|
کدخبر: 253125

درباره جهش جدید کرونا چه می دانید؟

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: گزارش اخیر منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی ظهور واریانت دیگری از ویروس کرونا را تایید می کند.

علیرضا ناجی با اشاره به این که سویه جهش یافته "ایکس ای" که یک سویه ترکیبی از دو زیرمجموعه اومیکرون است اظهار کرد: این سویه برای اولین بار در نوزده ژانویه ۲۰۲۲ در بریتانیا شناسایی شد و از آن زمان تا به امروز ششصدو چهل مورد از این نوترکیب جدید گزارش شده اند.

وی افزود: واریانت "ایکس ای" نوترکیب از دو زیرواریاننت BA,۱ و BA.۲ است، اما دارای سه جهش جدید است که در توالی های والد آنها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: مقاله ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، اشاره می کند که نوترکیب ها زمانی پدید می آیند که چندین گونه به طور همزمان یک فرد را آلوده می کنند و به واریانت ها اجازه می دهد در طول همانند سازی با هم تبادل ژنتیکی داشته باشند و ترکیبات جدیدی را تشکیل دهند.

دکتر ناجی با اشاره به این که کارشناسان بر این عقیده اند که هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد تاکید کرد: در حال حاضر سه ویروس ترکیبی یا نوترکیب شناسایی به نام های XD، XE و XF شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: دو نو ترکیب مختلف از دلتا و BA,۱ به وجود آمده است که "ایکس دی" و "ایکس اف" نامیده میشوند. نوترکیب "ایکس دی" بیشتر در فرانسه، آلمان ، دانمارک و بلژیک شناسایی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: ترکیب "ایکس اف" نیز ترکیبی بین دلتا و BA,۱ است که تا کنون فقط در ۳۸ مورد در بریتانیا شناسایی شده است.

وی با اشاره به این که برآوردهای اولیه حاکی از این موضوع است که افزایش انتقال XE در حدود ۱۰ درصد بیشتر در مقایسه با BA,۲ است گفت: این یافته ها نیازمند تحقیقات بیشتر است.

دکتر ناجی تاکید کرد: تاکنون شواهد کافی برای نتیجه گیری در مورد قابلیت انتقال، شدت یا اثربخشی واکسن دربرابر ترکیبات جدید کرونا تایید نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که تا زمانیکه واکسیناسیون علیه کرونا تکمیل نشود، شاهد واریانت های جدید این ویروس خواهیم بود تاکید کرد: متاسفانه در اکثر کشورها با تفکر سبکی بیماری اومیکرون نه تنها سیاست های کنترلی را تشدید نکرده اند، بلکه محدودیت های را کاهش داده اند.

وی در خاتمه تاکید کرد: اساس کنترل کووید ۱۹ در کنترل ایجاد واریانت ها و جلوگیری از چرخش آن است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها