|
کدخبر: 96478

اختصاصی گسترش‌نیوز:

چرا آمریکا پول جدید را دوست ندارد؟

تا قبل از رفتن دونالد ترامپ به کاخ سفید؛ دشمنی و مخالفت امریکا با بیت کوین چندان آشکار نبود. اوایل امسال، ترامپ در یک پیام تویتری تند، به شدت به بیت کوین و ارزهای دیجیتال و استخراج این نوع ارزها حمله کرد.

گسترش‌نیوز : به اعتقاد اقتصاددانان دولت ایالات‌متحده همواره سعی در پایان دادن به عمر بیت کوین یا حداقل تضعیف آن داشته و دارد. یک تحلیل‌گر برای نشان دادن تاثیر بیت کوین بر قدرت اقتصادی امریکا از عنوان «بیت کوین امریکا را خواهد کشت نه دونالد ترامپ» استفاده کرده است. برای آشنایی بیشتر با دلایل مخالفت دولتمردان امریکا با این ارز نوپدید با گسترش‌نیوز همراه باشید.

bitcon44.jpg

پایان حکومت دلار

پشتوانه پول سنتی، طلا است اما در مورد بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر این‌گونه نیست. هیچ دولت، بانک مرکزی یا قانون‌گذاری نمی‌تواند روی بیت کوین کنترل داشته باشد. ارز دیجیتال ابزاری کارآمد برای حفظ ثروت و دارایی است، مقدار آن ثابت است (۲۱ میلیون بیت کوین)، به‌راحتی معامله می‌شود و روزبه‌روز بر قدرت و مشروعیت آن افزوده می‌شود. از طرف دیگر برخلاف ارزهای سنتی، بیت کوین از گزند تورم و افت ارزش در امان است. همه این فواید بسیاری را به این باور رسانده که بیت کوین دیر یا زود به حکومت دلار امریکا پایان خواهد داد. درواقع گفته می‌شود که دلار مرجعیت خود را از دست می‌دهد و روزی ارزش همه ارزهای دیگر براساس بیت کوین سنجیده خواهد شد.

ماموریت قتل بیت کوین

قیمت بیت‌کوین در دهه اول عمرش به حد انفجار رسیده است و بعضی استخراج‌گران را به ثروت‌های افسانه‌ای رسانده است. موفقیت این ارز دیجیتال تعدادی از شرکت‌ها و غول‌های فناوری جهان را وسوسه کرده که آنها هم ارزهای مشابهی خلق کنند.

اکنون فاش شده است که دادستان فدرال ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۲ از کتی هانا که بعدها به یکی از متخصصان بیت کوین تبدیل شد خواسته است به دنبال راه‌هایی برای خفه کردن این ارز باشد.

کتی در مصاحبه‌ای جنجالی به خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی گفت: «به من گفتند از شما می‌خواهیم درباره این چیزی که بیت کوین نامیده می‌شود تحقیق مفصلی انجام دهید. آن زمان برای نخستین بار بود که اسم بیت کوین را می‌شنیدم».

هانا ظرف چند ماه مدیرعامل هیات بیت کوین و مبادلات ارزی ایالات‌متحده می‌شود و در ارتباط با استخراج بیت کوین یک کلاس آموزشی در دانشکده حقوق دانشگاه استنفورد برگزار کرد.

پول را نمی‌توان تحت تعقیب قرار داد

هانا در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است: «برای خفه کردن بیت‌کوین همه کار شد اما موفقیتی به‌دست نیامد که البته باید هم چنین باشد چون دقیقاً مثل این می‌ماند که پول را تحت تعقیب قرار دهید».

فیسبوک به کمک هانا که اکنون نخستین مقام ارشد زن در شرکت سرمایه‌گذاری آندریسن هوروویتز است (ارزش سرمایه او چیزی حدود ۳۵۰ میلیون دلار است) تلاش دارد پول دیجیتال خاص خودش با نام لیبرا را خلق کند.

بااین‌حال تا قبل از رفتن دونالد ترامپ به کاخ سفید؛ دشمنی و مخالفت امریکا با بیت کوین چندان آشکار نبود. اوایل امسال ترامپ در یک پیام تویتری به شدت به بیت کوین و ارزهای دیجیتال و صنعت استخراج این نوع ارزها حمله کرد. خیلی زود مقامات دیگر به ترامپ پیوستند. استیون مونچین به فیسبوک و شرکت‌هایی که پروژه‌های مشابه دارند به شدت حمله کرد و این کار را مصداق اقدام علیه امنیت اقتصادی کشور توصیف کرد. کمی بعد تیک کوک، مدیر اجرایی اپل هم به شرکت‌هایی که مثل فیسبوک، دنبال خلق ارز خاص خود هستند هشدار داد.

رویایی که فعلاً محقق نشده است

هانا می‌گوید: «انتقاداتی که از لیبریا می‌شود عین همان انتقاداتی است که قبلا از بیت کوین می‌شد. البته حضور و ورود شرکت بزرگی مثل فیسبوک حساسیت‌ها را به مراتب بالا برده بود. به اعتقاد من این بسیار خطرناک است. نباید فناوری‌ را در نطفه خفه کرد».

فیسبوک و ارزش سنگین‌ترین حملات را متحمل شده‌اند. دامنه حملات بعدازآنکه شرکت پرداخت‌های اینترنتی پی‌بال به مشارکت خود در این پروژه پایان داد به شدت افزایش یافت. مدیرعامل شرکت، مارک زاکربرگ امیدوار است به تغییر قانون در کشورهای جهان امیدوار است و فکر می‌کند از این طریق مسیر لیبریا و ارزهای دیجیتال دیگر هموار خواهد شد. در واقع او امیدوار بود که در ابتدای سال ۲۰۲۰ به لیبرا رسمیت دهد بااین‌حال به نظر می‌رسد که حجم مخالفت‌ها و دشمنی‌ها را دست‌کم گرفته است.

منبع: forbes

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها