|
کدخبر: 273811

جدیدترین کارنامه تجارت خارجی ایران با اعضای شانگهای

جزییات کارنامه تجارت خارجی ایران با ۱۱کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در میانه تابستان اعلام شد.

تجارت جدیدترین کارنامه تجارت خارجی ایران با اعضای شانگهای

سخنگوی گمرک از رشد ۳۱درصدی تجارت غیرنفتی ایران با ۱۱کشور عضو سازمان همکاری شانگهای، در پنج ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. به گفته سیدروح‌اله لطیفی، از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ۲۱میلیون و ۴۱۵هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۵۶میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شده است.

سهم صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو  سازمان همکاری شانگهای، در پنج ماه منتهی به مرداد امسال ، ۱۷میلیون و ۳۸۱هزار تن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۷۸میلیون دلار بود که با رشد ۱۰درصدی همراه بوده و واردات از این کشورها نیز در این مدت، با رشد ۶۸درصدی به ۴میلیون و ۳۴هزار تن کالا به ارزش ۷میلیارد و ۹۷۸میلیون دلار رسیده است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای، گفت: چین با خرید ۶میلیارد و ۷۲۲میلیون دلار (رشد ۱۴درصدی)،  هند با ۷۲۹میلیون دلار (رشد ۲۰درصدی)، افغانستان با ۶۴۱ میلیون دلار (کاهش ۲۵درصدی)، پاکستان با ۴۷۵میلیون دلار (رشد ۱۳درصدی) و روسیه با ۲۹۱میلیون دلار (رشد ۳۲درصدی) در رتبه های اول تا پنجم مقاصد صادراتی ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند. وی افزود: ازبکستان با خرید ۸۸میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۸.۴میلیون دلار، بلاروس با ۷.۲میلیون دلار و مغولستان با ۱۵۶هزار دلار، در رتبه های ششم تا یازدهم قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات از کشورهای عضو شانگهای توضیح داد: چین با فروش ۵میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار (رشد ۵۳درصدی)،  هند با یک میلیارد و ۱۵۹میلیون دلار (رشد ۱۴۲درصدی)، روسیه با ۷۱۵میلیون دلار (رشد ۵۰درصدی)،  پاکستان با ۴۲۹.۳میلیون دلار (رشد ۳۷۵درصدی) و قزاقستان با ۷۸.۴میلیون دلار (رشد ۱۷۴درصدی)، پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در این پنج ماه بودند.

وی افزود: ازبکستان با فروش ۳۲.۵میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴میلیون دلار، بلاروس با ۳.۹میلیون دلار، قرقیزستان با ۲.۷میلیون دلار و مغولستان با ۱.۳میلیون دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم فروش کالاهای مورد نیاز به کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر