

ایران را تسلیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت کرد، طی بیانیه‌ای رسمی تأکید کردند که از نظر آنها درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم غیرقابل قبول است و آمریکا به دلیل پایان دادن به مشارکتش در برجام در سال ۲۰۱۸ چنین حقی ندارد.

اما با وجود مخالفت‌های صریح اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه به‌صورت یکجانبه از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

با توجه به ناتوانی آمریکا در دستییابی به یک اجماع در شورای امنیت علیه ایران، از هفته گذشته پیش‌بینی می‌شد که دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران علیه ایران را تداوم خواهد بخشید و البته این بار مدعی «چندجانبه بودن تحریم‌ها» خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شنبه شب در یک گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد حتی خود آمریکا نیز می‌داند که با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت، بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل آمریکا مجبور شده که به راهکار قلدری که راهکار همیشگی‌اش است، متوسل شود.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ تحریم‌های مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

اگرچه تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی کرده است که ایران در سال جاری میلادی همانند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان (اعم از درحال‌توسعه، نوظهور یا توسعه‌یافته) در سال جاری میلادی تحت تأثیر بحران جهانی کرونا رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهد کرد، اما نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال آینده میلادی ۳.۱ درصد پیش‌بینی شده است.

چندی پیش شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی تأکید کرده بود که سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده است و آمریکا گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در اختیار ندارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی در روزهای اوج تحریم‌ها نیز بارها تأکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان‌های قبلی خود پایبند نبوده است نخواهد پذیرفت.

 

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    امریکا هچ علت نمتوانت بکنت

ارسال نظر