|
کدخبر: 38650

رییس اتحادیه لوازم ورزشی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

جلوی «دکتلون» را گرفتند!

تولید لوازم ورزشی می‌تواند سهم خوبی در اقتصاد ما داشته باشد اما این‌گونه نیست. چینی‌ها بازار را در انحصار خود گرفته‌اند و برخلاف شعارهای داده‌شده، از حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مطرح حمایت نمی‌شود. رئیس اتحادیه لوازم ورزشی در گفت‌وگو با گسترش نیوز دلایل این وضعیت را تشریح کرد.

گسترش نیوز: صنف تولید و فروش لوازم ورزشی علی‌رغم قدمت بالایی که دارد هنوز نتوانسته نقش و حضور پررنگی در اقتصاد کشور داشته باشد. درباره دلایل این وضعیت با رئیس اتحادیه لوازم ورزشی گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

بازار ما راکد است

hagparast.jpg

مرتضی حق‌پرست در ابتدای سخنان خود، وضعیت صنف لوازم ورزشی را این‌گونه توصیف کرد:

متاسفانه تولید لوازم ورزشی ما عمدتا به پوشاک محدود می‌شود. البته در زمینه پوشاک هم شدیدا با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم. به لحاظ رنگرزی و بافت پارچه هم مشکلات، کم نیستند. بازار لوازم ورزشی، به‌ویژه در زمینه کالاهای ساخت داخل، راکد است.

سایه سنگین چین

رئیس اتحادیه لوازم ورزشی از سلطه کالاهای چینی بر بازار سخن گفت و اظهارکرد: چین از زمان طاغوت، بر بازار حاکم بوده و به‌ویژه در زمینه لوازم ورزشی، جز مدعیان بوده است. به‌عنوان‌مثال راکت چینی همیشه مطرح بوده است.

رئیس اتحادیه لوازم ورزشی دلیل موفقیت چینی‌ها را نگاه صادرات‌محور آنها دانست و تصریح کرد: چین در زمینه تولید، دنبال بازار جهانی است و صرفا به تامین نیازهای داخلی خود بسنده نمی‌کند. این نگاه باعث می‌شود که هم در زمینه قیمت‌گذاری و هم در زمینه کیفیت، خوب عمل کند. علاوه بر این، فناوری روز دنیا را در اختیار دارند. این مقرون‌به‌صرفه بودن باعث شده است شرکت‌هایی مطرحی مثل آدیداس، لیسانس خود را به چینی‌ّها داده و در چین تولید می‌کنند.

مرتضی حق‌پرست از وجود دو نوع کالای چینی در بازار سخن گفت: بخشی از تولیدات چینی، فیک هستند که حتی در خود چین، به‌طور مخفیانه و قاچاق فروخته می‌شوند چون حق فروش ندارند اما تحت‌لیسانس‌ها، کیفیت خوبی دارند.

رئیس اتحادیه لوازم ورزشی در ادامه، درباره مشاهداتش در بازار چین، خاطره جالبی تعریف کرد:

یک‌بار به چین رفتم. یک عده دوچرخه‌سوار رو دیدم که تو بازار سوت می‌کشند و مغازه‌ها یکی‌یکی، بسته می‌شدند. نگو این‌ها فیک‌فروش هستند و پلیس آمده که جلوی فروش برند فیک رو بگیره و اینا دارن خبر بدن.

تولیدکننده‌ای که واردکننده می‌شود

حق‌پرست یکی از موانع اصلی صنعت لوازم ورزشی را بخشنامه‌های متعدد و متناقض دانست و اضافه کرد:

بخش‌نامه‌هایی که صادر می‌شوند در موارد بسیاری باهم همخوانی ندارند و موجب ایجاد نابسامانی هر چه بیشتر می‌شوند. سیاست‌های دولت یکنواخت نیستند و مدام عوض می‌شوند. کار به‌جایی رسیده که بسیاری از تولیدکنندگان ما، جمع کردند و واردکننده شده‌اند. تولیدکننده‌ای که واردکننده می‌شود نمی‌تواند به‌سرعت برگردد و تولیدش را از سر بگیرد.

شعاری به اسم حمایت از سرمایه‌گذار: نمونه فرانسوی

رئیس اتحادیه لوازم ورزشی، در ادامه از تناقض در حرف و عمل دولتمردان سخن گفت:

دولت می‌گوید از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنم. برند فرانسوی دکتلون که شهرت جهانی دارد و در کل دنیا، فروشگاه دارد، آمد که در حوزه ما سرمایه‌گذاری کند. خود مدیرعامل آن شرکت آمد و از ما جواز فعالیت گرفت. دکتلون محصولات ورزشی بسیار متنوعی دارد و قیمت‌هاش، عموما متوسط هستند. چنین شرکت بزرگی قصد سرمایه‌گذاری داشت، نیازی هم به خروج ارز نبود، اشتغال درست می‌کرد و زمینه انتقال دانش و فناوری روز به کشور ما را فراهم می‌آورد. تولیدکنندگان ما می‌توانستند از حضور این شرکت بهره ببرند و عملکرد خود را ارتقا دهند ولی جلوی فعالیتش را گرفتند. دکتلون به وزارت صنعت معدن و تجارت، تعهد تولید داده بود.

dectlon.jpg

توپ مرغوب به‌جای توپ پلاستیکی

حق‌پرست در ادامه، از یکی از همکاری‌های دکتلون با تولیدکننده‌های داخلی سخن گفت:

به‌عنوان‌مثال قرار بود با یکی از تولیدکنندگان اردبیل که توپ‌های ساده پلاستیکی تولید می‌کرد همکاری تولیدی داشته باشند و توپ‌های چرمی مرغوب تولید کنند. این کار می‌توانست به آن تولید، کمک شایانی بکند.

او دلیل مخالفت با چنین طرح‌های مفیدی را وجود ناهماهنگی در میان مدیران وزارت صمت دانست و افزود: من به‌عنوان رئیس اتحادیه به آقایون وزرا و مدیران، دسترسی مستقیم نداشتم. در این زمینه نامه‌نگاری‌های متعددی کردیم. به وزیر و حتی آقای رئیس‌جمهور، نامه نوشتیم. در اتاق اصناف هم جلسات متعددی داشتیم. رئیس روابط عمومی اتاق، ما را به همکاری با اسرائیل متهم کرد. آیا رواست به کسی که از هفت‌خوان ضوابط و مقررات مملکت گذشته، چنین چیزهایی نسبت داده شود؟

فرصتی که از دست رفت

وی در ادامه به فوایدی که برندهای بزرگ می‌توانند به حال تولید و تولیدکننده ما داشته باشند پرداخت: به‌عنوان‌مثال یک پیراهن آدیداس با دلار آن موقع، ۴۰۰ هزار تومان نرخ داشت. تولیدکننده ما می‌آمد این پیرهن رو از نزدیک لمس می‌کرد و می‌توانست مشابه آن را تولید کند ولی نگذاشتند. نمونه فیک همان آدیداس به نرخ ۶ هزار تومان وارد می‌شد. اتفاقا این جنس فیک بود که به تولیدکننده ما ضربه زد چون هیچ‌وقت نمی‌تواند با چنین قیمتی رقابت کند. بیشتر کسانی که در زمینه تولید اجناس برند، سرمایه‌گذاری کردند منصرف شدند. حضور این قبیل شرکت‌ها به حال مملکت، مفید بود چون جنس آنها به‌صورت قانونی و تحت کنترل وارد می‌شد نه قاچاق.

تنبیه تولیدکننده

همه جای دنیا، تولیدکننده را تشویق می‌کنند ولی اینجا تنبیه می‌شود؛ رئیس اتحادیه لوازم ورزشی ضمن بیان این مطلب اظهارکرد:

همه جای دنیا در زمینه مالیات، عوارض و موارد این‌چنینی، به تولیدکننده تخفیف می‌دهند. اداره دارایی ما، متناسب با فروش تولیدکننده، مالیات او را بالا می‌برد. همه جای دنیا می‌گویند که تجارت از نازکی پاره می‌شود ولی در اینجا از کلفتی.

حق‌پرست در توضیح جمله خود اظهارکرد: یعنی اگر تجارت خوب و اصولی راه بیندازی، به‌راحتی می‌زنند داغونش می‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها