|
کدخبر: 137860

پیش‌ بینی قیمت دلار در هفته دوم آذر

از نگاه مهدی پورمهر،کارشناس ارزی، استمرار تعطیلی بازارها، پیشرفت سیاسی دموکرات‌ها در معادلات سیاسی امریکا، خبرهای مثبت برای کنترل کرونا و استمرار سیاست‌های کنترل قیمت توسط دولت مجموعه عواملی هستند که بر نرخ ارز در هفته پیش‌رو اثرگذار می‌گذارد و احتمال رسیدن قیمت دلار به قیمت ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان در روزهای آینده محتمل است.

بانک و بیمه پیش‌ بینی قیمت دلار در هفته دوم آذر

این روزها دلار پا به کانال ۲۴ هزار تومانی گذاشته است. این در حالی است که در مهرماه قیمت دلار ۳۲ هزار تومان بود، یعنی در کمتر از دو ماه قیمت آن، ۸ هزار تومان (یک چهارم قیمت آن) کاهش یافته است.

البته این تنها ریزش دلار در این دو ماه نیست، یک ماه پیش پس از انتخابات آمریکا نیز دلار با سرعت شروع به سقوط کرد و تا ۲۲هزار تومان هم پایین آمد اما بلافاصله به قیمت سابق (۲۸هزارتومان) بازگشت.

گفته می‌شد کاهش قیمت غیرواقعی و تحت تاثیر جوسازی در بازار موجب شده دلار با شدت سقوط کند، همین سرعت بالای کاهش قیمت نیز از دلایل اصلی بازگشت آن به کانال‌های بالاتر تلقی ‌شد.

این بار اما اسکناس آمریکایی با شیب ملایم‌تری شروع به کاهش کرده است، این روند ریزشی با کاهش نرخ حواله درهم و سیگنال‌های مذاکره هم همراه شده و امید به تداوم ارزانی را تقویت کرده است.

مهدی پورمهر، کارشناس بازار ارز در گفتگو با تجارت‌نیوز مهم‌ترین علت ریزش قیمت دلار را عوامل زیر عنوان می‌کند:

پذیرش جمهوری‌خواه‌ها به تحویل قدرت در آمریکا،حضور افرادی چون جان کری در ترکیب کابینه بایدن، وجود خط فکری مذاکره و سازش در تیم بایدن، تعطیلی بازارهای داخلی و کاهش رونق اقتصادی، کنترل ارز از سوی دولت جهت کاهش فشار اقتصادی در شرایط محدودیت‌های کرونایی و کف‌سازی برای خیز مجدد.

این کارشناس علت ریزش با شیب ملایم را اول آمادگی بازار ارز به افزایش مجدد و دوم مقاومت دلالان و دارندگان ارز دربرابر کاهش قیمت می‌داند چراکه خرید آنها در همین قیمت‌ها بوده پس با کاهش قیمت قطعا متضرر می‌شوند.

همچنین به گفته او قیمت اعلامی دولت برای ارز در بودجه ۱۴۰۰ نیز به انتظارات کاهشی دامن زده است اما این کاهش دیر یا زود افزایش مجددی را در پی خواهد داشت.

سیگنال‌های هفته آینده

نرخ حواله درهم درحال کاهش تدریجی است و انتظار می‌رود با ورود آن به کانال ۶ هزار تومانی، قیمت دلار نیز به شکل چشمگیری کاهش یابد. اما آیا ورود درهم به کانال‎‌های پایین‌تر ممکن است؟

پورمهر پاسخ می‎دهد: امکان کاهش نرخ حواله درهم تا کف ۶ هزارتومان وجود دارد.

به باور او نظر به عزم دولت در مدیریت قیمت‌ها و تاثیر درهم در کشف قیمت دلار و تجارت عمده ایران از طریق دبی، احتمال استمرار کاهش نرخ درهم دور از ذهن نیست.

آن‌‌طور که پورمهر عنوان می‌کند استمرار تعطیلی بازارها، پیشرفت سیاسی دموکرات‌ها در معادلات سیاسی امریکا، خبرهای مثبت برای کنترل کرونا، استمرار سیاست‌های کنترل قیمت توسط دولت سایر عواملی هستند که بر نرخ ارز در هفته پیش‌رو اثر می‌گذارد.

او در پایان می‌گوید: با توجه به دلایل موجود و احتمال برگشت آمریکا به برجام، رسیدن دلار به قیمت ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان در روزهای آینده محتمل است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر