درحالی که شرکت ایرالکو به عرضه مناسب در بورس کالا و اولویت تامین نیاز داخلی صنایع پاییندستی آلومینیوم تاکید کرده، شرکت المهدی معتقد است، به دلیل اینکه در منطقه آزاد فعالیت میکند، الزامی به عرضه در تناژ کم در بورس کالا ندارد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت در ادامه نوشت: در این جا باید نیاز پاییندستی آلومینیوم باید از طریق سندیکا تامین شود، به نحوی که این سندیکا با خرید عمده از این شرکت، کالا را در تناژهای پایین و خرد به زیرمجموعههای خود تحویل دهد. این ادعا در حالی مطرح میشود که قوانین مربوط به فعالیت تولیدکنندگان در مناطق آزاد خلاف این ادعا را ثابت میکند. ازسوی دیگر کارشناسان تاکید میکنند، عرضه آلومینیوم در بورس کالا به ضمانت اجرا نیاز دارد. مالک شرکت آلومینیوم المهدی دراینباره با بیان اینکه به دلیل واقعشدن المهدی در منطقه ویژه خلیجفارس، شرایطمان متفاوت است و موظف به عرضه داخلی نیستیم به صمت گفت: شرکت ایرالکو ارز دولتی میگیرد و به بازار تعهد دارد، اما شرکت المهدی از ارز آزاد ارتزاق میکند و طبیعی است که به مشتریان خارجی تعهد داریم. محمد علیمحمدی با بیان این مطلب گفت: ما اگر در راستای حمایت از صنایع پاییندستی صنعت آلومینیوم عرضهای هم داشته باشیم به این دلیل است که بازار دچار معضل نشود. از طرف دیگر به دلیل عرضه نشدن و کمبود کالا دوست نداریم پاییندستیها آسیب ببینند.
وی افزود: به سندیکا اعلام کردیم اگر السی یکساله هم بدهید ما جنس را تحویل میدهیم، اگر ضمانتنامه هم بابت ارزش کالا به ما بدهید باز هم به شما جنس میدهیم. سندیکا نه توانست ضمانت اجرایی بیاورد و نه پول نقد بدهد.
علیمحمدی درباره ادعای صنایع پاییندستی درباره افزایش نرخ عرضه در بورس کالا که منجر به مشکلات تامین مواد اولیه شده است، گفت: براساس فرمول نرخ ما هیچ نقشی در نرخ دلار نداریم، نرخ کالا هم براساس قیمتهای جهانی است و روزانه میلیونها تن خرید و فروش میشود؛ ازسوی دیگر این نرخ در بورسهای بینالمللی مشخص شده و براساس آن هزینههای جانبی عرضه و تقاضای بازار را تعیین میکند. وقتی در امارات بدون اینکه مشمول تحریمهای بینالمللی باشیم کالا را بالاتر از نرخ بینالمللی به ما میفروشند و ارزانتر از نرخ بینالمللی از ما میخرند، بنابراین به دلیل شرایط سیاسی و تحریم نمیتوانیم همپای رقبای اماراتی و قطری و... مواد اولیه خریداری کنیم و ازسوی دیگر کالای تولیدشده را با پریمیوم ارزانتری از بازار بینالمللی باید به فروش برسانیم. پس از دو طرف برای ما ضرر است. وی افزود: ازسوی دیگر همکاران ما در بحث عرضه و تقاضا مسئولیت پاسخگویی به بازار را دارند، در این صورت تا دولت حمایت تعرفهای بر بازار آلومینیوم نگذارد همین مشکل وجود دارد. اگر ادعا میشود شمش به اندازه کافی در داخل کشور تولید میشود بنابراین باید برای واردات آن تعرفه تعیین کنند.
مدیرعامل شرکت المهدی با بیان اینکه هفته گذشته ۲هزار تن از محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شده است، افزود: وقتی در بورس عرضه میکنیم و فروش نمیرود و به ما میگویند نرخ ۲۰تنی را با ۲هزار تن یکسان کن، من چنین کاری نمیکنم. همه جای دنیا بین خرید عمده و خرید خرد تفاوت نرخ وجود دارد.
وی در پاسخ به اینکه چرا با تناژ بالا در بورس عرضه میکنید، گفت: ما در بورس میفروشیم اما با پریمیوم متفاوت، بنابراین نمیتوانیم نرخ هزار تن را با ۲۰ تن یکسان بگیریم، تعاونی و تشکل به این معنی است که سندیکا با پاییندستی به اجماع برسند، پولشان را روی هم بگذارند، کالا را خریداری کرده و در بین زیرمجموعهها توزیع کنند. علیمحمدی تاکید کرد: ما از مجموع عرضه به سندیکا هیچ پریمیومی نمیگیریم. اما سندیکا موظف است در جهت حمایت صنایع پایین دستی، تنی ۲۰۰هزار تومان گرانتر به زیرمجموعهها بفروشد. اما من به عنوان تولیدکننده، کالا با تناژهای مختلف را با نرخ یکسان نمیفروشم. براساس تعهدات بازار باید در نرخ عمدهفروشی و خردهفروشی تفاوت قایل باشم.
عرضه خرد را به سندیکا واگذار میکنیم علیمحمدی ادامه داد: ما حاضریم در بورس کالا عرضه عمده داشته باشیم اما عرضه خرد را به سندیکا واگذار میکنیم. وی در پاسخ به اینکه آیا المهدی برای تامین مواد اولیه و سرمایهگذاری احتمالی در معادن برنامه دارد یا نه، گفت: در داخل کشور که معادن قابل اتکاء و شناختهشدهای برای سرمایهگذاری وجود ندارد، اگر قصد سرمایهگذاری داشته باشیم یا باید در استرالیا یا گینه سرمایهگذاری کنیم. ما یک صنعت تولید وابسته داریم که آند، پودر آلومینا و برقش به نوعی وارداتی است، اگر هم مشمول تحریم شود، حتی نمیتوان ۱ کیلو از آن را در داخل کشور تولید کرد. معدن جاجرم هم فقط آلومینا را تامین میکند. علیمحمدی افزود: از سوی دیگر «سیپیسی» از چین وارد میشود که درحالحاضر مشمول تحریم و درگیر مسائل زیستمحیطی است. درحالحاضر تولیدات چین در این زمینه به یکسوم رسیده است و نرخ ۳۰۰ دلاری سیپیسی به ۱۰۰۰دلار رسیده است. از طرفی نرخ دلار و نرخ جهانی آلومینیوم افزایش پیدا کرده است و هر دو کارخانه در ۶ ماهه نخست ۹۶، ۱۵۰ میلیارد تومان زیان دادهاند که این زیان ناشی از سیاستگذاری غلط دولت است. وی درباره اهلیت نداشتن این شرکت برای خرید سهمی از شرکت ایرالکو گفت: ما نه علاقهای به خرید سهم ایرالکو داریم و نه اعتقادی به آن سرمایهگذاری داریم و این ادعا را به شدت تکذیب میکنم.