|
کدخبر: 141771

مادران صاحب فرزند شده در دوران کرونا بخوانند

یک روانشناس بالینی توضیحاتی را در مورد پیشگیری از تشدید افسردگی مادرانی که در کرونا صاحب فرزند شده‌اند، ارائه داد.

عباس دارایی اظهار کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی مدت در دوران کرونا از یک سو و نیاز به روابط اجتماعی و کاهش تفریحات به عنوان یک نیاز بنیادی، از سوی دیگر باعث شده تا در برخی از افراد به خصوص زنان خانه دار موجب بروز و یا تشدید علائم افسردگی شود.

وی تصریح کرد: افرادی که دچار این عارضه روانی هستند از علائمی همچون غم، بی‌حوصلگی، کاهش انگیزه و انرژی، خستگی، عدم لذت بردن از زندگی، بی‌هدفی، گاه تغییر اشتها و تغییر الگوی خواب و نیز رفتارهایی مانند زودرنجی و عصبانیت رنج برده و گاهی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بروز همزمان برخی از این علائم می‌تواند بیانگر افسردگی باشد.

دارایی با بیان اینکه یکی از عوامل بنیادی ایجاد افسردگی، احساس تنهایی است، افزود: فاصله گرفتن افراد از یکدیگر و ماه‌ها قرنطینه باعث شده تا برخی افراد به‌خصوص زنانی که فعالیت اجتماعی بیرون از خانه ندارند و یا سالمندانی که تنها مانده‌اند، علائم افسردگی را بیشتر تجربه کنند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: افرادی که دچار این اختلال می‌شوند بیشتر مستعد آسیب‌های ناشی از استرس هستند. افرادی که برای نخستین بار در زندگی افسردگی را تجربه می‌کنند غالبا باید با یک استرس سنگین مواجه شده باشند ولی در موارد عود مجدد افسردگی، فرد ممکن است با یک عامل تنش زای ضعیف تری، دوره‌های افسردگی بعدی را تجربه کند.

وی عنوان کرد: مشکلی که این افراد با آن مواجه می‌شوند آن است که برخلاف نیاز بنیادی خود برای برقراری ارتباط عاطفی با نزدیکترین بستگان ازجمله همسر و یا اعضای خانواده خود، سعی در فاصله گرفتن از آنان می‌کنند که این رفتار سبب تنهاتر شدن آنها می‌شود. نتایج این رفتار خود می‌تواند محرک دیگری برای عود سریع‌تر دوره‌های بعدی افسردگی شود.

دارایی تصریح کرد: این روزها به اشتراک‌گذاری تجربیات شخصی افراد، از ابتلا به بیماری کرونا و یا احساس ناخوشی‌هایی که شاید وجود خارجی هم نداشته باشند، به شکلی گسترده در شبکه‌های مجازی و در سایت‌های گفت‌وگو مشاهده می‌شود.

مادرانی که در دوران کرونا و به تازگی صاحب فرزند شده‌اند

این روانشناس بالینی عنوان کرد: افراد با بیان علائم بیماری خود و سیر تشخیص، درمان و نحوه مبارزه با آن، به‌ویژه در ارتباط با بیماری کرونا سعی در جلب توجه دیگران می‌کنند اما باید توجه داشت که این‌ روش اشتراک تجربیات گاهی می‌تواند در برخی افراد باعث برانگیختن حس اضطراب و ناتوانی شود.

وی بیان کرد: افرادی که در بین نزدیکان خود کسانی را با سابقه اختلالات افسردگی می‌شناسند باید در نظر داشته باشند که بروز یک علامت و در مدت زمان بسیار کوتاه نمی‌تواند نشانه قطعی اختلال افسردگی باشد، بلکه بروز همزمان چند علامت و در مدت زمان معین و مطابق تشخیص متخصصان درمانی الزامی است، بنابراین لازم است به گفته‌های آنان دقت و اهمیت داده شود تا در صورت لزوم از اقدامات سریع و به موقع درمانی بهره ببرند.

دارایی افسردگی پس از زایمان را در زنان شایع دانست و افزود: مادرانی که در دوران کرونا و به تازگی صاحب فرزند شده‌اند باید مطابق توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کرده لیکن باید از نگرانی‌های بی‌مورد و افراطی در ارتباط با ابتلای احتمالی خود و یا فرزندانشان به کرونا بپرهیزند.

این روانشناس بالینی افزود: در دوران پس از زایمان، مادران حساس‌تر می‌شوند و نیاز به حمایت همسر و اقوام نزدیک دارند بنابراین به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا، گاه مراقبینی بجز همسر نمی‌تواند در کنار آنان باشد، این شرایط ایجاد شده گاه می‌تواند در نخستین تجربه پدر و مادر شدن در همسران احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی را ایجاد و تشدید کند.

وی بیان کرد: افسردگی ممکن است ریشه در تجربه آسیب‌های احساسی، حوادث تلخ کودکی یا اختلال شخصیت و یا زمینه خانوادگی داشته باشد، همچنین اعتماد به نفس پایین، اضطراب و ترس عوامل دیگر پدیدار شدن این اختلال محسوب می‌شود ولی درهرحال آنچه مسلم است اینکه افراد باید تحت درمان‌های تخصصی قرار گیرند وگرنه درحالت پیشرفته این اختلال می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای فرد بیمار به وجود آورد

منبع: ايسنا

ارسال نظر