|
کدخبر: 164681

اخباری که قیمت سکه را پایین آورد

در اولین روز هفته، سکه یک حمایت قیمتی مهم را از دست داد.

اقتصاد اخباری که قیمت سکه را پایین آورد

روز شنبه، فعالیت فروشندگان در بازار سکه زیاد بود و این فلز گرانبها به زیر محدوده حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت. ساعت ۴ بعدازظهر، سکه امامی در بازار با قیمت ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۱۵۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. برای تحلیلگران فنی بازار سکه مرز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت. آنها بارها عنوان کرده بودند که شکست این محدوده می‌تواند سرعت نزول را در بازار سکه تندتر کند.

دلیل افت سکه چه بود؟

به گفته فعالان، عامل اصلی نزول قیمت سکه، حبابی بود که پیرامون قیمت آن وجود داشت و افزایش اخبار مثبت در مورد مذاکرات موجب شد بخشی از این حباب تخلیه شود. روز شنبه فاصله ارزش بازاری سکه با ارزش ذاتی آن به محدوده ۲ درصدی رسید. این در حالی بود که روز پنج‌شنبه این فاصله حدود ۴ درصد بود. زمانی که حباب سکه کاهش پیدا می‌کند، تمایل به خرید در بازار سکه از سوی معامله‌گران واقعی زیاد می‌شود.

در واقع درست است که از دست رفتن محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان موجب تقویت انتظارات کاهشی معامله‌گران بازار شده است،‌ ولی کاهش حباب می‌تواند معامله‌گران بنیادی را وارد بازار کند و این عامل موجب شود قیمت از فاز کاهشی خارج شود. باید دید روز یک‌شنبه بازار تحت‌تاثیر کدام یک از این دو متغیر قرار می‌گیرد.

امید سکه‌بازان به توافق

به گفته فعالان، روند قیمت سکه در روز شنبه نشان می‌داد که معامله‌گران این بازار نسبت به عامل مذاکرات خوش‌بین‌تر شده‌اند. اونس طلا روز جمعه در سطح هزار و ۷۴۵ دلار بسته شد و دلار نیز در روز شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد. در نتیجه این دو اتفاق، کاهش قیمت سکه در روز شنبه طبیعی نبود. به گفته فعالان این افت را می‌توان در چارچوب کاهش حباب سکه تحلیل کرد. اینکه چرا حباب سکه کاهش پیدا کرد را می‌توان به بهبود انتظارات نسبت به توافق هسته ای نسبت داد.

چند اظهار نظر تصور معامله‌گران بازار سکه را تحت‌تاثیر قرار داد که از آن جمله می‌توان به صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه اشاره کرد. خطیب‌زاده عنوان کرده است، روند مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار گرفته است و گروه ۱+۴ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفتند و مذاکرات وین نشان داد حصول پیشرفت امکان‌پذیر است. در کنار این، از قول سفیر فرانسه در تهران نقل شده است که هدف این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل توافق هسته‌ای باشیم. این مساله بر انتظار معامله‌گران بسیار اثر داشت.

سکه‌بازان با توجه به چنین اخباری انتظار دارند قیمت دلار نیز طی روزهای آتی افت بیشتری را تجربه کند. دلار نیز که در معاملات پشت خطی روز جمعه تمایل زیادی به افزایش قیمت نشان داده بود، در روز شنبه کاهشی شد و در همان کانال ۲۴ هزار تومانی به نوسانات خود ادامه داد. ساعت بعدازظهر روز شنبه دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شد که ۵۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان بازار ارز، تا زمانی که دلار سطح حمایتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست ندهد، نمی‌توان از ریزش قیمت اسکناس آمریکایی صحبت کرد. از آن سو، تا زمانی که اسکناس آمریکایی به بالای سطح ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نرفته است، نمی‌توان امیدی به افزایش قیمت معنادار در بازار ارز داشت.

برخی فعالان باور داشتند ماندن اسکناس آمریکایی زیر مرز ۲۵ هزار تومانی تاثیر زیادی در انتظارات معامله‌گران بازار سکه داشت. گفته می‌شود چین نیز انعطاف‌هایی در آزادسازی منابع ایران به خرج داده است. به گزارش اقتصاد نیوز، اخبار حکایت از آن دارد که چین پس از توافق ۲۵ ساله نرمش‌هایی در آزادسازی منابع انجام داده است. این نرمش گرچه قوی نیست اما وضعیت را نسبت به قبل روان‌تر کرده است.

 رفتار صرافی‌های بانکی نیز نشان می‌دهد که بازارساز به دنبال تحمیل نوسان یکباره کاهشی به قیمت نیست. این موضوع موجب می‌شود تقاضای کاذبی وارد بازار نشود که قیمت‌ها را دچار هیجان کند. در روزهای اخیر فاصله بین قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد عموما معقول بوده است و به بالای ۲درصد نرسیده است. این موضوع نشان می‌دهد بازارساز تمایلی به ارزان‌فروشی ندارد. در واقع، بازارساز نمی‌خواهد با پایین بردن یکباره قیمت، جذابیت خرید را برای سفته‌بازان بالا ببرد و بار دیگر چشم‌ها را به سمت دلار خیره کند. همچنین هفته گذشته، حجم معاملات بازار متشکل که تقاضای اسکناس را پوشش می‌دهد برای دلار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. عرضه‌کنندگان اصلی این بازار صادرکنندگان و بانک مرکزی هستند. عرضه یورو نیز ۵۰ درصد بالاتر رفته است. این عرضه توانست در بازار عمده‌فروشی قیمت دلار و یورو را پایین آورد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    منابع اگاه وموثق ازتوافق قطعی دروین حکایت داره منتها دارندکشش میدن تا نزدیک انتخابات ریزش وحشتناک دلاروسکه درراهه دلالان هرچی خورده بودین روبایدبالا بیارین

  • جمال ارسالی در

    واقعا خنده داره ۵۰ هرارتومن کم شده

  • بی نام ارسالی در

    شتر در خواب بیند پنبه دانه... .

ارسال نظر