|
کدخبر: 308154

دریای عمان به کمک زاینده رود می رود

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست صرف می‌شود.

در راستای اجرای این طرح، در مرحله نخست انتقال آب سالیانه ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال داده می‌شود. هزینه اجرای مرحله نخست این طرح ۲۵.۵ هزار میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده و تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.

عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم‌اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است، طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر بوده و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است.

اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آب‌بر در دستور کار نیست. آنطور که علی‌اکبر محرابیان - وزیر نیرو اعلام کرده حجم آب انتقالی از دریای عمان به استان اصفهان پس از تکمیل پروژه در حال اجرا ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.  عمده مصرف این آب در بخش صنعت خواهد بود و بخشی نیز برای آب آشامیدنی این خطه پیش‌بینی شده است و در کشاورزی پربازده هم می‌توان از آن استفاده کرد.

به گفته وی، اگر در مقام مقایسه برآییم، این میزان آب معادل حدود ۷۰ درصد از آب آشامیدنی یا بخش قابل توجهی از آب بخش کشاورزی استان اصفهان است. با اجرای این پروژه، منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اصفهان بیشتر می‌تواند در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب گشایشی در منابع و مصارف منطقه رقم می‌خورد.

با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تامین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

آنطور که اعلام شده پنج ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز در کشور فعال است، این پروژه‌های بزرگ بخشی از نیازهای آبی مناطقی از کشور را تامین خواهد کرد و توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها