|
کدخبر: 317720

اقتصاد ایران / اقتصاد جهانی / رشد اقتصاد

بانک جهانی پیش بینی کرد / اقتصاد ایران نزولی یا صعودی؟

رشد اقتصادی ایران در سال آینده اما با روند کاهشی نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۳.۷ درصد پیش‌بینی شده است که باز هم نسبت به پیش بینی قبلی بانک جهانی ۱.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌­دهد. از منظر تحلیلگران بانک جهانی، با توجه به تثبیت تولید نفت، رشد اقتصادی ایران نیز با تعدیل روبرو خواهد بود.

اقتصاد بانک جهانی پیش بینی کرد / اقتصاد ایران نزولی یا صعودی؟

بانک جهانی در گزارش خود، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ را به میزان ۴.۲ درصد پیش بینی کرده است. این در حالی است که در گزارش قبلی این نهاد جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی ایران حدوداً ۲.۴ درصد تخمین زده شده بود. این نشان می‌دهد که بانک جهانی افزایش برآورد رشد اقتصادی کشور را به میزان ۱.۸ واحد درصدی آورده است. بر اساس این گزارش، افزایش تولید و صادرات نفت ایران در این دوره توانسته است تقاضای غیرنفتی خارجی را کاهش دهد.

رشد اقتصادی ایران در سال آینده اما با روند کاهشی نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۳.۷ درصد پیش‌بینی شده است که باز هم نسبت به پیش بینی قبلی بانک جهانی ۱.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌­دهد. از منظر تحلیلگران بانک جهانی، با توجه به تثبیت تولید نفت، رشد اقتصادی ایران نیز با تعدیل روبرو خواهد بود.

رشد اقتصادی ایران برای سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳.۲ درصد پیش بینی شده است.

جدول-رشد-ناخالصیبراساس این گزارش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است که در کنار افزایش در تولید نفت از سوی ایالات متحده آمریکا سبب شده کاهش تولید نفت از سوی اوپک‌پلاس در بازارهای جهانی جبران شود.

براساس این گزارش، اقتصاد جهانی با نرخ رشد کندتر از دهه‌های گذشته پیش می‌رود چراکه بازیابی اقتصادی پس از همه‌گیری کووید ۱۹ تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالا، کندی تجارت و تنش‌های ژئوپولیتیکی قرار گرفته است که بیشترین ضربه را به کشورهای درحال توسعه وارد می‌کند.

در پنج سال منتهی به ۲۰۲۴، رشد اقتصاد جهانی ضعف‌ترین عملکرد خود را از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ثبت کرده است. از منظر تحلیلگران این سازمان بدون یک اصلاح قابل توجه در مسیر فعلی،‌ دهه ۲۰۲۰ به عنوان دوران فرصت‌های از دست‌رفته شناخته خواهد شد.

چشم انداز بانک جهانی گویای آن است که در سال ۲۰۲۴، رشد اقتصاد جهانی برای سومین سال متوالی کندتر می‌شود و به ۲.۴ درصد خواهد رسید، که کمتر از رشد ۲.۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ است.

اقتصاددانان بانک جهانی همچنین با کاهش ۰.۳ درصدی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۵،‌ آن را ۲.۷ درصد اعلام کردند. این آمارها درحالی از سوی این نهاد جهانی مطرح می‌شود که رشد اقتصادی در سطح جهان در دهه ۲۰۱۰ به‌طور متوسط ۳.۱ درصد بوده است.

انتظار می‌رود رشد جهانی در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ در سطح ۲.۲ درصد قرار بگیرد، که آهسته‌ترین میزان رشد طی یک بازه پنج ساله پس از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ محسوب می‌‎شود که میزان رشد، ۲.۱ درصد بود.

پیش بینی بانک جهانی

بانک جهانی در گزارش خود، پیش‌بینی‌هایی درباره رشد اقتصادی کشورها ارائه می‌دهد. این پیش‌بینی‌ها بر اساس تحلیل‌ها و داده‌های موجود صورت می‌گیرد. معمولاً بانک جهانی از شاخص‌های مختلفی مانند رشد تولید ناخالص داخلی، صادرات، ورود سرمایه و سایر عوامل موثر بر اقتصاد کشورها استفاده می‌کند.

به هر حال، پیش‌بینی‌های بانک جهانی ممکن است تحت تأثیر تغییرات و رویدادهای ناگوار در بازارهای جهانی قرار بگیرند. بنابراین، این پیش‌بینی‌ها می‌توانند در طول زمان تغییر کنند و نمی‌توان به آن‌ها به عنوان یک پیش‌بینی قطعی و قاطع نگریست.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها