|
کدخبر: 277900

آخرین جزئیات درباره مطالبات داروخانه ها / طرح دارویاری به کجا رسید؟

در حالیکه طی هفته گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز طرف قرارداد تامین‌اجتماعی توسط این سازمان بیمه‌ای پرداخت شد، بنابر اظهارات مسئولان سازمان تامین‌اجتماعی، بخش دیگری از مطالبات نیز به‌زودی پرداخت خواهد شد.

سلامت آخرین جزئیات درباره مطالبات داروخانه ها / طرح دارویاری به کجا رسید؟

طرح دارویاری در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی و یارانه‌ای دارو و با هدف افزایش پوشش بیمه‌ای داروها از بیست و سوم تیرماه سال جاری با مشارکت سازمان‌های بیمه‌گر پایه به اجرا درآمد.  

از روزهای ابتدایی اجرای طرح با توجه به مطالبات معوق مانده داروخانه‌ها، هشدارهایی نسبت به ناکام ماندن این طرح از سوی دست‌اندرکاران امر مطرح و از مطالبات بیمه‌ای داروخانه‌ها به عنوان پاشنه آشیل طرح دارویاری نام برده شد.

ششم مرداد ماه سال جاری بود که معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد «تأمین‌اجتماعی آماده مشارکت در طرح دارویاری است و هزینه سالانه اجرای این طرح ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. البته تامین هزینه این طرح به طور کامل برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.»

در همان زمان، بودجه‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت و بخش قابل توجهی از مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد تسویه شد و موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه‌ای با ایسنا در روز ۲۶ شهریورماه اعلام کرد که «مبالغ تمام نسخ الکترونیک در بخش غیردانشگاهی را تا پایان تیرماه تسویه کرده‌ایم. در بخش نسخ غیرالکترونیک نیز مطالبات سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ یعنی تا آخر خرداد تسویه شده است.»  

به گفته وی، «برای اجرای طرح دارویاری، تامین اجتماعی در کنار همکاران وزارت بهداشت قرار گرفته‌ و بنابر این بود که پیش پرداختی را برای بیمه‌ها داشته باشند. در یک تقسیم‌بندی اولیه مقرر شده بود ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای تامین اجتماعی درنظر گرفته شود که این اتفاق افتاد و تقریبا پرداخت‌های تامین اجتماعی در داروخانه‌ها به جایگاه مطلوب رسانده‌ شد لذا مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و سازمان برنامه و بودجه به تعهداتش عمل کرده است.»

در حالی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی از به‌روزرسانی مطالبات داروخانه‌ها خبر داده‌ بودند، در هفته‌های اخیر گلایه‌هایی از سوی نایب رئیس انجمن داروسازان مبنی بر عدم ایفای تعهدات تامین اجتماعی مطرح شد. در روز یازدهم مهرماه، فاطمی، رئیس انجمن داروسازان، رفتار سازمان تامین اجتماعی را عامل تهدیدی بر اجرای طرح دارویاری دانسته و گفته بود: «با وجود اینکه ماه سومی است که طرح دارویاری اجرا می‌شود، اما تامین اجتماعی هنوز ریالی به داروخانه‌ها بابت این تغییر یارانه نپرداخته است.  بدهی‌های سال قبل را پرداخته‌ کرده‌اند و روی آن تاکید دارند، اما طرح دارویاری از تیرماه آغاز شد و اکنون سه ماه است که تامین اجتماعی پرداختی نداشته است. این موضوع نگران‌کننده است و اگر قرار باشد این روند تداوم داشته باشد، باید فکری اساسی کرد.»

به گفته وی، «خوشبختانه پرداخت از جیب بیمار هم افزایش نیافت، اما عملا داروخانه‌ها هستند که کماکان دارو را با قیمت قبل به مردم می‌دهند. این فشار زیادی به داروخانه‌ها وارد می‌کند. سازمان تامین اجتماهی هزینه‌های بالایی دارد و در نتیجه پولی را که سازمان برنامه و بودجه به آن‌ها داده، احتمالا صرف مسائل دیگر کرده است؛ چراکه اکنون بیمه سلامت به موقع مطالبات را پرداخت می‌کند، اما تامین اجتماعی پرداختی نداشته و این نشان می‌دهد که احتمالا اعتبار مربوط به دارویاری سرجای خودش مصرف نمی‌شود.  نامه‌نگاری با رییس جمهور و وزیر بهداشت داشتیم و اعلام کردیم که این موضوع نگران‌کننده است و باید فکری اساسی شود.»

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۲ هزار داروخانه مستقل در سراسر کشور، طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.  در گذشته مطالبات مراکز دارویی بعضاً با چند ماه تأخیر و مثل سایر مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت می‌شد، اما با مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد تومانی که در اجرای طرح دارویار از سازمان برنامه و بودجه پیش از اجرای طرح دارویار، دریافت شد، بخشی از مطالبات داروخانه‌ها در یک مقطع زمانی به‌روز شد؛ اما دوباره عقب‌افتادگی‌هایی را در پرداخت به مراکز درمانی و به تبع آن طرح دارویاری شاهد بودیم تا جایی که چند بیمارستان نیز اعلام کرده بودند دفترچه تامین اجتماعی را پذیرش نمی‌کنند.

باوجود همه مشکلات به وجود آمده، در نهایت سازمان تامین اجتماعی موفق به پرداخت بخشی از مطالبات مراکز طرف قرارداد شده به طوریکه شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی امروز اعلام کرد که «سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای طرح دارویاری، همکاری کامل داشته و مطالبات داروخانه‌ها از محل این طرح را تا شهریور ماه پرداخت کرده و تنها مطالبات دو ماه شهریور و مهر باقی مانده که به زودی با حمایت مجلس و با همکاری دولت پرداخت خواهد شد.»

وی ضمن تشکر صمیمانه از همکاری تمام مراکز طرف قرارداد به‌ویژه داروخانه‌ها، تأکید کرد: «بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی بدون هیچ اشکالی می‌توانند با مراجعه به مراکز طرف قرارداد، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

غفاری همچنین در خصوص مصاحبه اخیر یکی از اعضای انجمن داروسازان مبنی بر تخصیص مستقیم یارانه طرح دارویار به داروخانه‌ها اعلام کرد: «سازمان تأمین‌اجتماعی مخالفتی با این پیشنهاد ندارد؛ هرچند این مهم، تصمیمی است که در سطوح مدیریتی بالاتر و توسط سیاستگذاران باید اتخاذ شود.»

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها