محققان استرالیا موفق به تولید دستگاهی شدند که میتواند روند ضعیف شدن دید چشم را کاهش داده و چشم افرادی را که ممکن است بهاحتمالزیاد نابینایی آنها تقویت شود، نجات دهد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه 'ای.بی.سی' استرالیا اعلام کرد که این دستگاه کوچک قابل کاشت، توسط موسسه 'بیونیکز' و مرکز تحقیقات چشم استرالیا در ملبورن اختراع شده است.
این دستگاه در چشم قرار گرفته و ضمن ایجاد تحریک الکتریکی با سطح پایین، باعث انتشار مواد شیمیایی میشود که مانع مرگ سلولهای شبکیه چشم خواهد شد.
این دستگاه ساخت استرالیا مراحل آزمایشی خود را با موفقیت پشت سرگذاشته است و بهعنوان یکی از پروژههای بسیار مهم این کشور شناخته میشود.
'دیوید نایاگام' یکی از محققانی که بر روی این پروژه کار کرده است، گفت که آزمایشها اثبات کردهاند این دستگاه در کند کردن ضعف چشم که بهطور عمده منجر به نابینایی میشود، مؤثر عمل میکند.
وی گفت که گروه تحقیقاتی امیدوار است این دستگاه بتواند برای رفع تاری دید، از دست دادن بینایی و آبسیاه نیز که آزمایشهای ابتدایی آن در 12 تا 18 ماه آینده آغاز میشود، مؤثر باشد.
به گفته این محقق استرالیایی، این دستگاه کوچکتر و سادهتر از چشم 'بیونیک' فعلی است.
چشم بیونیک متشکل از دو بخش بیرونی و درونی است. بخش بیرونی یک دوربین ویدیویی کوچک و یک رایانه است که روی عینک آفتابی سوار شده و روی سر قرار میگیرد تا فرد را قادر به دیدن کند.نخستین چشم بیونیک جهان که امکان دیدن دنیا را برای میلیونها فرد نابینا و کمبینا در سراسر دنیا فراهم میکند، سال گذشته به مغز یک زن 30 ساله پیوند زده شد.