|
کدخبر: 160327

بررسی بازدهی بازارهای مالی / افت قیمت دلار ادامه دارد؟

«تا جایی که ممکن است،‌ امید افزایشی های بازار را ناامید کن».

اقتصاد بررسی بازدهی بازارهای مالی / افت قیمت دلار ادامه دارد؟

این تاکتیکی است که از نگاه برخی بازیگران باتجربه ارزی، بازارساز دلار دنبال می کند. به باور برخی از فعالان، در ۱۰ روز اخیر هر زمان قیمت دلار به سوی مرز ۲۵ هزار تومانی حرکت کرده است، میزان فروش ها افزایش پیدا کرده است. از نگاه آن ها بازارساز ارزی با افزایش فروش ها در مرز ۲۵ هزار تومانی دو هدف را دنبال می کند. اول اینکه نوسان گیران ارزی را دچار خستگی و ناامیدی کند و دوم اینکه این پیام را به بازار منتقل کند که سقف مجاز قیمت دلار برای بازارساز مرز ۲۵ هزار تومانی است و اجازه نوسان بیشتر به معامله گران داده نخواهد شد.

بازارساز با ایجاد سقف برای قیمت دلار به تدریج می تواند باعث خروج نوسان گیران از بازار شود. اگر بازارساز در شرایط فعلی به یکباره اقدام به عرضه ارز کند، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. با این حال، این ریزش موجب خواهد شد که نوسان گیران در قیمت های ‍پایین تر به یکباره در موقعیت خرید قرار بگیرند و قیمت دلار را دچار نوسان کنند. بازارساز با فروش تدریجی،‌ نوسان گیران را به اندازه ای خسته خواهد کرد که خود در موقعیت فروش ارز قرار بگیرند. این موضوع موجب می شود که افت قیمت ها با هزینه کرد ارزی کمتری رخ دهد و احتمال ایجاد روند باثبات در بازار نیز بیشتر شود.

دلار از سقف عبور نکرد

روز یک شنبه دلار نتوانست از سقف ۲۵هزار تومانی عبور کند و با افزایش فشار فروش به سوی محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومانی حرکت کرد. وقتی دلار نتوانست از سقف یاد شده عبور کند،‌ طبیعی بود که بازیگران بازار سکه نیز تمایل بیشتر به فروش ‍پیدا کنند. سکه امروز نه تنها نتوانست به بالای محدوده با اهمیت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برود که با افزایش فروش بها به محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سرازیر شد.

به گفته فعالان، در صورتی که افت قیمت دلار ادامه پیدا کند، فلز گران بهای داخلی در روزهای آتی با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد و حتی ممکن است به زیر سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برود. بیشتر فعالان عنوان می کنند که در روزهای اخیر سطح معاملات سکه و دلار پایین آمده است، این موضوع موجب می شود که انتظار برای تغییرات معنادار قیمتی در روزهای انتهای سال پایین بیاید.

بازدهی+نمودار

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر