مدیر بخش اروپا بازی PES از معمای لایسنس این سری پرده برداشت.
گسترشنیوز : کمپانی کونامی پس از واگذار کردن لایسنس لیگ قهرمانان تصمیم گرفت لایسنس لیگهای بیشتری را به PES ۲۰۱۹ اضافه کند. لیگهایی مثل لیگ اسکاتلند، ترکیه، روسیه، بلژیک و.. این درحالی است که بازی رقیب، FIFA ۱۹ برای نخستین بار در یک دهه اخیر موفق به لایسنس کردن لیگ قهرمانان (Champions League) شد. هر چه بود عرضه PES ۲۰۱۹ با استقبال خوب منتقدان مواجه شد، آنها بازی را به خاطر انیمیشن، فیزیک عالی و دیگر بهبودهای ریز و درشت که کونامی در بازی اعمال کرده، ستودند. به قولی میتوان گفت کار خوبی انجام گرفته است. با این حال به خاطر مشکل لایسنس بیشتر مخاطبان FIFA را PES ترجیح میدهند. تقریبا هر ساله منتقدان بر این عقیده خود پافشاری میکنند که PES از نظر فنی، از رقیب خودFIFA بالاتر است اما در نهایت هرسال FIFA رقیب خود را از نظر فروش پشت سر میگذارد. دلیل آن هم میزان تعداد لیگها و بازیکنانی است که توسطEA لایسنس شدهاند. این دقیقا چیزی است که گیمرها به دنبال آن هستند. تجربه واقعی بازی در استادیومهای شبیهسازی شده آن هم با استفاده از بازیکنان لایسنس شده.
در پاسخ به شکست اخیر کونامی، این کمپانی اعلام کرد بیش از هر زمانی موفق به لایسنس کردن لیگهای جهانی شده است. با افزودن لیگ برتر روسیه و سوپر لیگ ترکیه به بازی، کونامی مدعی دستیابی به چنین موفقیتی است اما لیگ جزیره، لالیگا و بوندس لیگا کجا هستند؟ چرا فقط آرسنال، لیورپول، بارسلونا و شالکه به صورت رسمی درPES ۲۰۱۹ حضور دارند. آن هم به انضمام استادیوم و بازیکنان هرکدام از تیمها. ولی منچستر یونایتد، رئال مادرید و تمامی تیمهای آلمانی در بازی حضور ندارند. گیم اسپات در مصاحبهای با لنارت بابزین، مدیر بخش اروپایی PES درصدد است در جریان مذاکرات سازندگان بازیهای ویدئویی و بدنه تصمیم گیرنده برای فوتبال جهانی قرار بگیرد. بابزین در این مطلب به تشریح کلی سیاستهای کونامی پرداخته است.
چرا کونامی ورژن رسمی آرسنال و لیورپول را در داخل بازی قرار داده اما خبری از دیگر تیمهای لیگ جزیره نیست؟
بابزین: لیگ جزیره به صورت رسمی قرارداد همکاری باEA امضا کرده است، برهمین اساس ما قادر به استفاده از تیمهایPremier League نیستیم. با این حال ممنوعیتی برای استفاده از لیگ اسکاتلند وجود ندارد، برهمین اساس هم ما از آن استفاده میکنیم هم EA. لیگ جزیره استثنایی در این مورد قائل شده است. آنها اعلام کردند ما میتوانیم لیگ را به صورت لایسنس نشده در بازی قرار دهیم. آن هم بدین صورت که تمام تیمها در بازی حضور دارند، اما نام اصلیشان را نمیتوانیم به کار ببریم به عنوان مثال تیم منچستر یونایتد را با نام Man Red در بازی قرار دادیم. این محدودیت تنها مربوط به نام تیمها است و ما مشکلی از بابت نام بازیکنان نداریم. به عنوان مثال نام پوگبا، در بازی هم پوگبا است، لذا دیگر مانند روزهای PES ۲ مجبور به قرار دادن نامهای فانتزی نیستیم. ما از لایسنس خود برای اسکن کامل چهره و ویژگیهای بازیکنان استفاده میکنیم، زیرا Premier League این اجازه را به ما داده است. از سوی دیگر تیمها را به صورت لایسنس نشده میتوانیم در بازی داشته باشیم. بر اساس سیاستهای لیگ برتر ما تنها میتوانیم دو تیم لایسنس شده در اختیار داشته باشیم. این تعداد هیچ گاه در اختیار ما نبوده و نیست بلکه تصمیم گیری درباره آن مربوط به سیاستهای لیگ برتر است. برهمین اساس کاری از دست ما ساخته نیست. محدودیتها در بوندس لیگا چند قدم جلوتر است و حق لایسنس آن به صورت ۱۰۰ درصد در اختیار EA است لذا ما حتی با استفاده از نام تقلبی هم نمیتوانیم بوندس لیگا را در بازی خود داشته باشیم. ما میتوانیم دست خود را به سوی تمام تیمها دراز کنیم اما در رابطه با بوندس لیگا تنها سه تیم و در لیگ جزیره حق انتخاب دو تیم را داریم.
کونامی در این میان چه میتواند بکند؟ آیا قرارداد رقیب با لیگ جزیره موجب توقف کونامی در گرفتن حق لایسنس تیمهای دیگر شود؟
درحالحاضر لیگ جزیره به صورت کامل خود را لیگ اختصاصی یک بازی نکرده است. یکی از مهمترین دلایل آن هم این است که لیگ جزیره، بزرگترین لیگ فوتبال جهان است و تاحدودی طبیعی است که دست اندرکاران لیگ به طرفداران هر دو بازی با دید نسبتا برابر نگاه کنند. به عنوان مثال من به شخصه طرفدار تیم کریستال پالاس هستم و دوست دارم این تیم و بازیکنانش را به صورت کامل و دقیق در هر دو بازی ببینم.
آیا چنین وضعیتی در لالیگا هم صادق است؟
دقیقا. در لالیگا هم وضعیت به همین منوال است. شما نمیتوانید لیگ را کاملا لایسنس کنید.
خب پس به نظر میآید لالیگا قراردادی انحصاری با EA دارد اما در این میان شما هم میتوانید برخی از تیمها را به صورت رسمی در بازی خود قرار دهید.
بله درست است.
لیگ فرانسه به صورت کامل لایسنس است؟
علاوه بر فرانسه، لیگهای هلند، بلژیک، سویسس، دانمارک، اسکاتلند، ترکیه و روسیه به صورت کامل در بازی لایسنس شدهاند. در مورد روسیه، لیگ این کشور به صورت کامل و اختصاصی در توسط ما لایسنس شده و FIFA حتی نام تقلبی هم نمیتواند این لیگ را در بازی خود داشته باشد. موضوعی که بسیار به نفع ماست. در رابطه با ایتالیا، ما لیگ این کشور را در اختیار داریم اما دسترسی به نام تیمهای لیگ سری آ این کشور نداریم. با این حال تمامی تیمها، بجز یوونتوس را به صورت کامل لایسنس کردهایم. دلیل قرار نداشتن یوونتوس در بازی هم قرارداد انحصاری این تیم با EA است.
پس یوونتوس به صورت اختصاصی با EA قرارداد دارد؟
ما این تیم را در بازی قرار دادهایم اما با نام فانتزی
این اتفاق سال پیش هم با رئال مادرید افتاد؟
بله درست است. امسال رونالدو را در بازی داریم اما خب باید در یک تیم تخیلی بازی کند.
خب پس با این حساب لایسنس لیگ ایتالیا، حسابش از لایسنس تیمهای درون لیگ جداست؟
بله، بستگی به لیگ دارد که مرکزگرا باشد یا نه. به عنوان مثال لیگ اسکاتلند یک لیگ مرکزگرا است. براین اساس اگر با لیگ مذاکره کنیم و با آنها قرارداد امضا کنیم، انگار با تمام تیمهای درون لیگ قرارداد امضا کردهایم. در رابطه با سری آ داستان مقداری متفاوت است.نام اسپانسر لیگ سری آ، بخشی از نام لیگ است. برهمین اساس اگر بخواهید لیگ را لایسنس کنید باید با اسپانسر لیگ هم مذاکره کنید. پس همه چیز بستگی به این دارد که حاضر باشید پول کافی بپردازید یا نه.
لیگهای دسته پایینتر چطور؟
ما به دنبال این هستیم که لیگهای جدید را به بازی بیفزاییم. حال این لیگ میخواهد لیگ فوتبال انگلیس باشد یا هر جای دیگر. ما در حال کند و کاو گزینههایمان هستیم و به طور قطع سال آینده شاهد نتایج کارمان خواهید بود.
احساس شما از این که EA مشغول امضای قرارداد انحصاری با تیم هایی مانند یونتوس و رئال مادرید است چیست؟
بدون شک بسیار اعصاب خرد کن است. به عنوان مثال در رابطه با بوندس لیگا یا لیگ جزیره، اگر ما این دو لیگ را در اختیار داشتیم، وضعیت بازار به صورت کامل به نفع ما میچرخید. بیایید واقع گرا باشیم، بازی PES از نظر فنی یک سرو گردن از رقیب خود بالاتر است. البته بدین صورت نیست که تمام توجه ما به نام لیگها باشد. ما بسیار به این موضوع اهمیت میدهیم که چهره بازیکنان را به صورت دقیق طراحی کنیم. اگر به وضعیت رقیب ما در این رابطه نگاه کنید، متوجه میشوید که سطح کار آنها در طراحی چهره بازیکنان حتی از سطح معمولی هم پایین تر است. تیم ما در ژاپن کار خارق العادهای در طراحی چهره بازیکنان میکند و این یکی از نکات مثبت بازی ماست که رقیبمان قادر به دستیابی به آن نیست.
چه اتفاقی با لایسنس لیگ قهرمانان افتاد؟ آیا مدت زمان قرارداد به پایان رسید یا کونامی و یوفا به توافق نهایی نرسیدند؟
ما سالها لیگ قهرمانان را در بازی خود داشته ایم، فکر کنم تقریبا ده سال اما هر سال که میگذرد به قول معروف باید سبک و سنگین کنید و ببینید چه لایسنسی ارزش نگه داشتن دارد و کدام یک ندارد. توهین به لیگ قهرمانان نباشد، این رقابتهای لیگ قهرمانان یک رقابت جذاب است و مهمترین رقابتهای باشگاهی. اما در نهایت تصمیم گرفتیم اعلام کنیم که راه کونامی و یوفا از یکدیگر جدا شده است. با این حال این خبر برخلاف چیزی که بسیاری از گیمرها تصور میکنند، به معنی از دست دادن حق ما برای استفاده از لیگهای مختلف نیست. در رابطه با لیگ قهرمانان، ما هنوز هم با یوفا در تماس هستیم تا فرصتهای آینده را با آنها بسنجیم. با اعلام خبر قطع همکاری یوفا و کونامی، یکی از دوستان من گفت: «کونامی حق لایسنس بارسلونا را هم از دست خواهد داد. زیرا بارسلونا در لیگ قهرمانان بازی میکند.» اما موضوع این است که این دو مسئله کاملا از یکدیگر جدا هستند. ما هیچ تیمی را از دست ندادهایم. بلکه تصمیم گرفتیم به سمت لایسنس کردن لیگهای محلی تر برویم. حتی لیگ روسیه را هم به صورت اختصاصی لایسنس کردیم. با این که ما لیگ قهرمانان را در نسخه امسال نداریم اما تعدادی مسابقات دیگر در بازی قرار دادهایم که با وجود داشتن تفاوت هایی با لیگ قهرمانان، در آن میتوانید تیمهای اروپایی را مقابل یکدیگر قرار دهید.
در پایان، آیا محدودیتی در رابطه با این که تا چه حد میتوانید تیمهای فانتزی را نزدیک به واقعیت طراحی کنید وجود دارد؟ زیرا برخی اوقات تیم هایی که در بازی وجود دارند از زمین تا آسمان با نسخههای اصلی خود متفاوت هستند
در مورد رنگ تقریبا محدودیتی وجود ندارد اما در خصوص نشانهای موجود روی پیراهن بازیکنان مشکلاتی وجود دارد تا تیمهای فانتزی با نمونه اصلی متفاوت باشند.
منبع: BaziART.ir