نایب رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها معتقد است در حال حاضر در دوران رشد صنعت نمایشگاهی در کشور با حضور بخش خصوصی به سر میبریم اما همچنان جا برای پیشرفت زیاد است.
عبدالکریم جلالی، نایب رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها درباره جایگاه فعلی صنعت نمایشگاهی در ایران به گسترش تجارت گفت: صنعت نمایشگاهی در ایران بعد از ۵۰ سال سابقه نسبتا قابل قبول و قابل توجهی دارد. ما خوشبختانه به صورت رسمی و حرفهای سابقه خوبی در برگزاری نمایشگاهها داریم. در دورهای بخش دولتی در این حوزه فعال بوده و در قالب شرکت سهامی نمایشگاهها کار میکرده است، از یک دورهای هم بخش خصوصی وارد این حوزه شده که به طور مشخص میتوان از دهه ۷۰ به بعد یاد کرد. امروز میشود گفت که بخش قابل توجهی از اجرای نمایشگاهها توسط بخش خصوصی انجام میشود.
بنابراین در حال حاضر در دوران رشد صنعت نمایشگاهی در حوزه بخش خصوصی هستیم. البته در مقایسه با کشورهای اطراف که سابقه کمتری نسبت به ما دارند ما اوضاع خوبی نداریم، به نظر میرسد هنوز در جایگاهی که باید نیستیم و این حوزه رشد بیشتری را میطلبد.
او درباره وضعیت تعامل صنعت نمایشگاهی ایران با سازمانهای مرتبط نیز گفت: شرکتهای پیشرو در صنعت نمایشگاهی از نخستین شرکتهایی بودند که در منطقه عضو یوفی شدند و در تشکلهای جهانی قرار گرفتند. بعد از آن هم تعدادی از سایتهای استانی و شرکتهای خصوصی عضو آن شدند. بنابراین این روند هر چقدر توسعه بیشتری در کشور داشته باشد تعداد اعضایی که سعی میکنند با نهادهای بینالمللی رابطه داشته باشند و به عضویت آنها در بیایند بیشتر میشود و نتیجه آن حتما منجر به ارتقای جایگاه ایران در صنعت نمایشگاهی دنیا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نمانگر همچنین تصریح کرد: از آنجایی که نمایشگاههای تخصصی که در این سالها در کشور در حال برگزاری هستند تعداد قابل توجهی است و با توجه به موقعیت خاص ایران و بازار گستردهای که داریم بنابراین ما باید سعی کنیم جایگاه صنعت نمایشگاهی خودمان را در سطح جهان ارتقا دهیم.
جلالی در پاسخ به این سوال که کارکرد اصلی این سازمانها در توسعه صنعت نمایشگاهی چه است بیان کرد: عضویت در این سازماها یک مباحث توصیهای و یک مباحث الزامی دارد که میتواند در جهت رشد صنعت نمایشگاهی موثر واقع شود. هر شرکتی که میخواهد عضو یوفی شود باید حداقل هایی را داشته باشد تا به عنوان سایت آن را بپذیرند. اگر برگزارکننده نمایشگاهی است باید استانداردها را رعایت کند. امروز اعضای یوفی از ایران حدود ۷ شرکت صاحب سایت و ۷ شرکت برگزارکننده هستند. به هر حال عضویت در یوفی فرصتی است که ما باید از آن استفاده کنیم و بتوانیم اعتماد دیگران را جلب کنیم.
او برای تقویت ارتباطات با این سازمانها نیز گفت: تقویت ارتباطات هزینه دار است اگر شرکتی عضو یوفی میشود باید هزینه هایی را متقبل شود که شامل حق عضویت، رعایت استاندارها و پاسخ گویی به نظارتها است. باید بتواند تعداد قابل قبولی از بازدیدکننده و مشاکرت کنندهها را به خود جلب کند. در این بین اگر ما به سمت بهبود کیفیت و کمیت نمایشگاهها حرکت کنیم حتما تعداد نمایشگاه هایمان افزایش پیدا میکند.