|
کدخبر: 113120

این هفته ارز ارزان می‌شود؟

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی، در توضیح وضعیت احتمالی نرخ ارز در هفته آینده عنوان می‌کند: احتمالا این هفته نرخ ارز کمی پایین‌تر بیاید. البته مشروط به این که عوامل موثر بر بازار به شکل فعلی بماند و تغییر نکند.

اقتصاد این هفته ارز ارزان می‌شود؟

قیمت دلار صرافی ملی امروز، هشتم مردادماه، بدون تغییر نسبت به روز قبل ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

سه روز پس از اینکه نرخ دلار خود را به کانال ۲۵ هزارتومانی رساند، بازار با ریزش شدید مواجه شد و پس از آن روند معاملات کمی آرام گرفت. ظاهرا همچنان نیز آرام مانده است. اما آیا این ثبات و آرامش ادامه خواهد یافت یا بار دیگر باید منتظر تلاطم در بازار ارز باشیم؟

روز گذشته دو خبر مهم از سوی دو سازمان درباره بازگشت ارز صادرکنندگان اعلام شد؛ رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد که مشخصات صادرکنندگانی که نسبت به رفع تعهدات ارزی خودشان به ‌صورت کامل اقدام نکرده‌اند، به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام می‌شود.

خبر دوم هم این بود که رئیس‌ سازمان امورمالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای روش‌های رفع تعهد ارزی مورد تایید بانک مرکزی را اعلام کرد.

امروز هم رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت خبرداد که براساس گزارش بانک مرکزی، شرکت‌های صادر‌کننده طی ۱۰ روز گذشته، ۲٫۵ میلیارد دلار ارز را به بازار تزریق کرده‌اند.

این هفته ارز ارزان می‌شود؟

آیا سیگنال‌های مربوط به بازگشت ارز صادرکنندگان می‌توانند فشاری برای کاهش نرخ ارز در روزهای آتی باشد؟

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی، در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز می‌گوید: از یکسو ممکن است صادرکنندگانی که اکنون برای بازگردادن ارز تحت فشار هستند، ارزی که خرج کرده‌اند را از بازار تامین کنند و به بانک مرکزی تحویل دهند. اگر چنین شود فشاری مجدد است برای افزایش نرخ ارز در بازار. بانک مرکزی و دولت باید سیاستی اتخاذ کنند که خطر ایجاد تلاطم کمتر باشد. باید با هر ابزاری که شده جلوی تامین ارز صادرکنندگان از بازار داخلی گرفته شود.

او توضیح می‌دهد: ظرفیت‌های اقتصاد ما ارز را با نرخ فعلی نمی‌طلبد. غالبا عوامل خارج از اقتصاد از جمله عوامل سیاسی است که بر نرخ ارز اثر می‌گذارد. اخیرا برخی واردکنندگان فشار مضاعف بر بازار آورند و صادرکنندگان هم مجبور به تامین ارزهای صادراتی‌شان از بازارشدند. این دست عوامل است که نرخ ارز را جابه‌جا می‌کند.

به اعتقاد عزتی در این دو سال اخیر تلاطم نرخ ارز تماما تحت تاثیر این نوع عوامل بوده است. او می‌افزاید: صادرات ما به قدری است که می‌تواند ارز مورد نیاز وارداتمان را تامین کند و از این نظر نباید مشکلی داشته باشیم اما بی‌ثباتی‌ها معمولا حاصل نفع شخصی و سفته‌بازی‌ها در کنار عوامل غیراقتصادی است.

این کارشناس در توضیح وضعیت احتمالی بازار ارز در هفته آینده تصریح می‌کند: نرخ ارز ما می‌تواند به ثبات بیشتری برسد و از عددی که در بازار است پایین‌تر بیاید. نمی‌توانم برای آن عددی را مشخص کنم اما وضعیت اقتصاد نشان می‌دهد که ارز به این مقدار نباید بالا باشد. احتمالا این هفته نرخ ارز کمی پایین‌تر بیاید. البته مشروط به این که عوامل موثر بر بازار به شکل فعلی بماند و تغییر نکند.

 

 

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر