تنها دو روز به اجرای آخرین مرحله از طرح رجیستری گوشیهای تلفن همراه باقی مانده است، اما با وجود آنکه هنوز آخرین مرحله از راه نرسیده بازار موبایل ایران در شوک فرو رفته است.
گسترش نیوز: تا دو روز دیگر طرح رجیستری گوشیهای تلفن همراه به ایستگاه آخر میرسد. به عبارت دیگر از شنبه آینده به طور رسمی تمام گوشیهای تلفن همراه موجود در بازارهای داخلی به صورت رسمی ثبت شدهاند. انتظار میرود اجرای آخرین مرحله از طرح رجیستری مانند مراحل قبلی تا حدودی افزایش قیمت در بازار را به دنبال داشته باشد، اما به دلیل همزمانی این اتفاق با افزایش حباب دلار، بازار موبایل همچنان در شوک به سر میبرد.
در روزهای نخست افزایش قیمت دلار، عمده فروشان و خردهفروشان گوشیهای تلفن همراه تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بحرانهای بعدی، تا تثبیت نرخ ارز از فروش گوشیهای تلفن همراه خودداری کنند. البته در این میان مشتریان نیز تمایل خود را برای خرید گوشیهایی با قیمتهای عجیب و غریب از دست داده بودند و به همین دلیل هم بازار موبایل حتی پس از تثبیت نرخ ارز از سوی دولت نیز آنچنان که باید و شاید رونق نگرفته است.
در این زمینه افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیمکارت و لوازم جانبی میگوید: با افزایش یکباره نرخ ارز بسیاری از معاملات در بازار گوشیهای تلفن همراه هم در بخش عمده فروشی و هم در بخش خرده فروشی متوقف شد. حتی حالا هم که نرخ ارز از سوی دولت مدیریت شده باز هم سایه رکود در بازار موبایل را میتواند دید. البته نمیتوان انتظار داشت که بازار یک شبه به رونق قبل باز گردد، چرا که قیمت گوشی تلفن همراه به طور مستقیم تابع نرخ دلار است و همین موضوع باعث وسواس فروشنده و خریدار در خرید و فروش میشود.
بررسیهای میدانی گسترش نیوز نشان میدهد قیمت برخی از برندهای گوشی تلفن همراه از جمله سامسونگ، الجی و هوآوی تنها در طول یکهفته بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. این در حالی است که بسیاری از گوشیهای پرطرفدار این روزها در بازار نایاب شده است. هرچند که بخشی از این افزایش قیمت را میتوان به افزایش نرخ دلار ربط داد، اما باید پذیرفت که بخش عمده گرانی یکباره بازار موبایل به دلیل جو روانی ناشی از اجرای آخرین مرحله رجیستری و بخش دیگر به دلیل سودجویی برخی از فروشندگان تلفن همراه است و نیاز به مدیریت بازار از سوی مسئولان دارد.