|
کدخبر: 156326

اتفاق عجیب در بازار خودرو!

رصد بازار برخی از خودروهای مونتاژی حکایت از آن دارد که امروز این خودروها در بازه قیمتی ۳۳۵ تا ۹۱۰ میلیون تومان در بازار معامله شده‌اند که نسبت به دو هفته گذشته روند صعودی را تجربه کرده اند.

خودرو اتفاق عجیب در بازار خودرو!

با ارزیابی بازار می توان گفت بازار مونتاژی ها خلاف جهت نرخ دلار در حال حرکت هستند. در حالی که انتظار می رفت با حرکت نزولی قیمت دلار  ارزش خودروها مونتاژی هم همراستا با این متغیر کاهش یابد اما قیمت در این بازار چنین نبوده و خودروها بین ۵ تا ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

براساس ارزیابی صورت گرفته در میان برخی از خودروهای مونتاژی رصد شده کمترین نرخ قیمت به خودرو جک G۴ اختصاص داشته و بالاترین قیمت نیز به مزدا ۳ رسیده است. جک G۴  این هفته در بازار با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان معامله شد و مزدا ۳ هم با توجه به رنگ با قیمت ۹۰۰ تا ۹۱۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

 دلایل افزایش قیمت وارداتی ها

اما سوال مطرح شده این است که چه عواملی موجب شده تا بازار خودروهای مونتاژی که پس از تغییر و تحولات کاخ سفید  وپایان کار دونالد ترامپ،  افت قیمت داشتند تغییر روند دهند و قیمت آنها در بازار صعودی شود. با ارزیابی بازار می توان گفت مونتاژی ها در دو هفته اخیر رشدی ۵تا ۷۲ میلیون تومان در بازار داشته اند.

 به گفته کارشناسان اقتصادی در دی ماه  شاهد برگشت انتظارات با لیدری بازار مسکن بودیم، گزارش های رسمی هم نشان می دهد که در این دوره قیمت در بازار مسکن تا حدودی تعدیل شد. در بهمن ماه نیز نرختورم ماهانه و افزایش نرخ دلار این برگشت انتظار را تایید کرد. در واقع انتظارات مثبت شکل گرفته از نیمه آبان در دو ماه ابتدایی زمستان تقویت نشد و حتی برخی مواقع شاهد تضعیف آن نیز بوده ایم. طبعا تحت تاثیر این اتفاق بازارهای دیگر هم که ظرفیت سرمایه ای بودن دارند تاثیر گرفته اند.  

از جمله این بازارها می توان به بخش خودرو اشاره کرد؛ بخش خودرو از کانال قطعات و واردات به شدت تحت تاثیر معادلادت تجارت خارجی است و در صورتی که گشایشی صورت گیرد طبعا هم سمت عرضه تقویت می شود و هم تعدیل قیمت رخ می دهد.

به گفته کارشناسان بازار خودرو بازار مونتاژی ها به دلیل آنکه به شدت به واردات قطعه و دلار وابسته است،  معادلات پیش روی اقتصاد و سیاست ایران را رصد می‌کند قطع همبستگی روند قیمت در این بازار با نرخ ارز احتمالا به این دلیل است که فعالان بازار  با نوسان نزولی دلار با احتیاط برخورد می کنتد و حتی بسته به انتظارات ممکن خلاف جهت حرکت آن کند.  

اما از دیگر عواملی که می توان رشد قیمت مونتاژی ها را به آن نسبت داد یک نظر تقریبا مشترک میان فعالان این بازار وجود دارد و آن هم به رشد تقاضا در آخرین ماه سال باز می گردد. در این خصوص فربد زاوه یکی از کارشناسان خودرو با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت در شرایط کنونی چندان به نرخ دلار ارتباطی ندارد می گوید: آنچه در بازار خودروهای مونتاژی رخ داده صنفی است؛ چرا که با نزدیک شدن به روزهای پایان سال خریداران به بازار آمده اند و این امر موجب شده تا شاهد رشد قیمت در بازار باشیم.

البته زاوه بر این نکته نیز تاکید می کند که تورم فصلی چندان پایدار نخواهد بود؛ چرا که حجم معاملات بسیار محدود است و رشد قیمت در حال حاضر بیش از هر چیز هیجانی است.

فرهاد احتشام زاد یکی دیگر از کارشنان حوزه خودرو نیز یکی از دلایل افت قیمت مونتاژی ها را فصلی دانسته و همانند فربد زاوه معتقد است که این روند در ماههای بهمن و اسفند طبیعی است. اما وی بر این نکته نیز تاکید می کند که خودرو در میان کالای خاص قرار دارد که تقاضای بسیاری دارد، اما با کمبود عرضه در بازار مواجه هستیم و این عرضه محدود به الطبع بر قیمت اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه بر این نکته تاکید می کند، انتظار مردم مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده نیز یکی دیگر از دلایلی است که موجب شده تا بازار با افزایش تقاضا و در نهایت با رشد قیمت مواجه شود.

