|
کدخبر: 103585

کمک ۱۵ میلیارد یورویی فرانسه به صنعت هوایی

دولت فرانسه قصد دارد به امید حفظ صدها هزار شغل و قدرت رقابت شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و ایرفرانس، کمکی به ارزش ۱۵ میلیارد یورو (معادل ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) در اختیار صنعت هوایی کرونازده این کشور قرار دهد.

اقتصاد کمک ۱۵ میلیارد یورویی فرانسه به صنعت هوایی

با توجه به هدف‌گذاری دولت فرانسه برای تبدیل صنعت هوانوردی این کشور به پاک‌ترین در جهان، شرکت‌های این کشور در برابر دریافت این کمک، به سرمایه‌گذاری بیشتر و سریع‌تر در ساخت هواپیماهای برقی، هیدروژنی و انواع هواپیماهایی که میزان کمتری دی‌اکسیدکربن (گاز کربنیک) وارد جو زمین می‌کنند، متعهد خواهند شد.

دولت درباره این توافق با اتحادیه‌های کارگری فرانسه گفت‌وگو کرده است؛ آنها گفته اند که مراقب حفظ و تضمین مشاغل خواهند بود. با این حال، برخی کنشگران محیط زیست درباره اهداف بزرگ و جاه‌طلبانه این برنامه در حالی که صنعت هواپیمایی مقدار زیادی گازکربنیک وارد فضا می‌کند، ابراز شک و تردید کرده‌اند.

برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه در مراسم رونمایی از این طرح در کنار وزیران ترابری، دفاع و محیط زیست - که نشانگر میزان اهمیت بخش هوافضا برای این کشور است- گفت: ما به هر کاری برای حمایت از این صنعت دست خواهیم زد که که برای حق حاکمیت، بازار کار و اقتصاد ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در پی زمینگیر شدن بیشتر هواپیماها و لغو پروازها برای محدود کردن گسترش ویروس کرونا، پیامدهای آن در سراسر صنعت هوافضا از شرکت‌های هواپیمایی تا فرودگاه‌ها و تولیدکنندگان موتور، پیمانکاران تعمیر و نگهداری و تامین‌کنندگان قطعات یدکی هواپیماها پخش شده است.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در جهان یا اعلام ورشکستگی کرده و یا خواستار دریافت کمک‌های مالی برای نجات از وضع نزدیک به تعطیلی کامل فعالیت‌هایشان شده‌اند. بنابر پیش‌بینی مقام‌ها، بهبود اوضاع این صنعت سال‌ها طول خواهد کشید.

کمک مالی دولت فرانسه شامل سرمایه‌گذاری مستقیم، پرداخت یارانه و وام و تضمین بازپرداخت وام‌ها و همچنین تاسیس یک صندوق مشترک است که سرمایه آن توسط دولت، ایرباس و دیگر شرکت‌های عمده برای حمایت از عرضه‌کنندگان کوچک تامین می‌شود.

این برنامه شامل وام‌ها و ضمانت‌های آن به مبلغ هفت میلیارد دلار است که دولت به ایرباس وعده داده بود؛ زیرا هواپیماهایش تقریبا به طور کامل زمین‌گیر شده‌اند.

دولت فرانسه در ماه می (اردیبهشت- خرداد) برنامه چند میلیارد دلاری مشابهی برای نجات صنعت خودروسازی این کشور اعلام کرد که مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش انرژی‌های پاک و اعمال فشار بر کارخانه‌ها برای خودداری از اخراج کارگران است.

بیماری کووید-۱۹ که از روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۱۹ در سراسر جهان گسترش یافت، تاکنون میلیاردها دلار خسارت به اقتصاد جهان و کشورهای پیشرفته وارد کرده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها