|
کدخبر: 191787

همه چیز درباره شاسی بلند جدید ایران خودرو / k۱۲۵ را بیشتر بشناسید

ایران خودرو اعلام کرده است که تا کمتر از دو ماه دیگر، اولین کراس اوور ملی خود را رونمایی می کند. این محصول با کد پروژه K۱۲۵ شناخته می شود و به احتمال زیاد، مانند تارا پس از نام گذاری به صورت رسمی به جمع تولیدات ایران خودرو اضافه می گردد.

خودرو همه چیز درباره شاسی بلند جدید ایران خودرو / k۱۲۵ را بیشتر بشناسید

از سال گذشته تا به امروز بارها خبرهایی در مورد رونمایی کراس اوور K۱۲۵ در رسانه ها منتشر شد و گاهی مدیران ایران خودرو هم، اعلام می کردند که در هفته های آتی، این پروژه هم به مردم معرفی می شود. اما با گذشت زمان مشخص شد که ایران خودرو ابتدا برنامه دارد تا سدان K۱۳۲ یا همان تارا امروزی را به تولید انبوه برساند و سپس پروژه کراس اوور ملی خود به صورت عمومی رونمایی کند.

 

حال با آغاز تولید انبوه تارا دنده ای در ایران خودرو و آغاز فرایند تحویل این سدان جدید، قرار است تا در کمتر از دو ماه آینده کراس اوور K۱۲۵ به صورت رسمی رونمایی شود.

معرفی اولیه کراس اوور K۱۲۵ ایران خودرو:

ایران خودرو K۱۲۵ اولین کراس اووری است که با نشان اختصاصی IKCO تولید می شود و طراحی آن توسط مهندسان این شرکت انجام شده است. بر اساس قرارداد برجامی ایران خودرو با گروه PSA، امکان استفاده قانونی از امتیاز پلتفرم PF۱ برای طرف ایرانی فراهم شد. برای همین مهندسان ایران خودرو با تغییر پلتفرم PF۱، سازه اختصاصی و جدیدی را برای خود فراهم نموده اند و در حال حاضر دو محصول K۱۳۲ و K۱۲۵ را بر روی آن توسعه داده اند. با توجه به اصول پلتفرم PF۱ گروه PSA، ایران خودرو K۱۲۵ اصول پایه پژو ۲۰۰۸ نسل اول را دارد و از سویی تارا، بر مبنای پژو ۳۰۱ توسعه پیدا کرده است.

 

مدیران ارشد ایران خودرو در آخرین صحبت های خود اعلام کرده اند که سدان K۱۳۲ در بهمن ۹۹ به بازار می آید و K۱۲۵ چند ماه پس از آن عرضه می شود. اما آنچه که مشخص است، مشخصات فنی کراس اوور K۱۲۵ ایران خودرو قطعی شده و این شرکت برنامه دارد تا قویترین پیشرانه خود را بر روی این کراس اوور جمع و جور تک دیفرانسیل نصب کند.

به گفته مدیران ایران خودرو، K۱۲۵ با پیشرانه TC۷ پلاس و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به بازار می آید. این پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی حجم دارد و نمونه ارتقای یافته TC۷ یا همان EF۷ پلاس است. تغییر کلی در سامانه توربو، تجهیز پیشرانه به زمان بندی هوشمند سوپاپ های دوگانه، تقویت ضرایب امنیت و… باعث شده تا این پیشرانه حداکثر توان استاندارد ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر تولید کند.

البته که ایران خودرو برنامه دارد تا نمونه بنزینی TC۷ پلاس را با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر بر روی خودروهایی چون «دنا پلاس توربو اسپرت»، «سورن پلاس توربو» و کراس اوور K۱۲۵ نصب نماید.

 

مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت تراکم ۹٫۱ و بهره برداری از حداکثر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ آر.پیدنا.ام از ویژگی های این یشرانه است. به گفته مدیران ایران خودرو، K۱۲۵ با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک توان پیشرانه TC۷ پلاس را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند. جعبه دنده این خودرو مشابه به جعبه دنده اتوماتیک دنا پلاس است و از نوع شش سرعته AT به حساب می آید.

این جعبه دنده با مهندسی گروه HPT کره طراحی شده و در حال حاضر توسط DAE چین مونتاژ می شود. کمپانی DAE یکی از اصلی ترین خطوط تولید جعبه دنده HPT (هیوندای پاورتک) را دارد و شراکت های فنی و مالی را هم با میتسوبیشی نیز داشته است.

به گفته مهندسان ایران خودرو، در جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دنا پلاس، K۱۲۵ از سامانه خنک کاری مشابه به جعبه دنده های ۸ سرعته استفاده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی ایران، امکان استفاده از نسخه اتوماتیک این خودروها در اکثر مناطق فراهم باشد. همچنین سامانه مبدل گشتاوری، تیپ ترونیک، حالت برفی و اسپرت نیز در جعبه دنده DAE وجود دارد.

البته باید در نظر گرفت که احتمال دارد تا K۱۲۵ هم مانند تارا، ابتدا با پیشرانه TU۵ پلاس و جعبه دنده دستی به بازار معرفی شود. همچنین احتمال عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو هم مانند تارا اتوماتیک با قوای محرکه تنفس طبیعی نیز مطرح است. با این حال می توان گفت که به خاطر پروژه های در دست توسعه ایران خودرو، در آینده نزدیک نسخه فول K۱۲۵ به پیشرانه TC۷ پلاس مجهز خواهد شد.

در نهایت می توان گفت که ایران خودرو K۱۲۵ مشخصات فنی زیر را به صورت قطعی دارد:

پیشرانه TC۷ پلاس

۱۶۴۶ سی سی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۶۱ تا ۱۷۰ اسب بخار

۲۳۵ تا ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور

پیشرانه TU۵ پلاس

۱۱۳ اسب بخار

۱۴۴ نیوتن متر

دیفرانسیل جلو

فرمان کمکی برقی

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک / جعبه دنده ۶ سرعته دستی

حالت اسپرت، برفی و عادی

تیپ ترونیک

 سطح امکانات رفاهی و ایمنی K۱۲۵ را به شرح زیر اعلام می کنند:

تهویه الکتریکی

کروز کنترل

کامپیوتر سفر

نمایشگر لمسی

چراغ روشنایی روز

سنسور نور

سنسور باران

سنسور پارک عقب

دوربین عقب

سقف شیشه ای

آینه های تاشو برقی

صندلی های برقی جلو

سامانه کنترل پایداری الکتریکی

کنترل شروع حرکت در سربالایی

کنترل حرکت در سراشیبی

۴ کیسه هوا

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها