|
کدخبر: 98401

سایپا قربانی نگاه‌های سلیقه‌ای به پراید

ماجرای تولید خودروی پراید در کشورمان تقریبا به سال ۷۲ باز می‌گردد. در طول این مدت پراید در چندین نوع مختلف با ظاهر متفاوت توسط سایپا به بازار عرضه شد.

گسترش‌نیوز: با توجه به این که پراید به نوعی ارزان‌ترین خودروی بازار به شمار می‌رود صحبت‌های زیادی در مورد آن می‌شود و هر اتفاقی در مورد قیمت، روند تولید یا حوادث آن صورت گیرد به سرعت همه نسبت به آن اظهار نظر می‌کنند. انتقادات زیادی در طول تاریخ تولید پراید به سایپا شد. برخی از افراد پراید را با کلیدواژه‌هایی مانند ارابه مرگ، قاتل جاده‌ها و... معرفی می‌کردند. با تمام این وجود خداحافظی با نخستین مدل پراید یعنی ۱۳۲ در دی ماه سال ۹۸ صورت گرفت. به نوعی با انجام این کار که توسط مدیرعامل فعلی سایپا صورت گرفت وعده‌های تکراری که در سال‌های قبل اعلام شده بود عملی شد.

حذف نخستین مدل پراید حتی ۱۵ روز زودتر از آنچه که اعلام شده بود صورت گرفت. در اوایل اردیبهشت ۹۹ نیز مدیرعامل سایپا توقف تولید پراید ۱۱۱ را اعلام کرد. تولید این خودرو نیز تنها برای انجام تعهدات مشتریانی که پراید را خریدند انجام می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

قیمت خودرو در کارخانه بالا نرفته است

در این صورت پرونده تولید پراید تا حدی بسته شد و فقط مدل ۱۳۱ مانده است. حال که ماجرای تولید پراید به نوعی در حال تمام شدن است قیمت این خودرو در بازار به شدت افزایش یافته و برخی حتی سایپا را مقصر این قضیه می‌دانند و دوباره انتقادات نسبت به این خودروساز بالا گرفته است. این در حالی است که قیمت خودرو در کارخانه سایپا افزایش نداشته و عرضه بر اساس نرخ مصوب صورت می‌گیرد.

تغییر نگاه‌ها نسبت به پراید

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت پراید به نوعی در مدت تولید خود سوژه همگان بود. تا پیش از این افراد مختلف خواستار توقف تولید پراید بودند اما از زمانی که سایپا برنامه توقف تولید این خودرو را اعلام کرده مجدد یک سری از افراد نسبت به این قضیه جبهه گرفته‌اند. در همین راستا پراید را خودروی اقشار کم درآمد، تنظیم‌کننده بازار و مناسب شهرها اعلام می‌کنند. چنین تغییر دیدگاهی نسبت به یک خودرو تا حدودی عجیب است!

شاید آن‌هایی که نسبت به توقف تولید پراید انتقاد دارند نیز حق داشته باشند چرا که دیگر بعد از خداحافظی این خودرو با خط تولید سوژه‌ای برای صحبت‌های خود پیدا نخواهند کرد. اما صنعت خودروی کشور این روزها با مسائل مهم‌تری غیر از توقف تولید پراید درگیر است. مشکلات دیگری نیز در این صنعت وجود دارد که در صورت پرداختن به آنها نه تنها برای خودروسازان بلکه می‌تواند برای مردم مفید باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها