در حفاری بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم جنازه مومیایی شدهای در همان محل مقبره تخریبشده رضاشاه پیدا شده است.
گسترش نیوز: به دنبال اجرای طرح گسترش و توسعه بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم شهرری، تیغهای بیل مکانیکی به طور اتفاقی به جنازهای برخورد کرد که به گفته برخی از مردم که شاهد این حفاریها بودند، گویا جنازه مومیایی شده بوده و در همان محل مقبره تخریبشده رضاشاه پیدا شده است.
مسئولان روابط عمومی با اظهار بیاطلاعی از جزئیات ماجرا در این بخش، گفتند: حین توسعه بخش غربی حرم عبدالعظیم اتفاقی افتاده که ما از کم و کیف آن کاملا بیخبر هستیم.
حفاریها متوقف شده و ما نمیدانیم دقیقا از کدام بخش مثلا شورای تامین، امنیت ملی، اطلاعات یا بسیج ولی از افرادی در آن محل حاضر شدهاند و عملیات را متوقف کردهاند.
رضاشاه، سال ۱۳۲۴ در تبعید در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. گفته شده جنازه مومیاییشده او 4 سال بعد، به ایران آورده شده. جنازه رضاشاه را در مقبره بزرگی در شهرری دفن کردند.
صادق خلخالی، حاکم شرع اوایل انقلاب، در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ با جرثقیل به سراغ این مقبره در حرم حضرت عبدالعظیم رفت و آن را تخریب کرد، بعد از تخریب، جنازه رضاشاه پیدا نشد و شایع شد که محمدرضا، جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از ایران(دی ماه ۱۳۵۷)، با خود برده. طی سالهای گذشته سرنوشت جنازه رضاشاه در هالهای از ابهام مانده بود.
حسن خلیلآبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تایید خبر کشف جنازهای مومیایی در حرم شاه عبدالعظیم به ایسنا گفته: پس از کشف این جنازه، آن را دوباره دفن کردند و مسئولان آستان ضمن اطلاعرسانی به میراث فرهنگی منتظرند تا کارشناسان این حوزه به بررسی موضوع پرداخته و درباره آن اظهارنظر کنند.
این در حالی است که مصیب رحیمزاده رئیس اداره میراث فرهنگی شهر ری در این مورد کشف این جنازه اظهار بیاطلاعی کرد.
اگرچه خلیلآبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، میگوید که مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم، جسد مومیایی پیدا شده در این آستان را دوباره دفن کردهاند ولی منابع محلی میگویند این جنازه به خارج از حرم منتقل شده است.
جنازه مومیاییشده درست در همان مکانی پیدا شده که مقبره تخریبشده رضاشاه پهلوی در آنجا واقع شده بود. همچنین گفتنی است که جنازه رضا شاه، پس از مرگش در جزیره موریس، به شکل مومیاییشده به ایران منتقل و دفن شده بود.
منبع: خبرآنلاین