|
کدخبر: 65126

جاده‌ها هر نیم ساعت جان یک نفر را می‌گیرند

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در این چند ماه اخیر ۴۵ تا ۶۵ نفر در کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند یعنی تقریبا هر ساعت ۲ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

گسترش نیوز- سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ما در چهار ماهه اول امسال بر اساس آمار دریافتی از پزشکی قانونی بالغ بر ۵ هزار و ۸۳۳ نفر از هموطنان در جاده‌های کشور و یا در معابر شهری بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

tasadof-mashin-sanehe-hadese--961109.jpg

وی افزود: از این تعداد ۴ هزار و ۳۹۷ نفر در جاده‌ها و هزار و ۴۳۶ نفر در شهرها جان خود را از دست دادند.

سردار هادیانفر ادامه داد: تقریبا ۱۲۳ هزار و ۶۳۴ نفر بر اثر تصادفات مصدوم (مجروح) شدند که نسبت به سال قبل صفر بوده است یعنی نه افزایش و نه کاهش داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: ۱۱۲ هزار وسیله با ظرفیت ۲ و نیم میلیون دانش آموز پیش‌بینی کردیم و از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه طرح آماده باش پلیس راهور آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: برای طرح مهرماه از ۱۴ هزار و ۹۰۲ نفر نیروهای پلیس راهور در شهرها بهره می‌بریم و از تمامی امکانات برای اول مهر استفاده می‌کنیم تا با کمترین گره ترافیکی رو به رو شویم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بر اساس آمار فوتی سر صحنه حدود ۵۳ درصد است که ۶ درصد در هنگام انتقال فوت می‌کنند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل نیم درصد کاهش داشته است و فوت در بیمارستان‌ها حدود ۴۰/۲ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: امسال نسبت به سه ماه اول سال ۵ درصد افزایش سفر داشته‌ایم.

سردار هادیانفر تصریح کرد: ۲۵/۷ درصد واژگونی در جاده‌ها داشته که این عدد در برهی روزهای پر تردد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: ۱۹/۷ عابرین، ۲۱ درصد موتورسیکلت سواران و رانندگان و سرنشینان ۵۹ درصد جان باختگان در تصادفات هستند.

وی گفت: یک میلبون و ۷۰۲ هزار و ۶۰۹ دستگاه وسایل نوشماره در پنج ماه اول سال داشتیم که نسبت به مدت زمان سال قبل کاهش داشته‌ایم.

هادیانفر ادامه داد: همپنین یک میلون و ۱۰۳ هزار و ۷۷۴ جلد گواهینامه تمدید و صادر شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در این چند ماه اخیر ۴۵ تا ۶۵ نفر در کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند یعنی تقریبا هر ساعت ۲ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

هادیانفر تاکید کرد: از کم کاری صداوسیما گلایه مند هستیم چراکه به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و خواهش میکنیم در بحث فرهنگ ترافیک و کاهش تصادفات تمامی دستگاه‌ها را کمک کنند.

وی گفت: ۸۴ درصد تصادفات با چهار عاملی است که با فرهنگساری برطرف می‌شود، سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو عامل‌های اصلی تصادفات است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: خسارتی که از تصادفات به کشور وارد می‌شود نزدیک به ۷ درصد تولید ناخالص ملی است و خواهش میکنیم دولت از دستگاه‌های دخیل در امر تصادفات حمایت کنند.

وی گفت: به همکاران خود تاکید کردیم که جریمه‌های رانندگی باید عادلانه باشد و اصلا اصولی برای تعداد برگ جریمه از سوی ماموران نداریم.

هادیانفر تصریح کرد: اگر افراد با پلیس‌یارها همکاری نکند و پلیس شاهد این صحنه باشد فرد متخلف تا ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

وی گفت: دارندگان گواهینامه‌های پایه سوم که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه یشان گذشته باشد و حداقل ۲۳ سال سن داشته باشد می‌توانند راننده حمل‌ونقل عمومی شوند.

هادیاتفر گفت: اسنپ، تپ سی و سایر ناوگان‌های حمل‌ونقل به این نکته توجه کنند که اگر راننده‌ای را که دو سال از دریافت گواهینامه‌اش نگذشته باشد و همچنین سنش کمتر از ۲۳ سال سن باشد را به کار بگیرند مطابق ماده ۱۶ با آنها برخورد می‌شود.

منبع: مهر

ارسال نظر