|
کدخبر: 201880

دلار از این ارزان تر نمی شود/پیش بینی مهم از بورس امروز

در پایان بازار دیروز شاخص کل بورس با ۳۷ هزار واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار گرفت. اما روند بازار امروز به چه صورت خواهد بود؟

در اولین روز معاملاتی هفته آخر شهریور ماه بازار سهام افت نسبتا شدیدی را داشت. در پایان بازار شنبه شاخص کل بورس با ۳۷ هزار واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار گرفت. اما روند بازار یکشنبه به چه صورت خواهد بود؟

پیمان حدادی کارشناس بازار سهام درباره بازار امروز پیش‌بینی کرد: بازار امروز منفی خواهد بود اما به نظر می‌رسد این روند به تحرکات مثبت منتج شود. علت این مساله هم رسیدن شاخص به حمایت یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد است.

درباره روند هفتگی بازار سهام هم کارشناسان بازار پیش‌بینی کردند: روند بازار سهام تغییری نمی‌کند مگر آنکه در سیاست‌های اقتصادی دولت تغییری ایجاد و درباره برخی از صنایع و سیاست‌های خود شفاف‌سازی کند. تا زمانی که دولت موضعی مبهم درباره قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد تغییری در بازار ایجاد نمی‌شود.

همچنین روند بازار سهام این روزها در گرو قیمت دلار است که با گمانه‌های شکل‌گیری مذاکرات برجام احتمال کاهش دلار شکل گرفته است اما کارشناسان پیش‌بینی کردند حتی با فرض به نتیجه رسیدن برجام نرخ ارز از ۲۳ هزار تومان پایین‌تر نخواهد آمد. پس بنابراین از این جهت نباید نگرانی برای سهامداران وجود داشته باشد. در حال حاضر هم حمایت ۲۷ هزار تومان برای دلار شکل گرفته است.

بهانه‌های اصلاح در بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران برخلاف بسیاری از انتظارها درباره حمایت شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی، از مواجهه عرضه با تقاضا سربلند بیرون نیامد و در نهایت به‌سطح یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد افول کرد. در این روز میانگین وزنی قیمت‌ها افت ۵۶/ ۲درصدی را شاهد بود که به‌موجب آن نماگر اصلی بازار سهام نیز به‌میزان ۳۷ هزار و ۹۹۰ واحد به‌عقب نشست.این طور که به‌نظر می‌‌رسد بازار سرمایه این روزها درگیر یک روند نوسانی رو به‌پایین شده که به‌موجب آن دست به‌دست شدن سهام میان خریداران و فروشندگان با تاثیر‌پذیری بیشتری از طرف عرضه‌کننده در جریان است.

این مساله باعث می‌‌شود تا ارزش بازار در بورس تهران طی روزهای گذشته روند کاهشی به‌خود بگیرد. بر این اساس ارزش سهام در بورس روز گذشته به‌حدود ۵۸۲۷ هزار میلیارد تومان رسید.

با این حال آنچه که بیشتر از این کاهش اهمیت داشت افت ارزش معاملات خرد در روزهای گذشته بود که تقریبا به‌شکل آهسته و پیوسته جریان داشته است. بر این اساس معاملات روز گذشته در حالی خاتمه یافته است که ارزش معاملات خرد سهام به‌محدوده ۴۲۱۷ میلیارد تومان رسید. این رقم در حالی وارد کارنامه بورس در روز یادشده می‌‌شود که در همین دو هفته قبل ارزش معاملات به‌حدود بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان نیز رسیده بود.

اما از ارزش معاملات و سایر اعداد و ارقام گفته‌شده در بازار سهام که بگذریم، روز گذشته بورس تهران شاهد ثبت چند رقم مهم دیگر نیز بود. نخست آنکه پس از مدت‌ها خالص خرید حقوقی به‌محدوده ۷۷۸میلیارد تومان رسید که نسبت به‌روزهای گذشته و روند کلی حاکم بر بازار افزایشی قابل‌توجه را نشان می‌دهد.

مطابق با این آمار در خلال معاملات روز شنبه همه صنایع به‌جز گروه خرده‌فروشی و محصولات چرمی شاهد خروج پول از چرخه معاملات خود بودند که در این میان چهار گروه فرآورده‌های نفتی، ‌فلزات اساسی، بانک‌ها و محصولات شیمیایی در رتبه نخست خروج پول قرار داشتند. در این روز ۴ گروه یادشده جمعا ۴۱۳ میلیارد تومان از مجموع ۷۷۸میلیارد تومان خروج پول حقیقی را به‌خود اختصاص دادند. در این رتبه‌بندی گروه فرآورده‌های نفتی با ثبت رقم ۱۴۰ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۱۱۴ میلیارد تومان، بانک‌ها ۸۱میلیارد تومان و محصولات شیمیایی با ثبت رقم ۷۷ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به‌خود اختصاص دادند.

غلبه هیجان تکنیکالی

کاهش ادامه‌دار ارزش معاملات خرد آنهم در شرایطی که به‌طور کلی قیمت‌ها در بازار سهام در حال کاهش است، حکایت از آن دارد که در طول هفته‌های اخیر اعتماد به‌تداوم روند صعودی بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که به‌گفته بسیاری از کارشناسان عوامل حمایت‌کننده از افزایش قیمت‌ها در بازار سهام همچنان به‌قوت خود باقی هستند و شبه‌تورم انتظاری به‌مانند گذشته همچنان اقتصاد ایران را نشانه گرفته است.

با این حال این‌طور که به‌نظر می‌‌رسد بازار سهام فعلا قصد ندارد تا بعد از یک رشد بیش از ۴۰درصدی که آن‌هم در طول بیش از دو‌ماه گذشته رقم خورده است، فعلا با شدت و حدت قبلی به‌مسیر خود ادامه دهد. گواه این مدعا مقایسه کندل‌های صعودی و نزولی دماسنج اصلی بازار سهام است.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    بورس روند مثبت و صعودی را پیدا خواهد کرد و به زودی خط مقاومت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را فتح خواهد کرد. با حدف تحریم‌ها و رونق کسب و کار و صنعت و تولیدات ،صادرات نیز به تبع آن افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و این خود مزید بر روند افزایشی بورس و فتح قله های بالاتر شاخص خواهد بود‌

  • مردم زجر کشیده ایران ارسالی در

    دلار از این ارزان تر نمی شود
    از این گرانتر چطور سابقه نداره تو ایران تو این 40 سال چیزی ارزانتر شده باشد
    یک خودرو را در ایران واروپا اگر مقایسه کنیم نزدیک به 400 تا 900 میلیون تفاوت قیمت دارد
    فقط خدا بداد دختر دارها برسه با این قیمتهای لوازم خانه هرچه دلار گرانتر لوازم خانه گرانتر
    واقعا چه خبره تو این مملکت
    از خوبی خودتونو برتر از همحا میدونید البته این حرف درسته همیشه برای کمک به عربهای شکم سیرابی پیش قذم بودید ولی برای مردم زجر کشیده وبدبخت ایران عقب ایستادید ائن کمک به عربها هم یک سیاست شده براتون سیاست پرکردن جیب خودتون
    اینو بدونید صبره مردم هم یروز تمام میشه
    قتل قارت دزدی فهشا تو ایران داره زیاد میشه

ارسال نظر