اما در میان تمام عوامل ذکر شده احتشام زاد معتقد است با توجه به اینکه خودرو کالایی سرمایه ای محسوب می شود تقاضا همواه برای آن وجود دارد چرا که این کالا نقدپذیری بالایی دارد.

قیمت برخی مونتاژی ها در بازار

بررسی های میدانی اقتصاد نیوز از فروشندگان نشان می دهد این هفته خودروهای مونتاژی در بازه قیمتی ۳۳۵ تا ۹۱۰ میلیون تومان در بازار معامله شده‌اند که نسبت به دو هفته گذشته روند صعودی را تجربه کرده اند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودرو هایما بوده است

هایما  

«هایما» خودروی چینی که آبان سال جاری تولید آن در ایران خودرو متوقف شد، در رده خودروهای چینی لوکسی قرار دارد که طرفداران بسیاری دارد، ایران خودرو اعلام کرد که امکان ارسال قطعات منفصله این خودرو به ایران فراهم نیست و  این امر موجب شد تا تولید این خودرو متوقف شود. براساس رصد بازار   «هایما S۷» اتومات در مدل ۹۹ امروز با قیمت ۷۰۰میلیون تومان در بازار قیمت خورده این در حالی است که این خودرو حدود دو هفته پیش با قیمت ۶۷۲ میلیون  و ۹۰۰ تومان در بازار خرید و فروش شده بود.

نیو مزدا ۳  

مزدا ۳ جدید نیز در سال ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن در ۲ نوع سدان و هاچبک عرضه شد. این خودرو تا سال ۱۳۹۸ در خط تولید گروه بهمن قرار داشت. با وجود توقف تولید این خودرو هنوز در بازار می توان مدل کارنکرده آن را پیدا کرد. براساس رصد بازار مزدا در دوره زمانی مورد بررسی (حدود دوماه پیش) مدل سدان این خوردو  با قیمتی ۸۵۰تا ۸۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود، اما امروز قیمت آن امروز در بازار به ۹۰۰ تا ۹۱۰ رسید، ارزیابی بازار نشان می دهد که رنگ سربی این خودرو با قیمت ۹۱۰ میلیون و رنگ سفید آن نیز با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان در بازار معامله شده است.

پژو ۲۰۰۸   

از سوی دیگر پژو ۲۰۰۸ یک خودروی خانوادگی چندکاره، در کلاسSUV های جمع و جور است که توانسته در بازار ایران طرفداران بسیاری را به خود جلب کند. افزایش تقاضا در بازار برای  این خودرو موجب نجومی شدن قیمت این خودرو در بازار شد، بطوریکه این خودرو در دو سه ماه گذشته مرز یک میلیارد تومان را رد کرد. پژو ۲۰۰۸ در زمان ورود به بازار ایران قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان داشت. اما امروز این خودرو مدل ۱۳۹۹  با رنگ سفید  در بازار با قیمت ۸۸۰ میلیون و با رنگ مشکی با قیمت ۹۰۰ تومان در بازار قیمت خوردند.

 جک  

جک از دیگر خودروهای چینی در بازار است که مدل شاسی بلند آن طرفداران بسیاری دارد. مدل « جک G۴» مدل ۹۹ که در رده های خودروهای سدان قرار دارد با قیمت ۳۳۵ تا ۳۴۰ میلیون تومان براساس رنگ خودرو در بازار داد و ستد می شود «جک S۳» مدل ۹۹ نیز   امروز در بازار ۴۶۵ میلیون تومان معامله شد.

تیگو ۷  

چری تیگو ۷ توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده است. تیگو ۷ بزرگترین شاسی بلند خانواده تیگو به شمار می آید. این خودرو چینی نیز در بازار با قیمت ۸۷۵ میلیون تومان معامله شد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    اتفاقارکودبربازارمسکن وخودروچون بیش ازحد قیمتهانجومی بوده حاکم وخریداری وجودندارد

  • سیف الله معطوفی ارسالی در

    درود بر شما
    به نظر من تجزیه تحلیل کارشناسان اقتصادی ما همش آب دوغ خیاری است چون خودشان دلالان روند نزولی ورودی هربخش را به نوبت بالا پایین می کنند وبازار وجامعه را به التهاب می اندازند اصلا این کشور یک اقتصاد درستی دارد که بشود پیش بینی کرد
    مردم وشور را به فلاکت ولایت رساندین با این تجزیه وتحلیلتان جمع کنید بذاريد در امان خدا شاید فرجی بشه عین چرخه طبیعت که ول می کنی به حال خودش. خودش را ترمیم میکنه

ارسال نظر