|
کدخبر: 201207

ریزش شاخص بورس در سروصدای طرح های جنجالی مجلس

دو اتفاق دیروز فضای توییتر فارسی را چند ساعتی از آن خود کرده بود. اتفاق اول مربوط به‌ فراهم شدن امکان واردات خودرو بود و اتفاق دیگر تصویب طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار بود.

این اتفاق آخر باعث شد که نماینده‌های مجلس شورای اسلامی که در توییتر حضور دارند دیروز در صفحه‌هایشان توییت‌هایی مرتبط با این طرح منتشر کردند و حتی رییس‌مجلس شورای اسلامی هم در دفاع از این طرح و اقدام مجلس نوشته‌ای را در صفحه شخصی خود منتشر کند.
 
اما در رابطه با واردات خودرو فضای توییتر، فضایی یک‌دست نبود. از یک طرف عده‌ای این اقدام را گامی مثبت برای مبارزه با رانت و انحصارگرایی می‌خواندند و این اقدام را در جهت کاهش قیمت‌ خودروها و افزایش تنوع معرفی می‌کردند و از سمت دیگر کاربرانی به‌این موضوع می‌پرداختند که این امکان فقط به‌نفع قشر مرفه جامعه است که می‌تواند با قیمت مناسب‌تر و تنوع بیشتر‌ی خودرویی که می‌خواهد سوار شود را انتخاب کند و در عمل هیچ فرقی به‌حال قشر ضعیف یا متوسط جامعه نمی‌کند.
 
این دو اتفاق نه فقط در فضای کلی توییتر، بلکه در جمع اقتصادی‌ها و بورسی‌ها هم مورد بحث قرار گرفته بود و افراد زیادی درباره این دو موضوع در صفحه‌هایشان مطالبی را منتشر می‌کردند که در ادامه این ستون به‌این اظهارنظرها پرداخته‌ایم.

اما از دیگر موضوعاتی که دیروز در جمع توییتری بورسی‌ها تا حدودی مورد توجه قرار گرفته بود، صحبت از وضعیت بورس‌کالا بود. اگرچه در روزهای قبل برخی از کاربران بورسی به‌شوخی این مساله را مطرح می‌کردند که بورس‌کالا در حال تبدیل شدن به‌فروشگاهی اینترنتی است و به‌زودی بعید نیست که کالاهای دیگری به‌این حوزه ورود کنند اما دیروز  با صحبت‌های مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس‌کالا مبنی بر اینکه «معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس‌کالا آغاز شده و امکان خرید خُرد و یک کیلویی برنج هم در این بورس فراهم شده است.» بار دیگر بحث وضعیت بورس‌کالا در جمع توییتری بورسی‌ها تا حدودی بالا گرفت که بیشتر جنبه شوخی و کنایه داشت.

 
نکته جالب‌توجه دیگر این است که دیروز با وجود ریزش شاخص بورس اما در توییتر بورسی‌ها خبری از گله و شکایت نبود و توجه‌ها به‌طرح‌های مجلس و موضوعاتی از این دست بود. اما در رابطه با طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، توییت محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی بود که در فضای توییتر مورد توجه قرار گرفت و حتی سر از تلگرام هم درآورد. او در توییت خود نوشته بود: «طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم تا امروز خواهد بو‌د که برخلاف میل صاحبان منافع رانتی، تولید و اشتغال را رونق می‌بخشد.

حذف امضاهای طلایی، شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها و بازکردن زنجیر رانت‌ها از پای تولید و اشتغال نتایج اصلی تصویب این طرح است.» توییت او تا ساعت ۱۴ دیروز توسط بیش از هزار نفر از کاربران توییتر پسندیده شده بود. اما باز هم مثل همیشه در قسمت نظرات، کاربران از خواسته‌ها، انتظارات، کم‌کاری و وعده‌های مسئولان کشور برای رییس مجلس می‌نوشتند.

خیلی‌ها به‌طرف شفافیت آرا اشاره می‌کردند که چرا خبری از آن نیست و برخی دیگر به‌گرانی‌ها و افزایش حقوق معلمان می‌پرداختند. در ادامه دومینوی توییت‌های نماینده‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با این طرح  مجتبی یوسفی، نماینده مجلس هم نوشته بود: « امروز با رای قاطع مجلس به‌رفع موانع تولید و برداشتن انحصار از مجوزهای کسب‌وکار، گامی بزرگ در تحقق منویات رهبری برداشته شد. با این مصوبه شاهد رفع انحصار و افزایش فرصت‌های شغلی خواهیم بود.
بیش از این ایران در صدور مجوز آغاز کار از میان ۱۹۰ کشور، در رتبه ۱۲۷ قرار داشت.»  سید‌محسن دهنوی، از دیگر نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هم با بزرگ خواندن تصمیم مجلس در این زمینه نوشته بود: «پس از تصمیم ما و با تسهیل در صدور مجوز کسب‌وکارها، روند اشتغال‌زایی سرعت می‌گیرد. این مصوبه، ماحصل بیش از سه سال کار کارشناسی در لایه‌های مختلف و با هدف مانع‌زدایی از تولید است. باید رتبه کشور در شاخص سهولت شروع کسب‌وکار را به‌صورت جهشی بهبود بدهیم.»

اما موضوع طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار،  باعث شد که نصرالله پژمان‌فر از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هم بعد از مدت‌ها در توییتر نوشته‌ای منتشر کند؛ «تاریک‌خانه‌های صدور مجوزها باید تخریب شوند. متاسفانه رانت‌های گسترده در عموم مجوزها ایجاد شده و عده‌ای بدون صلاحیت، ده‌ها مجوز دریافت کرده‌اند. نمایندگان مجلس، امروز گام مهمی در شفافیت صدور مجوزها در حمایت از افراد و موسسات شایسته گرفت.» و در ادامه توییت‌های نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، مالک شریعتی تصویب این طرح را اتفاقی شیرین خوانده بود که به‌اعتقاد او «باحضور کم‌نظیر شخص وزیر اقتصاد در مجلس، برای اعلام حمایت از طرح و نمایش «اراده مشترک مجلس و دولت» برای حل معضلات اقتصادی، شیرین‌تر هم شد.»

اما در کنار نماینده‌های مجلس هم رضا قربانی، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «طرح مجلس برای تسهیل کسب‌وکار دشمنان زیادی دارد؛ کسانی که در مقام سخن از آزادی می‌گویند و رفع انحصار، امروز که جاه و مال و منال‌شان را در خطر می‌بینند، نمی‌گویند که این همه سال چگونه انحصار داشتند؛ یقه می‌درانند و به‌هر ارزش و مفهوم بزرگی متوسل می‌شوند و علیه این طرح حرف می‌زنند.»  علی سعدوندی، اقتصاددان هم در توییتر خود و در رابطه با این طرح که از آن به‌عنوان خبر خوب نام برد، نوشت: «مجلس کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار را به‌تصویب رساند.

در این طرح اکثر مجوزهای فعلی، مجوزهای ثبت‌محور شناخته خواهند شد که پیشرفت بزرگی در راه تسهیل کسب‌وکارها خواهد بود. این طرح به‌باور من اولین مورد از مانع‌زدایی در اقتصاد کشور در سالی به‌همین نام خواهد بود.» و در ادامه مهدی رباطی، رییس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران هم در توییتر خود نوشت: «در‌حالی‌که دنیا به‌مدد فناوری در حوزه خدمات مالی مانند بانک، صرافی، کارگزاری و… به‌سمت غیرمتمرکز شدن حرکت می‌کند ما هنوز برای کوچک‌ترین فعالیت اقتصادی نیازمند ده‌ها امضای مفسده‌برانگیز و مجوزهای مختلف هستیم، طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار قدمی رو به‌جلو در جهت حذف بسترهای فساد‌زاست.»

  اما در کنار این نوشته‌ها صحبت از رییس بانک مرکزی هم از دیگر موضوعاتی بود که یکی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی به‌آن در توییت خود پرداخت. زهره الهیان، در صفحه خود خطاب به‌وزیر اقتصاد نوشت و از او خواست که «به منظور ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از کاهش هرچه بیشتر ارزش پول ملی در اسرع‌وقت نسبت به‌ معرفی رییس بانک مرکزی به ‌رییس‌جمهور محترم اقدام کنند.»

 

ارسال نظر