ناصر بزرگمهر/مدیر مسئول
عوارض خروج از کشور بهسادگی ۳ برابر اعلامشده و از ۷۵ هزار تومان برای هر نفر به ۲۲۰ هزار تومان تغییر کرده است. البته این مبلغ برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند و به ۳۳۰ هزارتومان و برای سفر سوم به بعد هم به میزان ۱۰۰درصد افزایش خواهد یافت که آنهم ۴۴۰هزار تومان ناقابل میشود. بیشترین سفرهای مردم ایران شامل سفرهای زیارتی عتبات و حج تمتع و عمره است که آنهم برای بار اول ۱۱۰ هزار تومان و بار دوم ۱۶۵ هزار تومان و بار سوم به بعد ۲۲۰ هزار تومان میشود. بهطور مثال با ۳ میلیون زائر کربلا میتوان درآمد آن را محاسبه کرد. عراقیها که امسال ۵۵ دلار معادل حدود ۲۲۰هزارتومان گرفتند و خودیها هم که با این وضعیت تلاش میکنند که از آنها عقب نمانند. در مرحله بعد هم ماموران دولتی و خانوادههای وابسته در سفارتخانهها هستند که هزینه خروج را هم از جیب خود نمیپردازند و بهطبع یا از بخش تشریفات سفر میکنند یا از جیب ملت هزینهها پرداخت میشود و تاثیری در درآمد دولت ندارد. بخشی از مسافران هم که برای تجارت در رفتوآمد هستند و هر هزینهای برایشان مهم نیست- بلیت گران شود، عوارض ۱۰ برابر شود، هتل ۱۰۰ ستاره باشد- همه را از جیب مصرفکننده نهایی که بازهم مردم هستند، میگیرند و در برگشت روی نرخ کالای وارداتی میکشند. و گروهی هم که برای تفریح و سیاحت و گردشگری میخواهند اینور و آنور بروند، چشمشان کور باشد و نروند و همینجا از چغازنبیل و قهوهخانههای سرراهی بازدید کنند. میماند بخشی که دانشجو هستند و لازم نیست باوجود این همه جای خالی در دانشگاههای خودمان رنج تحصیل در آنور آبها را تحمل کنند. و گروه آخر هم که بازنشستههای بیکار هستند که بهطور معمول برای دیدن فرزند و بستگان گاهی مجبورند با قرضوقوله هم که شده چند صباحی بروند و بیایند، آنها هم که پیرمرد و پیرزن هستند و بهتر است در خانه بمانند و سختی سفر را به جان نخرند و استخواندرد هم نگیرند. در این چند روزی که این خبر رسانهای شده، دنیای مجازی لبریز از طنز و شوخیهایی شده که مردم برای دولتیان محترم ساختهاند. یکی از بامزهترین این حکایتها، گفتههای طنز رشیدپور در برنامه تلویزیونی است: «مگر مسئولان محترم قول نداده بودند درآمد کشور را از محل گردشگری بالا ببرند، حالا که با یک تصمیم درست توانستند این کار را بکنند و درآمد کشور را از محل گردشگری بالا بردند، دیگر گردشگری من و گردشگری شما و برج ایفل شما و برج ایفل ما نداریم، مهم این است که درآمد بالا رفته است. مگر خود شما نبودید که میگفتید رفتن به کیش گرانتر از رفتن به استانبول درمیآید، حالا مدیران با یک تصمیم درست کاری کردند که هزینه هر دو یکسان شده، آیا این انتقاد دارد؟ اگر مسئولان با همین دستفرمان ادامه بدهند، شما وقت خروج از کشور باید وثیقه بگذارید و وقت برگشتن هم وثیقهتان را نمیدهند، چون دیگه وثیقه رفته تو بودجه، درواقع عوارض حضور در کشور را که زیاد نکردند، عوارض خروج از کشور را گران کردند.» به نظر میرسد افزایش ۳۰۰ درصدی تا ۶۰۰درصدی یکقلم کالای دولتی در سبد حداقل۹ میلیون سفر خارجی ثبتشده سال گذشته هموطنان ما با هیچیک از شعارهای جلوگیری از تورم و آمار ارائهشده بانک مرکزی و ریاست محترم جمهوری هماهنگ نباشد؛ مگر تصور کنیم که همچنان لیبرالیستها و تودهایهای اقتصاددان دنیای اقتصاد نزدیک دولت ناهماهنگی کرده باشند. چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی بهصراحت با این افزایش نرخ مخالفت کردهاند و حتی رحیمی، نماینده مردم تهران به طنز گفته از سفر مقامات دولتی به خارج کشور عوارض مضاعف دریافت کنید نه سفرهای عادی مردم که گاهی انجام میدهند. حالا تصور کنید با این حرف نماینده محترم، آقای ظریف چه مبلغی از حقوقاش را باید برای عوارض خروج از کشور بپردازد؟