|
کدخبر: 180368

تلاش دلار برای پس گرفتن مرز حساس

بازارسکه نیمه روز در جبران کردن افت قیمتی روز گذشته چندان موفق نبود اما در مقابل افت بیشتر قیمت مقاومت می‌کند. دلار در کانال ۲۳ هزار قرار دارد و برای پس گرفتن مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان تلاش می‌کند.

اقتصاد تلاش دلار برای پس گرفتن مرز حساس

قیمت سکه امامی روز گذشت افت شدیدی را به ثبت رساند و در حوالی ساعت ۵ عصر روی ۱۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان قرار گرفت. تحلیل‌گران مرز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را برای سکه مهم می‌دانستند و معتقد بودند در صورتی که قیمت سکه از این مقدار پایین بیاید و در سطح جدید پایدار بماند افت بیشتر آن محتمل است. قیمت سکه صبح امروز در حوالی ۱۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و زیر مرز اشاره شده قرار داشت، قیمت سکه در ادامه افزایش یافت و در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه روی ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قرار گرفت.

قیمت دلار آمریکا در این زمان روی ۲۳ هزار و ۶۳۰ تومان قرار داشت. طلای جهانی معاملات هفته گذشته را با قیمت ۱۷۶۴ دلار به پایان رسانده بود. ارزش ذاتی سکه با این حساب ۹ میلیون و ۸۱۴ هزار تومان و اندازه حباب سکه حدود ۴ درصد به دست می‌آمد. با توجه به اندازه نسبتا بزرگ حباب می‌توان گفت سکه در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد. سکه تا پایان معاملات نیمه اول روز روی قیمت ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان باقی ماند و مرز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست نداد.

قیمت دلار افت کرد

دلار آمریکا عصر روز گذشته روی ۲۴ هزار تومان قرار داشت و نشانه‌های افت قیمت در معاملات پشت خطی به چشم می‌خورد. نرخ دلار در شروع معاملات امروز ۲۳ هزار و ۶۳۰ تومان بود. دلار به کانال ۲۳ هزار وارد شده و زیر مرز حساس ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار گرفته بود. تحلیل‌گران معتقد بودند در صورت پایین رفتن دلار از مرز ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان افت بیشتر آن نیز محتمل است، قرار گرفتن درهم زیر ۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌توانست به این امر کمک کند. درهم امارات معاملات امروز را با قیمت ۶ هزار و ۵۵۰ تومان آغاز کرد. اما در ادامه کاهش یافت و زیر ۶ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت به محض افت به زیر این سطح قیمت دوباره رشد کرد و بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان ایستاد. دلار نیز در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۳ هزار و ۷۳۰ تومان قرار داشت و برای پس گرفتن مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی تلاش دارد.

اخبار مذاکرات عمدتا مثبت هستند

یک روز پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی و بازار جهانی قرار دارد. بسیاری از معامله گران به بحث توافق هسته ای توجه دارند. مهم ترین دغدغه آنان نگاه دولت جدید به بحث توافق است با این حال به دلیل اخبار قوی از احیای برجام روند معاملات فعلا تحت الشعاع قرار گرفته است. در واقع در بازار ارز و سکه اخبار مربوط به مذاکرات که توجه فعالان را بیش از اخبار انتخابات به خود جلب کرده است، خبرهایی که عمدتا عمدتا مثبت هستند.

خبر دیگر که احتمال توافق از نظر معامله گران را بالا برده است تعلیق بخشی از تحریم ها است، وزرات خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی مبادلاتی که برای مقابله با کرونا ضروری هستند را به مدت یک سال از قوانین تحریم‌ها معاف کرد. در همین حال نیویورک تایمز اعلام کرد که دولت بایدن پیش‌بینی می‌کند، پیش از پایان کار دولت روحانی توافق حاصل شود. ایران و آمریکا پس از انتخاب دولت بایدن در قالب غیر مستقیم وارد مذاکره شدند. اما هنوز به توافق نرسیده اند. یکی از شروط ایران که به نتیجه رسیدن مذاکرات را تاکنون به تاخیر انداخته ضمانت عملی برای رفع تحریم ها و حفظ توافق در آینده است. در مقابل آمریکا بر مذاکره درباره توافق فراگیر غیر از مسائل هسته‌ای اصرار دارد با این حال ظاهرا برغم پیچیدگی های زیاد دو طرف به نقطه ای رسیده اند که نماینده روسیه از آن این گونه یاد می کند توافق با ایران در دسترس قرار گرفته است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر