|
کدخبر: 161755

همتی: حتی دستورات رییس جمهور هم باید قانونی باشد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با مرور شرایط سخت اقتصادی چندسال اخیر گفت: از سه سال گذشته که فشار حداکثری بر اقتصاد کشور اعمال شده است بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیازهای ارزی را پاسخگو بوده است.

بانک و بیمه همتی: حتی دستورات رییس جمهور هم باید قانونی باشد

رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با شبکه خبر با اشاره به اینکه در شرایط سخت کنونی و توقعات مسئولان کلید دار خزانه بودن سخت است گفت: اما بانک مرکزی با توجه به ذخایر طوری برنامه ریزی می کند که کمترین فشار به مردم بیاید.

در پاسخ به سئوالی درباره التماس دعای مسئولان درباره ارز گفت: مسئولان هم درباره ارز و هم درباره ریال از ما درخواست زیادی دارند اما باید به محدودیت‌های ارزی ونیز مضرات بسط ریال توجه شود؛ البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده است و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجاد شده است و این محلِ انتقاد است.

او با اشاره به اینکه در دوره ای درآمد ارزی بانک مرکزی سالانه 50 میلیارد دلار بوده است: گفت متاسفانه در این دوره ارزپاشی انجام شده و اثر خود را ذخایر گذاشته است. ذخایر ارزی بانک مرکزی باید بیش از رقم کنونی می بود که به دلیل گشاده دستی ها رخ نداده است.

او با اشاره به اینکه تخصیص ارز در بانک مرکزی سیستمی شده است گفت: در حال حاضر تخصیص ارز دست فرد نیست و به صورت سامانه ای  و بر اساس اولویت های یک، دو و سه  از سوی وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی انجام می شود و مسئولان می دانند در این فرایند دستور من هم اثری ندارد.

همتی تاکید دارد با سفارش و دستور کسی تصمیم خود را عوض نمی کند اظهار کرد: حتی اگر رئیس جمهور دستور ی بدهد که در چارچوب قانون نباشد این دستور را اجرا نخواهد کرد.

به گفته او کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی ، راه اندازی وتوسعه  سامانه های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته بوده است که با تلاش فروان به دست آمده است.

او به به مردم اطمینان داد که برای سخت ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد.

همتی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به سال ۹۸ یک نهم شده است، افزود: اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید ومهمترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده امریکا به شکست فشارحداکثری بود.

  رئیس کل بانک مرکزی با تشکر از پرسنل خدوم شبکه بانکی در دوران کرونا و سایر اوقات سخت تاکید کرد مسئولان بانکها باید حداکثرمدیریت ونظارت  را برای ارائه خدمات بهتر به مردم در این شرایط به عمل اورند.

وی گفت: اولین دستاورد و خدمت شایان، سیاست گذاری نوین بانک مرکزی است که نمونه ی آن عملیات بازار باز است و به صورت وسیع عملیاتی شده است.

 دوم راه اندازی سامانه های پرداخت الکترونیکی بوده است که روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر این اساس انجام می گیرد. ومبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.سوم مدیریت درست منابع  محدود ارزی با توجه به تقاضای گسترده بوده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها