|
کدخبر: 162717

بازار طلا و ارز در وضعیت قرمز

قیمت‌ها در بازار ارز و سکه نزولی شد این نخستین نزول دسته‌جمعی بازار ارز و سکه در سال ۱۴۰۰ است.

سرعت نرخ دلار از روز گذشته کاهش یافت و امروز در مقایسه باقیمت روز قبل منفی شد. نرخ دلار امروز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت که در مقایسه باقیمت روز قبل ۱۰۰ تومان پایین‌تر بود. نرخ یورو نیز در محدوده ۳۰ هزار و ۶۵۰ تومان قرار گرفت که ۲۰۰ تومان کمتر از روز ۱۰ فروردین است.

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز در حالی است که آخرین نرخ اعلام‌شده برای دلار و یورو در بازار متشکل نسبت به‌روز قبل تغییر چندانی نکرد.آخرین نرخ دلار در بازار متشکل در سطح ۲۵ هزار و ۴۳ تومان قرار گرفت. این نرخ هفت تومان بالاتر از آخرین نرخ اعلام‌شده برای دلار در روز ۱۰ فروردین است.قیمت دلار سنا نیز ۶ تومان بالاتر اعلام شد تا نرخ دلار در این بازار ۲۵ هزار و ۲۹۳ تومان باشد.

با این سیاست شکاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه سنا به حدود ۴۰۰ تومان رسید. که نشان از فاصله قابل‌قبول یک و نیم درصدی دارد. با این تصویر در آخرین روز کاری نوروز ۱۴۰۰ دو اتفاق افتاد کاهش شکاف قیمتی ارز در بازارها و مدیریت نوسان.

البته نرخ متوسط دلار در بازار متشکل در مقایسه با روز قبل کاهش داشته است اما نرخ متوسط دربرگیرنده همه معاملات است در حالی نرخ آخر، قیمتی که آخرین معاملات بر مبنای آن انجام‌شده است و علامتی برای روز بعد نیز به‌حساب می‌آید. به‌بیان‌دیگر نرخ پایانی انتظارت لحظه آخری معامله گران از قیمت‌ها در بازار فردا را پوشش می‌دهد.

در بازار متشکل یک اتفاق دیگر نیز افتاد و آن حجم معاملات ارز است، در روز ۱۱ فروردین تقریباً حجم معاملات نزدیک به‌روز قبل بوده است. این حجم نیز پیام خاص خود را دارد. دو روز قبل برای دلار سه میلیون دلار معامله ثبت‌شده بود اما در دو روز اخیر حجم معامله در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است. بنابراین عطش تقاضا برای خرید ارز در دو روز اخیر کم شده است و بازار ساز مداخله کمتری در مقایسه با روزهای قبل داشته است.

اتفاق که امروز ۱۱ فروردین در بازار ارز افتاد یک اصلاح است و نرخ دلار برگشت دارد یا وارد فاز نزولی شده است.

معامله گران از منظر نرخ دلار هرات اعتقاددارند اگر نرخ دلار هرات حمایت ۲۵ هزار و۳۰۰ تومان را از دست بدهد وارد فاز نزولی شده است. زیرا فروش‌ها در این سطح قوی‌تر می‌شود و رویکرد نزولی در بازار تقویت می‌شود. در این حالت اتفاق امروز اصلاح نیست بلکه نقطه چرخش است.

شکست مرز مهم در نرخ سکه

مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای نرخ سکه مرز مهمی بود این مرز در بازار امروز شکست و سکه تا سطح ۱۱ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان پایین آمد. کاهش حدود ۱۰۰ هزارتومانی نرخ سکه در ۱۱ فروردین موجب شد سکه کمترین فاصله را با نقطه حمایت دوم داشته باشد. منظور از نقطه حمایت، محدوده‌ای است که معامله تصور برگشت نرخ رادارند بنابراین خریدار می‌شوند اما وقتی این نقطه حمایت نشود و نرخ سکه در بازار از این مرز نیز پایین‌تر رود یعنی روند بازار فعلاً نزولی است. از دید معامله گران فنی نرخ ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مرز مهمی برای بازار سکه است. اگر این سطح شکسته شود نرخ سکه می‌تواند تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین آید. نکته‌ای که برخی معامله گران بر آن تأکیددارند فشار بازار سکه در زمان نزول به سایر بازارها است. اگر نرخ سکه وارد فاز نزولی شود می‌تواند موجب افزایش فشار نزولی به سایر بازارها ازجمله بازار ارز و طلای آبشده شود.

ارسال نظر