|
کدخبر: 145487

غیرفعال بودن بیش از ۸۰ درصد بازارچه های مرزی!

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از غیرفعال بودن بیش از ۸۰ درصد بازارچه های مرزی بدلیل عملکرد نامناسب تیم اقتصادی دولت و گمرک انتقاد کرد.

تجارت غیرفعال بودن بیش از ۸۰ درصد بازارچه های مرزی!

شهریار حیدری با اشاره به ظرفیت‌های مرزی کشور و اهمیت تحقق دیپلماسی اقتصادی، گفت: ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز خشکی و دریایی با همسایگان داریم که از این منظر، موقعیت ایران به لحاظ جغرافیایی منحصر به فرد است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فقط ۱۵ درصد از ظرفیت های مرزی کشورمان از سوی تیم اقتصادی دولت و گمرک که متولی مرزهای خشکی است استفاده شده، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ضعف های تیم اقتصادی دولت، محدودیت های گمرکی، بوروکراسی اداری در حوزه صنعت و معدن و همچنین نحوه کارکرد اتاق بازرگانی از ظرفیت های مرزی خوب استفاده نشده است.

وی در این رابطه، ادامه داد: در واقع قرار بود بانک اطلاعاتی اتاق بازرگانی در اختیار تجار باشد اما به محل رانت در استانها و مرکز تبدیل شده است؛ افرادی که عضو اتاق های بازرگانی می شوند بجای اینکه درصدد توسعه اقتصادی باشند، به فکر خودشان هستند و عموما اعضای اتاق بازرگانی بجای اینکه تاجر پرورش دهند و مسیر تجارت را هموار کنند، خودشان از اطلاعات استفاده می کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ۱۲۷ مرز گمرکی زمینی، دریایی و هوایی و۴۲ بازارچه مرزی در کشورمان وجود دارد، افزود: بیش از ۸۰ درصد این بازارچه ها غیرفعال هستند لذا باید اذعان کرد که ضعف کارکردی گمرک، موجب شده از ظرفیت های کشورمان به خوبی استفاده نشود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ۱۵ کشور همسایه هستیم و ۱۶ استان کشورمان مرزی هستند از این رو بیش از ۵۰ درصد از استانها می توانند به صورت مستقیم و مابقی به صورت غیرمستقیم از ظرفیت های مرزی بهره مند شوند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مرزهای ریمدان و پیشین در حوزه سیستان و بلوچستان می توانند اثرات خوبی بر مرزهای دریایی داشته باشند؛ این مرزها خشکی هستند اما راه گوادر کشورمان با گوادر پاکستان و سایر بنادر این کشور از طریق مرزهای یاد شده به راحتی قابل اتصال هستند.

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر