|
کدخبر: 316210 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه:

بورس چه جایگاهی در بودجه دارد؟ / شرط رشد بازار سرمایه مشخص شد

محبی پور گفت: بازار فقط به یک چیز به عنوان بازگشت اعتماد واکنش نشان می‌دهد و آن هم دخالت نکردن نهادهای مختلف در بازار سرمایه است. یعنی بورس باید جایگاه خود را به عنوان بازار کارا داشته باشد.

اقتصاد بورس چه جایگاهی در بودجه دارد؟ / شرط رشد  بازار سرمایه مشخص شد

بورس همواره تحت تاثیر عوامل و اهرم های بسیاری، رشد یا ریزش معاملات را تجربه کرده است. در چند هفتۀ اخیر، بحث دربارۀ لایحة بودجه داغ است و خبرگان تأثیر آن را بر بسیاری از حوزه‌ها ارزیابی می‌کنند. اقتصاددانان اغلب بر این باورند که لایحه بودجه سال آینده بر پایه مالیات است و این اتفاق هم می‌تواند جنبه مثبتی برای اقتصاد کشورمان باشد و هم جنبه منفی از نظر فشار هزینه‌های مالیاتی بر مردم به وجود آورد.

بر همین اساس، خبرنگار گسترش نیوز در گفت وگو با مریم محبی پور، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی تاثیر لایحه بودجه بر بورس پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

محبی

۲ سناریو دربارۀ تأثیر مالیات بر بورس

مریم محبی پور، کارشناس بازار سرمایه، در گفت وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: لایحه بودجه  همیشه روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد. بنابراین یکی از عواملی که باید به آن توجه کنیم، همین لایحه بودجه است و اثر آن می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

وی افزود: امسال شاهد این موضوع هستیم که درآمدهای حاصل از مالیات، از عدد ۴۷۰ تقریبا به ۱۱۲۵ رسیده است و مبلغ چشمگیری به آن اضافه شده است. بنابراین بیش از دو برابر به رقم قبلی اضافه شده است. این از چند منظر می‌تواند به ما سیگنال بدهد. سیگنال اول این است که در زمان افزایش میزان مالیات، فشار پرداختی به دریافتی بر مردم حاکم خواهد شد؛ به این دلیل که میزان حقوق و وضعیت اقتصادی، چشم‌انداز مثبتی به ما نشان نمی‌دهد. بنابراین مردم از لحاظ سرمایه‌گذاری در مضیقه قرار خواهند گرفت و به همین دلیل پول مازادی را نخواهند داشت تا وارد بورس کنند. این اتفاق هم برای افراد حقیقی و هم برای افراد حقوقی رخ خواهد داد. بنابراین از منظر سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار بورس، روند مثبتی نمی بینیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حالت دوم این است که به هر حال بخشی از افرادی که مالیات هایی برایشان در نظر گرفته می‌شود، افراد جدیدی هستند و در دسته افراد کم درآمدتر قرار دارند. مثل مستاجرها، مثل افرادی که درآمدشان از عرف جامعه یک مقدار پایین تر است، این افراد ممکن است سرمایه ای در بورس داشته باشند و برای گذران زندگی، به دلیل کاهش درآمدهایشان، مجبور شوند بخشی از سرمایه گذاری های بلند مدت شان را برای هزینه های زندگی خرج کنند. بنابراین فشار مضاعفی است بر مردم وارد خواهد شد. در مجموع باید تاکید کنیم که این لایحه بودجه در جهت حمایت از بازار سرمایه نیست و چون بحث فشار درآمدی و فشار هزینه ای بر افراد دارد، از این جهت هم می تواند بر سرمایه گذاری های مردم تاثیر گذار باشد و مردم مثل قبل دست شان برای سرمایه گذاری باز نباشد.

ثبات دلار چه نقشی بر بورس خواهد داشت؟

محبی پور در ادامه گفت: ثبات دلار اگر از طریق افزایش قدرت پول ملی باشد، فرضیه بازگشت رونق به بازار می‌تواند صحت داشته باشد؛ اما چنانچه حفظ ارزش دلار، به واسطه سیاست های دستوری و سیاست های کنترلی باشد، تأثیر آن چنان بر بورس نخواهد داشت. در چند ماهه اخیر ما شاهد نبودیم که قدرت پول ملی زیاد شود؛ اما از طرفی شاهد بودیم که ارزش قیمت دلار ثابت نگه داشته شده است. اگر رویکرد افزایش قدرت پول ملی نباشد، این مسئله نمی‌تواند عامل مثبتی برای رشد بازار باشد. باید دید که آیا قدرت ما بیشتر شده است که یک علت شود برای بهبود وضعیت بورس باشد یا اینکه نه صرفا همان سیاست‌های کنترلی و دستوری مد نظر است.

وفاداران به بورس چه ویژگی هایی دارند؟

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افراد جامعه را بهتر است به ۲ دسته تقسیم کنیم، وفاداران به بورس و علاقمندان به بورس. وفاداران کسانی هستند که در روز بد بورس هم همراه بازار بودند و همچنان هم هستند و به محض اینکه نشانه های مثبتی از تحرکات بازار ببینند، مجدد سرمایه های جدید وارد می‌کنند. اما اگر منظورمان پتانسیل افراد برای جذب به بازار سرمایه است و این بازار می تواند هر بازاری باشد، یعنی می تواند بازار طلا باشد، بازار دلار باشد و هر بازاری باشد، در این جایگاه، دولت با سیاست گذاری هایی که انجام داده است، نتوانسته است افراد را به بورس برگرداند.

پیش بینی بلند مدت درباره بازار سرمایه

محبی پور تاکید کرد: بازار فقط به یک چیز به عنوان بازگشت اعتماد واکنش نشان می دهد و آن هم عدم مداخله نهادهای مختلف در بازار سرمایه است. یعنی بورس باید جایگاه خود را به عنوان یک بازار کارا داشته باشد. مثلا شورای رقابت ا مداخله و تصمیم گیری نکند و مشخص نکند که چه اتفاقی باید بی افتد. تا زمانی که مداخله های مختلف را داریم، بعید می دانم که مثلا پرداخت سود در چهار ماه می تواند یک هیجان کوتاه مدت به بازار بدهد و اثر آن به سرعت خنثی می شود و در بازار ماندگار نخواهد بود.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پیش بینی در مورد بورس این است که تا زمانی که روند افزایش سرمایه های شرکت ناشی از تجدید ارزیابی دارایی شرکت ادامه دارد، روند رشد بورس هم می تواند ادامه دار باشد. در این روند تجدید ارزیابی دارایی ها ممکن است چند سهم شاخص ساز مثل سهم های بزرگ با رشد خود شاخص را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسانند و ممکن هم است این اتفاق را شاهد نباشیم. متاسفانه شاخص بورس نماینده خیلی خوبی از بازار سرمایه نیست، به همین دلیل روی عدد نمی توان تاکید کرد. اما می توان گفت روند رو به رشد تا زمانیکه روند افزایش سرمایه شرکت ها ادامه دار است، می تواند ماندگار باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها