|
کدخبر: 99157

آغاز فعالیت رستوران‌ها با پروتکل‌های بهداشتی پس از ماه مبارک رمضان

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا از آغاز فعالیت رستوران‌ها با پروتکل‌های وزارت بهداشت پس از ماه مبارک رمضان خبر داد.

اجتماعی آغاز فعالیت رستوران‌ها با پروتکل‌های بهداشتی پس از ماه مبارک رمضان

حسین قاسمی در برنامه تلویزیونی در تشریح نحوه فعالیت صنوف مختلف پس از ماه مبارک رمضان گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده از ۲۳ فروردین در شهرهای کم خطر یا سفید برخی صنوف با ثبت‌ نام در سامانه وزارت بهداشت و همراه با رعایت دستورالعمل‌ها فعالیت خود را شروع کردند.

وی افزود: در هتل‌ها، رستوران‌ها صرفا برای بردن مواد غذایی به اتاق مهمان‌ها فعالیت می‌کردند، خدمات عمومی ارائه نمی‌کردند. پس از پایان ماه مبارک رمضان با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت فعالیت این صنوف گسترده‌تر خواهد شد. برای مثال پیش از شیوع کرونا ویروس فاصله میزها در رستوران‌ها نزدیک بود و فاصله نشستن افراد نیز نزدیک‌تر بوده که قطعا این فاصله‌گذاری با شیوع کرونا و آغاز فعالیت رستوران‌ها به طور دقیق رعایت می‌شود. همچنین بودن مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش برای افراد شاغل در رستوران‌ها الزامی است. در حقیقت مباحثی که به صورت فردی باید توسط افراد رعایت شود در اماکنی همچون رستوران‌ها باید به همراه موارد عمومی مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص تصمیم شهروندان برای سفر همزمان با عید فطر گفت: توصیه ما این است که همانند پویش «در خانه می‌مانیم»، پویش «به سفر نرویم» هم مورد تاکید قرار دهیم. رفع محدودیت‌ها به معنای عادی شدن بیماری نیست و باید به این نکته باید تاکید کنیم که همچنان این بیماری خطرناک است.

وی ادامه داد: اگر از ۸۵ میلیون جمعیت ایران تنها ۵ نفر این بیماری را داشته باشند باز هم دچار اپیدمی خواهیم شد. لذا تا زمانی که واکسن تولید نشده مردم در برابر این بیماری ایمن نیستند. بهتر است شهروندان سفر را به زمان دیگری که شرایط بیماری متفاوت از شرایط فعلی است، موکول کنند.

قاسمی درخصوص آغاز فعالیت‌های ورزشی و مسابقات ورزشی نیز گفت: اولویت با ورزش‌های انفرادی همچون وزنه‌برداری و تنیس است. هر مرحله بازگشایی یک اصل دارد و آن رعایت دستورالعمل‌های ویژه آن رشته ورزشی است که با نظارت کامل انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد ورزش‌های دسته جمعی و استخرها با توجه به کلری که برای آب استفاده می‌شود بررسی‌ها ادامه دارد اما هنوز موضوع نهایی نشده است. قطعا مرحله به مرحله و به صورت تدریجی جلو خواهیم رفت. اگر مسابقات و لیگ‌های ورزشی قرار باشد برگزار شود پروتکل‌های ویژه آن تدوین و اعلام خواهد شد. بی‌تردید ابعاد ناشناخته این ویروس بسیار زیاد است و همه ما باید به یک اصل توجه کنیم و آن اینکه زندگی پس از کرونا باید همراه با کرونا باشد تا زمانی که واکسن آن تولید شود. در حقیقت قرار است با کرونا زندگی کنیم، ویروسی که رفتارهای پیچیده دارد و هر مرحله که رفع محدودیت‌ها انجام می‌شود به معنای عادی شدن نیست بلکه باید شرایط جدید پس از شیوع این بیماری را به خوبی درک کنیم.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درخصوص بازگشایی اماکن متبرکه نیز گفت: درخواستی به دلیل اعتقادات مذهبی در جامعه وجود دارد و از سوی دیگر دغدغه و نگرانی در حوزه سلامت مردم وجود دارد. در جلسه روز چهارشنبه کمیته این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که در مرحله اول سقف‌های روباز اماکن متبرکه سه ساعت در صبح و سه ساعت در عصر بازگشایی شود. قطعا بازخورد این رفع محدودیت‌ها جمع‌آوری و با توجه به آنها برای مرحله بعدی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

قاسمی درخصوص فعالیت کافه‌ها نیز گفت: برای کافه‌ها پیشنهاد دادیم که به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند. قطعا آنها نیز پس از ماه مبارک رمضان همانند رستوران‌ها با توجه به رویه‌های بهداشتی تعیین شده کار خود را آغاز می‌کنند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر