|
کدخبر: 288628

خرید ۳۰ درصد زیر قیمت بازار!

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: میادین میوه و تره بار و اصناف به ستاد تنظیم بازار استان خود تعهد دادند که سیب و پرتقال را برای ایام نوروز ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت روز عرضه کنند.

اقتصاد خرید ۳۰ درصد زیر قیمت بازار!

مرتضی معتمد درخصوص تنظیم بازار میوه ایام نوروز افزود: امسال برای میوه شب عید تدارکات ویژه‌ای داشتیم و قطعا بهتر از سال گذشته خواهد بود به این دلیل که هر سال با پول دولتی یک مقداری سیب و پرتقال خریداری و ذخیره سازی و در ایام عید با قیمت‌های دستوری و ابلاغی توزیع می‌شد و این قیمت‌ها بالاتر از بازار بود و استقبال نمی‌شد این میوه می‌ماند و بعد از عید در حاشیه بازار با قیمت‌های نازل‌تر به صورت عمده در میادین عرضه می‌شد یا این که بعضا درصد ضایعات و افت بالایی داشت این روش همیشه مورد انتقاد بخش خصوصی بود.

وی یادآور شد: بخش خصوصی می‌گفت که ما در طول سال، ۱۱ ماه و بیست روز میوه مردم را تامین می‌کنیم بعد شما این ۱۰ روز می‌آیید و در بازار زیان بزرگی هم برای دولت ایجاد می‌شود و یک میوه محدودی توزیع می‌کنید.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهارداشت: براساس آمار موجود در کشور ماهی ۲۰۰ هزار تن سیب درختی مصرف می‌کنیم یعنی به طور میانگین در یک سال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع سیب درختی مصرف می‌کنیم .

معتمد ادامه داد: در مورد مرکبات هم به طور مشخص از آبان تا پایان اردیبهشت، ماهی ۳۵۰ هزار تن مرکبات را مصرف می‌کنیم و این اعداد شب عید یعنی پایان اسفند به بیشترین مقدار خودش می‌رسد و می‌توان گفت در اسفند سیبی که مصرف می‌شود شاید ۲۵۰ هزار تن است و مرکبات نزدیک به ۴۰۰ هزار تن است.

وی توضیح داد: هر سال در اسفندماه مقدار محدودی به طور مثال ۳۰ تا ۴۰ هزار تن و در برخی سال‌ها کمتر با منابع دولتی میوه را خریداری، ذخیره و بعد در بازار عرضه می‌کردیم برای این که قیمت‌ها را متعادل کنیم که عرض کردم از نظر کارشناسان خیلی مورد انتقاد بود. برای نمونه انتقاد می‌شد که دولتی وقتی از آبان و آذر با قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های رایج در بازار میوه را خریداری می‌کند قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مردم باید چهارماه میوه گران استفاده کنند تا ۱۰ روز آخر قیمت‌ها متعادل باشد.

معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین اظهارداشت: امسال همان بخش خصوصی که هر ساله مدعی توانایی در تامین بازار میوه بود خواستیم که تحت نظر دولت و با برنامه‌ریزی دولت میوه ذخیره‌سازی کند.

معتمد یادآور شد: از استان‌ها خواستیم نیاز میوه شب عید را برای تنظیم بازار اعلام کنند که این اقدام انجام شد. و با سه روش ترکیبی ذخره در سردخانه، عرضه سیب و پرتقال ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت روز و محدودیت صادرات میوه‌ها در ایام عید تلاش شد تعادل بر بازار حاکم و نیاز مصرف کننده داخلی تامین شود.

وی گفت: چنانچه افراد با نقصانی در میوه شب عید مواجه بودند باید به معاونت‌های بازرگانی وزارت جهاد، سازمان شکایت کنند البته دو شماره ملی هم برای اعلام شکایت معرفی می‌کنیم.

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    مثل سالهای گذشته بنام مردم بکام خود شخص خودشون به قیمت بازرگانی ولی آزاد و گران فروخته میشه.خیلی راحت غرقه داران زده و ب ند کرده و سود کلانی به جیب میزنند.

ارسال نظر