|
کدخبر: 153812

روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد + آخرین نرخ

نرخ دلار برخلاف وعده های رئیس جمهور مبنی بر رسیدن قیمت این کالا به ۱۵ هزار تومان چند روزی است که سیر صعودی به خود گرفته تا جایی که اکنون هر دلار در بازار آزاد به بیش از ۲۶ هزار تومان رسیده است.

اقتصاد روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد + آخرین نرخ

پس از رسیدن "جوبایدن" به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، قیمت دلار تا ۲۱ هزار تومان هم رسید اما این رقم دوام چدانی نداشت و قیمت ها به شکلی خزنده دوباره افزایشی شد.

کارشناسان معتقدند؛ بانک مرکزی باید زمانی که نرخ ارز در کانال ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان قرار داشت با سیاست گذاری و تدابیری خاص قیمت آن را تثبیت می کرد اما متاسفانه این کار را نکرد و بازار را به حال خود رها کرد تا قیمت ها پس از کاهش چشم گیر، دوباره در بازار افزایش شود.

قیمت ها دوباره در بازار ارز افزایشی شد

«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی درباره علت افزایش نرخ ارز و بی توجهی بانک مرکزی در مهار و یا تثبیت قیمت آن گفت: همانطوری که بانک مرکزی و رئیس جمهور پیش بینی کردند، نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان و رسیدن قیمت آن حتی تا ۱۵ هزار تومان نیز امکان پذیر است، اما قیمت دلار پس از گذشت چند هفته در کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان باقی ماند ولی طی چند روز اخیر روند روبه رشدی به خود گرفته است تا بی اعتمادی مردم به اظهارات مسئولان درباره کاهش نرخ ارز همچنان پابرجا بماند.

وی به تاثیر گستاخی رئیس جمهور جدید امریکا در بحث برجام اشاره کرد و گفت: هر چند این موضع گیری از لحاظ روانی بر بازار ارز تاثیری روانی گذاشته است اما بانک مرکزی به راحتی می تواند قیمت ها را در چنین بازاری به خوبی کنترل کند و از این موقعیت که قیمت ها در حال افزایش است به نفع خود استفاده نکند.

قیمت ارز در صرافی بانک ها هم گران شد!

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: زمانی که تابلو قیمت ارز در صرافی های مجاز بانکی افزایشی می شود باید منتظر رشد قیمت ارز در بازار بود، بنابراین مدیریت بازار ارز در دست بانک مرکزی است، این بانک به راحتی می تواند قیمت ارز را در بازار مدیریت و کنترل کند.

بغزیان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی چنانچه نرخ ارز را در صرافی ها پایین نگه دارد، بازار ارز ملتهب نمی شود و خریداران ارز برای تهیه این کالا به سمت بازر آزاد هجوم نمی آورند.

وی ادامه داد: البته کاهش قیمت ارز طی حدود یک ماه به دلیل نبود نظارت دقیق بر قیمت ها در بازار تاثیری بر کاهش قیمت کالاها در بازار به جای نگذاشت.

دلار ۲۶ هزار ۲۰۰ تومان شد

این استاد دانشگاه افزود: البته هنوز اتفاق خاصی در بحث برجام نیفتاده است و چنانچه آمریکا همه تحریم ها را بدون قید و شرط بردارد قیمت ارز به دلیل بازگشت ارزهای بلوکه شده و ارتباط با دنیا همچنین تحرک بخشی صادرات نفت و... به شدت در بازار کاهشی خواهد شد.

بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان، قیمت یورو ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۴۸۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰ هزار و ۲۷۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۷۷۰ تومان اعلام شده است. البته نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

سیر صعودی قیمت طلا و سکه در بازار

علاوه بر افزایش نرخ ارز در بازار، قیمت طلای ۱۸ عیار نیز امروز در بازار آزاد هر گرم یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان و و طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. سکه بعد از مدت‌ها بار دیگر وارد کانال ۱۲ میلیونی شده است.

فعالان بازار از افزایش تقاضا برای خرید سکه خبر می‌دهند و این موضوع هم یکی از دلایل افزایش قیمت سکه است. هرچند از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

بنا به این گزارش، ارز اکنون تحت تاثیر جو روانی حاکم بر بازاراست و افزایش قیمت ها نیز بدون بروز هیچ اتفاقی در حال رشد است در چنین شرایطی بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها و تثبیت نرخ ارز باید بازار را به خوبی مدیریت کند.

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    این نشان از بی کفایتی و بی لیاقتی دولت ا ست که توان کنترل بازار را ندارد. با مفنگ ی هایی مثل نهاوندیان و نوبخت و واعظی و جهانگیری و خود روحانی آیا میتوان کاری کر د؟!!!@

  • ناشناس ارسالی در

    هر چی حسن گفت برعکسش درسته
    مثل زما نیکه گفت جای سرمایه توی بورسه

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها