|
کدخبر: 97210

گفت‌و‌گوی اختصاصی گسترش‌نیوز با سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی:

محدوده قیمت خودرو در سایت‌های آگهی چگونه مشخص می‌شود؟

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: سایت‌ها برای خودرو یک محدوده قیمتی دارند و کشف این محدوده نیز توسط خود پلتفرم‌ها صورت گرفته است.

گسترش‌نیوز: برخی از افراد دلیل التهاب بازار خودرو را اعلام قیمت‌های کاذب در سایت‌های آگهی می‌دانند. شرایط در سال گذشته به گونه‌ای پیش رفت که حتی چندین مرتبه قیمت از سایت‌های آگهی حذف شد. در حال حاضر نیز سایت‌های آگهی به نوعی عمل می‌کنند که قیمت‌های بالاتر از یک حد مشخص برای هر خودرویی را نشان نمی‌دهند و به نوعی کف و سقف قیمت برای هر خودرویی تعیین شده است. اما این محدوده قیمت چگونه مشخص می‌شود؟ آیا واقعا سایت‌های آگهی خودرو باعث التهاب بازار می‌شوند؟ چه تعداد از آگهی‌ها تقلبی هستند و در اصل فرد آگهی‌دهنده خودرویی ندارد؟ برای بررسی بیشتر این موارد گفت‌و‌گویی با رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

olfatnasab1.jpg

الفت‌نسب ابتدا در خصوص نحوه تعیین کف و سقف قیمت خودرو در سایت‌های آگهی گفت: سایت‌ها برای خودرو یک محدوده قیمتی دارند و کشف این محدوده نیز توسط خود پلتفرم‌ها صورت گرفته است. بدین صورت که صاحبان پلتفرم‌ها به شکل‌های مختلف نیروهایی را در شماره‌گذاری خودرو گذاشته‌اند و کشف قیمت صورت گرفته است. به عنوان مثال اگر برای خودرویی مانند پراید محدوده قیمتی بین ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان باشد قیمت بالاتر از آن نمایش داده نمی‌شود.

محدود کردن آگهی‌های رایگان

وی ادامه داد: آگهی‌های رایگان خودرو در بعضی از سایت‌ها محدود و همچنین هویت نمایشگاه‌ های خودرو نیز مشخص شده است. به طور کلی در سایت‌های آگهی چنین کارهایی صورت گرفته است. البته انجام کاری مانند تعیین کف و سقف قیمت برای خودرو کار درستی نیست اما وقتی که شرایط را به این صورت دیدیم ترجیح دادیم کف و سقف تعیین کنیم. پیش از این اتحادیه خودرو قرار بود قیمت‌ها را اعلام کند اما متاسفانه این کار عملی نشد و کشف قیمت را خودمان انجام دادیم. این اتفاق خوبی نیست وقتی ۸۰ درصد آگهی‌های خودرو در یک پلتفرم به صورت توافقی نشان داده می‌شود. در این حالت افراد به سمت کانال‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام هدایت می‌شوند.

اصالت خودرو باید مشخص شود

الفت‌نسب افزود: کف و سقف قیمت تعیین شده توسط سایت‌های آگهی با یکدیگر ممکن است تا حدودی تفاوت داشته باشد اما مقدار آن به صورت محسوسی نیست. قرار نیست که هر وقت مواردی مانند افزایش قیمت خودرو ، نوسان نرخ ارز ، کمیاب شدن قطعات خودرو یا نوسان در عرضه و تقاضا رخ می‌دهد انگشت اتهام به سمت فضای مجازی برود. اگر بخواهیم سایت‌های آگهی که مانند یک ویترین هستند کار خود را به خوبی انجام دهند نیاز به یک سری ابزار دارند. اصالت خودرو باید مشخص شود و فرآیند احراز هویت باید از پایه صورت گیرد.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: به نظر می‌رسد فضای مجازی صرفا در حال نشان دادن شفافیت در بازار خودرو است. اگر ما تقصیر را به گردن فضای مجازی بیاندازیم مشکل را حل نمی‌کند و نبود این پلتفرم‌ها قطعا کار را به سمتی خواهد برد که فضا غیرشفاف و غیر قابل کنترل خواهد شد. هر سال در دو سه نوبت قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و سال‌هاست که این اتفاق می‌افتد. اما اگر ما ابزار لازم را داشته باشیم آماده‌ایم همکاری و احراز هویت را انجام دهیم.

وی ادامه داد: سیستم تشخیص اصالت خودرو را هنوز نداریم و کاری صورت نگرفته است. در مورد احراز هویت افراد طرحی به نام شاهکار توسط وزارت ارتباطات پایه‌ریزی شد و بعضی از پلتفرم‌ها توانستند از آن استفاده کنند. اما برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل هزینه بالا از آن استفاده نکردند ضمن این که هنوز مشخص نیست این سیستم توان پاسخگویی به درخواست‌های بالا را دارد یا خیر.

میزان آگهی‌های تقلبی

الفت‌نسب در پایان به پرسشی مبنی بر این که تعداد آگهی‌های تقلبی چقدر است؟ به گسترش‌نیوز گفت: میزان آگهی‌های تقلبی و به نوعی مواردی که بدون داشتن خودرو اقدام به ثبت آگهی می‌کنند بسیار کم است. در حال حاضر وقتی که تعداد آگهی رایگان محدود به ۳ عدد می‌شود آن فردی که به دنبال اختلال در بازار باشد هیچ وقت اقدام به ثبت آگهی پولی نمی‌کند چرا که شماره کارت و مشخصاتش معلوم می‌شود. البته ما خلا‌ قانونی داریم و متولی قیمت‌گذاری خودرو هنوز مشخص نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها